رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571168

روسیه از اخراج کارکنان قدیمی سفارت آمریکا در مسکو خبر داد

ساعت24-در ادامه نبرد دیپلماتیک مسکو و واشنگتن و در اقدامی متقابل، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد کارکنان سفارت آمریکا که بیش از سه سال در مسکو بوده‌اند، باید تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ روسیه را ترک کنند.

html>

وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد کارکنان سفارت آمریکا که بیش از سه سال در مسکو بوده‌اند، باید تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ روسیه را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» این وزارتخانه هشدار داد که اگر ایالات متحده نتواند درباره موضوع دیپلمات‌های روس مصالحه کند، گروه دیگری از دیپلمات‌های آمریکایی هم باید تا اول ژوئیه روسیه را ترک کنند.

این هشدار یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که واشنگتن عملاً دیپلمات‌های روس را اخراج می‌کند.

آنتونوف گفت: طرف آمریکایی تلاش می‌کند افکار محلی و جهانی را گمراه کند و عمداً حقایق را تحریف می‌کند. به ما چیزی نسبت داده می‌شود که ارتباطی با واقعیت ندارد. وضعیت دقیقا برعکس است.

سفیر روسیه افزود که در دسامبر ۲۰۲۰، وزارت امور خارجه آمریکا به طور یکجانبه محدودیت سه ساله برای مأموریت‌های بلند مدت کارمندان سفارت روسیه در واشنگتن و سرکنسولگری‌های روسیه در نیویورک و هیوستون تعیین کرد.

این دیپلمات روس اظهار داشت: در مورد سایر مأموریت‌های دیپلماتیک، یک دوره پنج ساله اقامت در ایالات متحده وجود دارد. این بیانیه که خروج ۵۵ دیپلمات روس را نمی‌توان به عنوان اخراج تلقی کرد نیز قابل تحمل نیست. به وضوح به ما گفته شد که در صورت امتناع از اجرای این الزام، روس‌ها از مصونیت و سایر امتیازات دیپلماتیک محروم خواهند شد. بنابراین، صحبت در واقع از اخراج است.

آنتونوف از واشنگتن خواست تا به تعهدات بین‌المللی در رابطه با اموال دیپلماتیک و عملکرد عادی نمایندگی‌های دیپلماتیک بازگردد. وی افزود: پیشنهادات ما روی میز مذاکره باقی می‌ماند.

در همین حال، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هشدار داد که همه دیپلمات‌های روس در ایالات متحده با خطر اخراج مواجه هستند و تاکید کرد که وضعیت کلی غیرقابل پیش‌بینی است.

پولیانسکی گفت اگرچه دیپلمات‌های روس که در نمایندگی دائمی این کشور در سازمان ملل در نیویورک کار می‌کنند، مشکلات کمتری را نسبت به همکاران خود در واشنگتن تجربه می‌کنند، اما همچنان با مشکلات ناشی از محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت آمریکا مواجه هستند که روند کار را مختل می‌کند.

روز دوشنبه، «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که دستور خروج ۲۷ دیپلمات روس از ایالات متحده تا اواخر ژانویه، اخراج نیست، زیرا مسکو می‌تواند به جای آن‌هایی که در حال خروج هستند، دیگر اعضای دیپلماتیک را تعیین کند. پورتر آن را اقدامی برای تضمین «برابری بیشتر» خواند.

مسکو قبلاً گفته بود برنامه‌های واشنگتن برای اخراج ۲۷ دیپلمات روسیه و خانواده‌های آن‌ها در هفته‌های آینده را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

پیش‌تر، سفیر روسیه در آمریکا گفت که ۲۷ دیپلمات دیگر روس به همراه خانواده‌هایشان از آمریکا اخراج شده و ۳۰ ژانویه این کشور را ترک خواهند کرد.

مسکو اعلام کرده از سال ۲۰۱۶ که روابط بین دو کشور وخیم‌تر شده، بیش از ۱۰۰ دیپلمات این کشور با خانواده‌هایشان مجبور به ترک ایالات متحده شده‌اند. به گفته «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، تا ۲۹ اکتبر، نزدیک به ۲۰۰ دیپلمات روس از جمله کارکنان نمایندگی‌های روسیه در سازمان ملل هنوز در مشاغل خود در ایالات متحده هستند.

از طرف دیگر، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که کارکنان ایالات متحده در روسیه پس از یک سری اخراج‌ها و محدودیت‌ها از ۱۲۰۰ نفر در اوایل سال ۲۰۱۷ به ۱۲۰ نفر کاهش یافته است.

در همین حال، منابع خبری شنبه گزارش دادند که آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه روسیه به دلیل اوضاع پیرامون اوکراین است. به گفته منابع آگاه، مقام‌های آمریکایی و انگلیسی در حال کار بر روی تحریم تجار سرشناس نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هستند. این اقدامات ممکن است شامل محدود کردن دسترسی این تجار قدرتمند روس به روادید و مستر کارت و همچنین محدودیت سفر به انگلیس و اروپا برای آن‌ها و خانواده‌هایشان باشد.

به گفته «آندریا کندال تیلور»، کارشناس ارشد و مدیر اندیشکده «امنیت جدید آمریکا»، مقام‌های دولت بایدن در اروپا در تلاش هستند تا بسته هماهنگی از اقدامات علیه روسیه را تدوین کنند. تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه، شرکت‌های نفت و گاز و بدهی‌های دولتی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها