رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571170

آمریکا و ترسیم نقشه سیاسی جدید برای تداوم حضور در عراق

ساعت24-تحلیلگر عراقی، با اشاره به ادله و شواهد موید دستکاری و تقلب در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور گفت که آمریکا به منظور ابقای نیروهایش در خاک عراق، یک نقشه سیاسی ترسیم کرد.

html>

«کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراق، تصریح کرد که آمریکا از طریق قرار گرفتن در پشت پرده دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در عراق با همکاری طرف‌های داخلی و خارجی، یک نقشه سیاسی جدید برای عراق ترسیم کرده است تا از این طریق، طرف‌های مخالف حضورش در خاک عراق را از روند سیاسی دور کند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: اعتصاب و ابراز خشم از نتایج انتخابات بی‌دلیل نیست زیرا طرف‌های سیاسی معترض به نتایج انتخابات شواهد و ادله‌ای در دست دارند که موید دستکاری و تقلب در روند رأی‌گیری است.

به گفته این تحلیلگر عراقی، این شواهد و ادله بر وجود یک کنترل خارجی بر سرویس‌های رأی‌گیری تاکید دارد و به تکرار رای گیری یا بسته شدن برخی از حوزه‌های انتخاباتی چند ساعت پس از اتمام زمان‌ رأی‌گیری محدود نمی‌شود بلکه حاکی از کنترل الکترونیکی بر روند شمارش آراء از طریق دستگاه‌های الکترونیکی با هدف ایجاد تغییر در پروسه سیاسی کشور است.

وی تصریح کرد که آمریکا با همکاری طرف‌های داخلی و خارجی در پشت پرده دستکاری در نتایج انتخابات اخیر قرار دارد و هدف آن، ایجاد تغییر در نقشه سیاسی عراق و دور کردن طرف‌های خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از روند سیاسی این کشور بود.

این تحلیلگر عراقی افزود: مشخص کردن پایان سال جاری برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، به منظور تایید نتابج انتخابات پیش از اجرای توافق عقب‌نشینی بود. این امر به آمریکا اجازه می‌دهد که از طریق درخواست طبقه سیاسی جدید در عراق، حضور خود در عراق را تثبیت کند.

با نزدیک شدن زمان تعیین‌شده برای خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق، برخی منابع گزارش می‌دهند که واشنگتن در تلاش است تا از راه انتخابات این کشور که برخی از احزاب عراقی بر دستکاری نتیجه آن تأکید دارند، همچنان به حضور خود در خاک عراق ادامه دهد.

روزنامه «الاخبار» لبنان، دیروز (سه‌شنبه، ۳۰ نوامبر)، در گزارشی به این مسأله پرداخت و نوشت که بحران نتیجه انتخابات عراق محاسبات تمامی طرف‌ها از جمله اشغالگران آمریکایی را تغییر داد؛ آمریکایی‌ که تصمیم گرفته است تمام ۲۵۰۰ نظامی خود را پس از زمان تعیین‌شده برای خروج از خاک عراق (۳۱ دسامبر) در این کشور نگاه دارد چه در قالب اقدامی مخالف با توافق امضا شده با دولت «مصطفی الکاظمی» یا به علت وجود بندهای محرمانه‌ در این توافق که نخست‌وزیر عراق و تیم‌ امنیتی مذاکره‌کننده او عراقی‌ها را در جریان آن قرار نداده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها