رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571238

دبیر کل ناتو: میخواهیم از درگیری با روسیه بر سر اوکراین اجتناب کنیم

ساعت 24 -دبیر کل ناتو با تکرار حمایت از اوکراین در برابر اقدامات روسیه، اما تاکید کرد که این سازمان وظیفه خود را جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری با روسیه درخصوص اوکراین می‌داند.

html>

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شامگاه چهارشنبه گفت ناتو قصد دارد با توجه به وضعیت اوکراین از درگیری با روسیه جلوگیری کند.

استولتنبرگ طی مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سوالی در مورد احتمال درگیری بین روسیه و ناتو بر سر اوکراین توضیح داد: «مأموریت ما، جلوگیری از وقوع آن است. این قبل از چیزی، دلیلی است که ما از روسیه می‌خواهیم اقدامات ستیزه‌جویانه خود علیه اوکراین را متوقف کند».

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی ادامه داد: «هر ملتی حق دارد از خود دفاع کند که در واقع در منشور سازمان ملل ذکر شده است. حمایت ناتو از اوکراین ۱۱۰ درصد یا کاملاً مطابق با تعهدات بین‌المللی ما است و اوکراین البته حق دفاع از خود را دارد».

دبیر کل ناتو تاکید کرد که ناتو «ضمانت‌های امنیتی» را برای کشورهای عضو خود فراهم می‌کند، در حالی که اوکراین یکی از آنها نیست.

بر اساس این گزارش، استولتنبرگ با تاکید بر اینکه اعضای ناتو می‌توانند انتظار حفاظت کامل از سوی ناتو را در صورت تجاوز داشته باشند، اظهار داشت: «اوکراین شریکی است که ما به آن پشتیبانی و ظرفیت آموزشی ارائه می‌دهیم».

اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند. با این حال، این کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند روزی است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

روز چهارشنبه نیز «دیمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین از ناتو خواست ضمن تقویت همکاری‌های نظامی با کی‌یف، تحریم‌های اقتصادی جدیدی را علیه روسیه آماده کند تا بتوانند در برابر طرح احتمالی روسیه برای حمله به این کشور، بازدارندگی داشته باشند. (جزئیات بیشتر)

ن در حالی است که پیش از آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ضمن ابراز نگرانی از تحرکات نظامی در نزدیک مرزهای خود از جمله در اوکراین، تصریح کرد: «آنها در مورد تهاجم نیروهای روسی به اوکراین در ابتدای سال بسیار صحبت کردند، اما چنین اتفاقی رخ نداد».

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها