رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571244

ادعای کلاهبرداری چینیها ازایران و سکوت مرموز

ساعت 24 - در همه این هفته ها و ماههای تازه سپری شده که داستان پرونده هسته ای رایران بار دیگر باز شده و همه کشورهای در گیر در این مساله یعنی آلمان ، فرانسه ، انگلستان ، روسیه وچین به اضافه ایران و آمریکا دیدگاههای خود را آشکار کرده اند چینی های مرموز هرگز حرف مهمی نزده و سکوت پررمز وراز را در دستور کار قرار دارند. رهبران حزب کمونیست چین بدون چون وچرا برنده اصلی تحریم ایران بوده و هستند و شاید هرگز تمایلی نداشته باشند مناسبات ایران با غرب بهبودپیدا کند.

پکن
html>

رهبری حزب کمونیست چین آرزوی بزرگش این است که ایران و آمریکا در وضعیت تخاصمی باقی بمانند تا ابخشی از نیروی آمریکایی ها در غرب آسیا زمینگیر شده و به سوی نبرد با چین نروند. از سوی دیگر رهبری چین هم اکنون نیز در چگونگی واردات نفت از ایران رفتاری غیر متمدنانه دارد و از استیصال ایران استفاده ناجوانمردانه می کند. د رهمین باره به نوشته روزنامه فیگارو ایران بابت یک میلیون و دویست هزار بشکه نفتی که روزانه به چین و هند صادر می کند روی هم فقط ٦٥٠ هزار دلار پول نقد دریافت می کند. به این ترتیب، زیانی که سالانه به ایران وارد می شود به یازده میلیارد دلار می رسد، مضاف بر این که پکن از پرداخت ده میلیارد دلار نفت وارداتی از ایران در دورۀ چهار ساله دونالد ترامپ خودداری کرده است.

فیگارو رقم دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در خارج را روی هم ۳٥ میلیارد دلار برآورد کرده است از جمله ٩ میلیارد دلار در بانک‌های کره جنوبی که برای بازپس‌گیری آن سپاه پاسداران حتی یک نفتکش کره‌ای را به همراه سرنشینانش در ژانویه گذشته در آب‌های منطقه ربود. فیگارو سپس از قول یک تاجر آشنا با مسائل ایران نوشته است که ژاپن و شماری از کشورهای اروپایی نیز بین ۳ تا ٤ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را توقیف کرده‌اند. با این حال، بیشترین دارایی‌های ضبط شدۀ ایران در چین، کشور متحد جمهوری اسلامی، و همچنین در هند است. به نوشتۀ فیگارو دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در چین و هند معوقاتی هستند که این دو کشور بابت واردات نفت از ایران نپرداخته‌اند.تاجر آشنا با مسائل ایران به خبرنگار فیگارو گفته است که چین و هند برای تحبیب آمریکا از یک سال پیش تنها پول نیمی از واردات نفت از ایران را به این کشور می‌دهند و در این بین دولت چین این مبلغ را از طریق بانکی در هُنگ کُنگ می پردازد و بابت این کار کمیسیون چربی هم از تهران می ستاند. با این حال، به نوشتۀ فیگارو، چینی‌ها به این نیز بسنده نمی کنند. پکن از حکومت ایران می‌خواهد تا بیشترین حد ممکن در ازای نفت صادراتی خود به چین فرآورده‌های این کشور را خریداری کند. در واقع، چینی ها، به نوشتۀ فیگارو، از وضعیت کنونی برای پر کردن جیب های خود سوءاستفاده می‌کند. اما، به نوشتۀ فیگارو، زیانی که از این طریق متوجه ایران می شود چشمگیر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها