رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 571390

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

ساعت 24- رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در خصوص آخرین ظرفیت مراکز درمان، بازپروری و توانمندسازی معتادان متجاهر ، پاکسازی نقاط آلوده از معتادان متجاهر و آخرین ترفندهای قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر سخن گفت.

ئ
html>

معتادند؛ معتاد متجاهر؛ تجاهرشان به حدی رسیده که برایشان فرقی ندارد که کجا هستند و چه می‌کنند؟ کنار خیابان هستند یا گوشه پارک و بوستان. روی پله خانه‌ای در ته بن بست نشسته اند یا نه زیر پل یا وسط بزرگراه لابلای بوته و درختچه ها.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

برایشان رهگذران و آنچه که می‌بینند و نظاره‌شان می‌کنند مهم نیست. اصلا در وضعیتی نیستند که این مسائل را متوجه شوند یا خجالت کشیده و متنبه شوند.

هر زمان که نیاز پیدا کنند مشغول می‌شوند به استعمال مواد مخدر! تک تک یا چند نفری دور هم جمع شده و بساطشان را به پا می کنند تا جایی که بعضی وقت‌ها همنشینی شان آنقدر به چشم خورده و زیاد می‌شود که گله‌مندی ساکنان را به دنبال دارد تا اینکه پلیس بیاید و آنها را جمع‌آوری کرده و مراکز بازپروری ببرد، اما باز،چند وقت دیگر، روز از نو و روزی از نو، انگار این قصه دنباله‌دار شده است.

حالا معتادان شهرستانی‌ها هم به این جمع اضافه شده است، به خصوص در محلاتی که پاتوق مراکز متادون‌درمانی و گرمخانه‌ها هستند؛ معتادان شهرستانی نیز می‌آیند اینجا و تازه به آمار معتادان در تهران نیز اضافه کرده‌اند.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

آگاهی از آخرین وضعیت جمع‌آوری معتادان متجاهر، ظرفیت مراکز درمان، بازپروری و توانمندسازی و پاکسازی مناطق آلوده،کشفیات مواد مخدر و چگونگی رصد فضای حقیقی و مجازی ما را بر آن داشت تا با «سرهنگ عبدالوهاب حسنوند» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به گفت‌وگو بنشینیم.

* ۱۲ هزار معتاد متجاهر مرد جمع‌آوری شده‌اند

**‌ کار جمع‌آوری معتادان متجاهر به کجا رسید؟ تاکنون چه تعداد معتاد متجاهر از سطح معابر، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و بوستان‌ها جمع آوری شده اند؟

فعلا همان ظرفیت 12 هزار نفری را برای جمع‌آوری معتادان متجاهر وجود دارد که همین تعداد معتاد متجاهر مرد جمع‌آوری شده و در آن مراکز اسکان گرفته و کار درمان و بازپروری و توانمندسازی آنها در حال انجام است.

البته قرار شده است که هفته آینده 1500 نفر به ظرفیت تبصره 2 ماده 15 اضافه شود که با پیگیری‌های استاندار و شهردار این امکان فراهم شده و ان‌شاءالله طبق این تبصره به مراکز بازپروری افزایش ظرفیت داده شده و می‌توان تا 1500 نفر معتاد متجاهر جدید را در هفته آینده جمع‌آوری و به این مراکز منتقل کرد. به این ترتیب به 12 هزار نفر معتاد متجاهر مرد که در مراکز بازپروری حضور دارند، 1500 نفر افزوده می‌شود.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

* حدود ۸ هزار معتاد متجاهر رها هستند!

**‌ تعداد متجاهر مرد در تهران چقدر است؛ کار جمع‌آروی معتادان متجاهر زن به کجا رسید؟

21 هزار نفر معتاد متجاهر مرد در تهران طبق آمار برآورد شده است که با جمع‌آوری 1500 نفر در این هفته 13 هزار و 500 نفر جمع‌آوری شده و به مراکز درمان و بازپروری انتقال پیدا می‌کنند و در مقابل هنوز 7500 نفر معتاد متجاهر رها باقی می‌مانند.

در مورد جمع‌آوری زنان معتاد متجاهر ظرفیت جدیدی اختصاص پیدا نکرده، همان ظرفیت قبلی400 نفر بوده که 400 نفر از معتادان زن متجاهر را تحویل مراکز داده‌ایم و 600 نفر از مجموع زنان معتاد متجاهر هنوز رها هستند.

* تا ۶ ماه آینده‌ کسری ظرفیت مراکز بازپروری تامین می شود

**‌ وضعیت ظرفیت مراکز بازپروری، درمان و توانمند سازی معتادان به کجا رسید؛ آیا پیگیری‌ها مثمرثمر بوده و سازمان‌های مربوطه پای کار آمده اند؟

با حضور رئیس جمهور در مرکز سروش و صحه به تایید چرخه بازپروری در این مرکز مقرر شد که به سرعت سازمان‌ها و دستگاه‌های حمایتی نسبت به تامین بودجه و افزایش ظرفیت در مراکز سروش، شهید ضیائیان و سایر مراکز تحت پوشش بهزیستی اقدام کنند؛ در این راستا و بنا بر تصمیم استاندار و شهردار محترم مقرر شد تا 6 ماه آینده کسری ظرفیت‌های اعلام شده تامین شوند.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

** هم‌اکنون ظرفیت مرکز سروش چند نفر است؟

در حال حاضر سروش 700 نفر پذیرش معتاد متجاهر دارد و ان‌شاءالله تا دو ماه آینده ظرفیتش در صورت تامین آب و دریافت مجوزها به 2 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

* ۲ هزار معتاد منع پذیرشی داریم

** وضعیت جمع‌آوری معتادان منع پذیرشی چه شد؛ آیا مراکزی برای پذیرش این افراد مشخص و این افراد جمع آوری شدند؟

با توجه به حضور 2 هزار نفر از افراد منع پذیرشی در مولوی فعلا پاکسازی کامل در هرندی انجام نشده و اگر پذیرش این دسته از افراد توسط سازمان‌های ذی‌ربط صورت پذیرد، منطقه شوش و دروازه غار پاکسازی خواهد شد.

در حال حاضر به دلیل حضور معتادان منع پذیرشی، هنوز تردد معتادان متجاهر در دروازه غار و محلات آلوده صورت می‌گیرد؛ از سوی دیگر وجود اماکن سرپناه شبانه مجانی و متادون‌درمانی در منطقه باعث مهاجرت معتادان شهرستانی به این مناطق شده، لیکن نیاز به تصمیم جدی در این رابطه بیش از پیش لازم و ضروری است.

خروج اماکن و سرپناه‌های شبانه مجانی و مراکز متادون درمانی از این مناطق، ساماندهی مراکز دپوی زباله و منازل پلاک قرمز نیاز به تصمیم‌گیری لازم جهت اجرای طرح تفصیلی در منطقه توسط مسئولین را دارد؛ چراکه با توجه به جمعیت ناهمگون افرادی که مبادرت به جمع‌آوری زباله در سطح شهر تهران کرده و بخشی از این افراد روزانه در سطح شهر حضور دارند و شبانه جهت دپوی زباله در منطقه دروازه غار تردد کرده و بخشی از اقلام قیمتی در زعم خودشان را از زباله‌ها تفکیک کرده و جهت دستفروشی کنار خیابان‌های مولوی و شوش پهن می‌کنند. در کنار اینها بخشی نیز اقلام سرقتی را کنار خیابان به فروش می‌رسانند که تمام این موارد و معضلات مشخص می‌کند که اجرای طرح تفصیلی در مناطق شوش، هرندی و دروازه غار تا چه حد می‌تواند در پاکسازی این مناطق تأثیر داشته باشد.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

** در حال حاضر کدام منطقه پاکسازی کاملاً از وجود معتادان متجاهر شده است؛ در راستای پلمب منازل پلاک قرمز چه اقداماتی صورت گرفته است؟

می‌توان گفت جاجرود پاکسازی کامل شده است، اما در سایر مناطق حدود ۲۵۰ منزل که خرده‌فروشان مواد مخدر در آن حضور داشتند شناسایی شده و تعدادی از این منازل که به صورت مجردی و اشتهار به فروش مواد مخدر داشته پلمب شده اند. همچنین در ۱۵ روز 1.5 تن مواد مخدر نیز با تلاش ماموران مبارزه با مواد مخدر پایتخت کشف و ضبط شده است.

*افزایش کشفیات شیشه !

** از کشفیات مواد مخدر گفتید؛ کدام نوع ماده مخدر افزایش قابل توجهی در میزان کشفیات داشته است؟

متأسفانه در کشفیات ، شاهد رشد در کشف ماده مخدر شیشه هستیم که این موضوع نشان می‌دهد که متاسفانه دشمنان در راستای تهاجم فرهنگی و با برنامه‌ریزی مبادرت به ورود انواع مواد مخدر و به خصوص «شیشه» با هدف تخریب جوانان و تباهی آنها می‌کنند؛ چراکه مصرف شیشه بر روح و جسم افراد تأثیر مخرب گذاشته و در کمتر از چند سال افراد را به تجاهر می‌کشاند که این موضوع نیاز به برخورد جدی و قاطع در زمینه قاچاق مواد مخدر را بیش از پیش الزامی می‌کند.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

از سوی دیگر باید خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و جامعه اعم از کارخانه‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف در این زمینه توجه کامل داشته و در راستای پیشگیری از اعتیاد و اطلاع رسانی در خصوص مضرات مواد مخدر بیش از پیش افراد تحت پوشش خود را آگاه کرده و اطلاع‌رسانی کنند.

**‌ در بعضی از شبکه های مجازی با تبلیغ و فروش مواد مخدر مواجه هستیم، پلیس مبارزه با مواد مخدر در این راستا چه برنامه‌ای داشته و چه اقداماتی انجام داده است؟

با توجه به سود سرشاری که از قاچاق مواد مخدر عاید قاچاقچیان می شود گروهی از سوداگران مرگ با استفاده از فضای مجازی مبادرت به فروش مواد مخدر در سایت‌ها و شبکه های اجتماعی می‌کنند؛ لیکن با تسلط و اشراف اطلاعاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر و همچنین پلیس فتا نسبت به شناسایی و انهدام چندین باند اقدام شده و کشفیات خوبی در خصوص تریاک و گل داشته‌ ایم.

باید گفت نیروی انتظامی اشرافیت کاملی در این خصوص دارد و افرادی که با این افکار مسموم وارد این فضا شوند، توسط پلیس مواد مخدر شناسایی و دستگیر و به مراجع قضایی تحویل خواهند شد.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

** در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها مدام با تبلیغات لاغری با استفاده از قرص‌ها و داروها مواجه هستیم در صورتی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قرص‌ها آغشته به مواد مخدر بوده و اعتیاد افراد را در پی مصرف بدنبال دارد. آیا آزمایشات تخصصی در این زمینه انجام شده و وجود مواد در قرص‌های لاغری تایید شده است؟

باید گفت که در طرح ظفر پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت ، چندین مرکز توزیع قرص‌های مواد مخدر که در پوشش قرص‌های لاغری فعالیت می‌کنند، شناسایی شده و مقادیر قابل توجهی از این قرص‌ها کشف و ضبط شده است.

در بررسی قرص‌های لاغری که عمدتا در مراکز غیررسمی و باشگاه‌ها و فضای مجازی و بعضی از عطاری‌های غیرمجاز تبلیغ و فروش آنها انجام می‌شود، با بررسی‌های تخصصی آزمایشگاه رسمی پلیس مبارزه با مواد مخدر مشخص شد که این قرص‌ها آلوده به مواد مخدر از نوع روان‌گردان بوده و تأثیرات مخرب شیشه و آمفتامین را دارا هستند؛ متأسفانه افرادی که مبادرت به مصرف این دسته از قرص‌ها می‌کنند بعد از چند بار مصرف معتاد به مواد مخدر شده و برگشت‌پذیری آنها به حالت اول بسیار سخت و طاقت فرسا است.

**از کجا بفهمیم که با مصرف قرص های لاغری دچار اعتیاد شده ایم؛ عمده علائمی که از آنها می توان اعتیاد فرد را تشخیص داد کدام است؟

عمده علائم این دسته از افراد بی‌قراری، ترس، استرس، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب است؛ بنابراین به خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان توصیه می‌کنیم که بدون نسخه پزشک و بر اساس تجویز سایت‌ها و شبکه‌های مجازی اقدام به مصرف دارو نکنند چراکه مصرف خودسرانه داروها عوارض برگشت ناپذیری را در پی خواهد داشت.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

**از روشهای قاچاقچیان برای قاچاق مواد مخدر بگویید در طرح‌های جدید پلیس مبارزه با مواد مخدر با چه مواردی مواجه بوده اید؟

با توجه به سود سرشار و قابل توجه به مواد مخدر قاچاقچیان همواره روش‌های جدیدی را برای قاچاق مواد و دور زدن پلیس مبارزه با مواد مخدر اجرا انتخاب مرحله اجرا می‌گذارند اما غافل از این هستند که مأموران پلیس نیز با هوشمندی این روشها را کشف می‌کنند آغشته کردن مواد مخدر به البسه، تابلو ، قالیچه و... جاسازی آنها در در لابلای بارها حتی از بار هندوانه و گوجه و خیار گرفته تا جاسازی در بین سنگ و چینی و شکلات و ... از جمله نوآوری های سوداگران مرگ بوده که همواره با تیزبین مأموران نقش بر آب شده است.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

در چهاردهمین مرحله از طرح ظفر کشفیات پلیس به معرض دید گذاشته شد، قاچاقچیان سعی داشتند با جاسازی مواد در بطری نوشابه، شیشه مربا ، آغشته کردن قالیچه و پالتو به شیره تریاک، جاسازی تریاک در دیس چینی ، تغییر شکل تریاک به صورت دانه بادام، جاسازی شیشه در قاب عکس و...مواد را به مقاصد از پیش تعیین شده منتقل کنند که با دقت و تیزبینی مأموران از رسیدن به اهداف شوم خود بازماندند.

از جاسازی «شیشه» درقاب عکس تا قرص‌های لاغری آغشته به روانگردان/ پلیس: ۸ هزار معتاد رها هستند!

**در آخرین مرحله از طرح ظفر چه مقدار کشفیات مواد مخدر و چه تعداد دستگیری داشتید؟

در چهاردهمین مرحله از طرح ظفر با تلاش همکارانم در پلیس مبارزه با مواد مخدر و پایگاهای ۱۱گانه دو تن و ۶۷۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف و پنج باند بزرگ قاچاق مواد مخدر نیز منهدم شد و در مجموع ۸۵ قاچاقچی عمده نیز دستگیر شدند؛ همچنین بیش‌از ۶۰ تارنما که اقدام به تبلیغ و فروش مواد مخدر می کردند شناسایی و مسدود شده و ۴۲ کیلو موادمخدر از ادمین‌های این تارنماها کشف و هفت سرشبکه نیز شناسایی و دستگیر شدند.

لازم به ذکر است که در چهاردهمین مرحله از اجرای طرح ظفر، ۱۵ نفر از اراذل و اوباشی که علاوه بر اوباشگری اقدام به فروش مواد مخدر می‌کردند نیز دستگیر و ۸۰ کیلو گرم مواد مخدر از آنها کشف و ضبط شد؛ همچنین هزار و ۱۶۶ خرده فروش مواد مواد مخدر در این طرح دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها