رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571427

در انتظار جدال داغ استقلال و پرسپولیس

هر چیزی که باید درباره دربی امروز بدانید

ساعت 24 - دوئل یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی در شهرآورد پایتخت می‌تواند یک‌بازی سرنوشت‌ساز برای دو تیم باشد و نتیجه مچ‌اندازی این دو رقیب، به حرکت آن‌ها در مسیر قهرمانی کمک زیادی خواهد کرد.

html>

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در هفته هشتم لیگ‌برتر، از ساعت ۱۶:۱۵ امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر می‌روند تا یکی از دربی‌های حساس چند فصل اخیر را برگزار کنند. دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر تنها یک امتیاز اختلاف دارند و همین اختلاف می‌تواند شور و حرارت بازی را بیش‌تر کند تا مربیان برای کسب سه امتیاز، دست از احتیاط بردارند و به فکر تساوی نباشند. هر چند که تفاوت دو تیم در جدول رده‌بندی فقط در یک امتیاز خلاصه می‌شود، اما در عمل دو تیم شرایطی کاملا متفاوت دارند و این بازی می‌تواند برای هر کدام روند متفاوتی داشته باشد.

استقلال؛ اسب آبی‌ها دوباره زین می‌شود؟

آبی‌ها در ابتدای فصل شروعی طوفانی داشتند و سه برد کسب کردند تا نشان دهند اسب خود را برای قهرمانی زین کرده‌اند، اما در ادامه با ۴ تساوی پیاپی و از دست دادن هشت امتیاز، در سراشیبی قرار گرفتند و حالا دربی پایتخت می‌تواند یک نقطه شروع برای درخشش دوباره آن‌ها باشد. شاگردان مجیدی اگر چه از ۵ بازی گذشته خود ۴ تساوی کسب کرده‌اند اما در کنار گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم اراک، تنها تیم بدون شکست در لیگ هستند و همین نکته می‌تواند در این بازی به آن‌ها انگیزه دهد. مجیدی در این فصل در ۶ بازی با دفاع سه نفره به میدان رفت و عملکرد نسبتا مناسبی در بازی‌سازی و خلق موقعیت داشت و در بازی آخر منتهی به دربی، تیمش را با ۴ دفاع روانه میدان کرد تا رقیب را در آنالیز ترکیب خود دچار دردسر کند؛ اما هرچقدر استقلالی‌ها توانسته اند در خلق موقعیت خوب عمل کنند و امید گل ۱۰ را ثبت کنند، در عبور دادن توپ‌ها از خط دروازه رقبا ناکام عمل کرده‌اند و تنها ۶ گل در ۷ هفته به ثمر رسانده‌اند تا مهاجمان پر تعداد مجیدی عملا به پاشنه آشیل تیمش تبدیل شوند. مجیدی که در پادگانش مهاجمان پرتعدادی مانند رمضانی، قاسمی نژاد، مطهری، ژستد و یامگا را دارد در این فصل نتوانسته گره کور گلزنی تیمش را حل کند و باید دید در دربی می‌تواند این مشکل تیمش را رفع کند یا نه.

پرسپولیس؛ بازگشت دوباره به ریل

نود و هفتمین پرده از شهرآورد پایتخت در حالی روی صحنه می‌رود که حکم یک شمشیر دو لبه را برای یحیی گل محمدی و بازیکنانش دارد. سرخ‌پوشان که پس از شکست مقابل الهلال در لیگ قهرمانان دچار مشکل شدند، در شروع لیگ عملکردی سینوسی داشتند و در این هفته‌ها، نتوانسته‌اند روند با ثبات خود در فصل های قبل را تکرار کنند. گل محمدی که در این فصل حسابی در ترکیب تیمش تغییر ایجاد کرده، در فاز دفاعی مشکلات مختلفی داشته و تیم او در پنج هفته ابتدایی فصل موفق به کلین شیت نشد که همین ناهماهنگی مدافعان یحیی را نشان می داد که در فصل جدید هنوز نتوانسته‌اند صلابت همیشگی را در کمربند دفاعی پرسپولیس ایجاد کنند.

پرسپولیس اگر چه در آمار گلزنی عملکرد بهتری نسبت به استقلال داشته و ۳ گل بیشتر به ثمر رسانده اما امید گل آن‌ها روی عدد ۸ ثبت شده تا از این حیث عملکرد ضعیفی نسبت به رقیب داشته باشند. هم چنین یحیی در این فصل نشان داده بر خلاف همتای آبی خود، تمایل بیشتری به سیستم ۴ دفاعه دارد و تنها در دو بازی از ۳ مدافع بهره برده. آن‌ها در ۵ بازی آخر خود، ۲برد، ۲ تساوی و ۱ باخت را تجربه کرده‌اند. از طرف دیگر خرید های یحیی آن طور که انتظار می رفت خود را نشان نداده اند و باید دید گل محمدی در این بازی چه ترکیبی را روانه میدان می کند.

شیرزاد: دو تیم شرایط نسبتا خوبی دارند و احساس می‌کنم بازی جذابی باشد. امیدوارم تیم استقلال برنده بازی شود و من معتقدم هر تیمی آرامش داشته باشد و به فکر کارهای فنی باشد، می‌تواند برنده شود.

کفه آمار به نفع کدام تیم سنگین است؟

دو تیم استقلال و پرسپولیس به طور کلی ۹۶ بار با یکدیگر بازی کرده‌اند که در این میان استقلال ۲۶ و پرسپولیس ۲۵ برد کسب کرده‌اند و ۴۵ بازی هم با تساوی به پایان رسیده. در این ۹۶ بازی، سهم استقلال ۸۹ و سهم رقیب ۹۵ گل زده بوده. بهترین برد تاریخ دربی‌ها به برد ۶ بر صفر سرخ‌پوشان بر می‌گردد و در آن سوی میدان، استقلال با ۴ برد متوالی رکورد دار تعداد بردهای پیاپی در شهرآورد است. این دو تیم در مجموع شش بار در آذر بازی داشته‌اند که ۴ برد سهم سرخ پوشان، ۱ برد سهم آبی‌ها و ۱ بازی هم با تساوی به پایان رسیده است.

فرهاد دربی‌باز است یا یحیی؟

در بین مربیان دو تیم که خود هم سابقه بازی در این رقابت را دارند، فرهاد مجیدی دربی‌باز تر بوده و در ۴ بازی که در قامت سرمربی استقلال حضور داشته، ۲ برد، ۱ تساوی و ۱ باخت را تجربه کرده. نکته جالب اینکه هر دو برد مجیدی در جام حذفی و پس از تساوی در دقایق قانونی، در ضربات پنالتی اتفاق افتاده که آخرین آن به جام حذفی فصل گذشته بر می‌گردد. در سوی دیگر گل‌محمدی ۶ بار به عنوان مربی در دربی حضور داشته که ۱ برد، ۳ تساوی و ۲ باخت در کارنامه‌اش ثبت شده.

یامگا، ژستد و خارجی‌های گل نزن آبی!

استقلال که در این فصل ۲ مهاجم خارجی یعنی کوین یامگا و رودی ژستد را جذب کرده، امید زیادی به گلزنی آن‌ها در دربی دارد اما نکته جالب اینجاست که بازیکنان خارجی استقلال در دربی‌های مختلف هیچ‌گاه درخشش لازم را نداشته و نتوانسته‌اند در این بازی گلزنی کنند. با این شرایط امروز از میان ژستد و یامگا هرکدام که موفق به گلزنی شوند به اولین خارجی‌های تاریخ باشگاه استقلال تبدیل می‌شوند که در دربی موفق به گلزنی شده.

از پرسپولیس اما ایمون زاید، عیسی ترائوره، جری بنگستون و بشار رسن به عنوان بازیکن خارجی سابقه گلزنی در دربی را دارند و آن‌ها در مجموع ۶ گل به تیم استقلال زده‌اند که ایمون زاید سه بار، و بقیه هر کدام یک بار توپ را به تور دروازه استقلال چسبانده‌اند.

حلالی: واقعیت این است که دو تیم در شرایط آمادگی صد درصد نیستند و از نظر هماهنگی فوتبالی 60 تا 70 درصد هستند.

ورود تماشاگران ممنوع!

حضور تماشاگران در دربی ها می تواند هر ورزشگاهی را به دیگی جوشان تبدیل کند و به آن زیبایی دو چندان ببخشد. در هفته های اخیر مجوز ورود تعدادی اندک از تماشاگران به ورزشگاه های فوتبال صادر شد تا هیجان به رگ های فوتبال برگردد و بارقه امید برای برگزاری دربی با حضور تماشاگران ایجاد شود. چند روز قبل هم خبرهایی مبنی بر استفاده از سی درصد ظرفیت ورزشگاه برای حضور هواداران داده شد اما سرانجام اعلام شد این بازی بدون تماشاگر برگزار می شود تا بازی که می توانست یک بار دیگر شور و هیجان را در ورزشگاه ها جاری کند، با سکوتی سنگین و سکوهایی خالی برگزار شود.

غایبان بازی

هر دو تیم ترکیب کامل خود را در اختیار نخواهند داشت و چند بازیکن کلیدی در این بازی غایب خواهند بود. در سوی قرمز زمین، سید جلال حسینی و احسان پهلوان به دلیل مصدومیت تیم گل‌محمدی را همراهی نمی‌کنند و دو خرید تازه وارد این تیم هم به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس، مجوز حضور در این بازی را ندارند. در آن سوی میدان، وریا غفوری کاپیتان استقلال که سابقه گلزنی در دربی را هم دارد و یکی از ستون‌های اصلی تیم مجیدی است، به دلیل مصدومیت در کنار عارف غلامی و ابولفضل جلالی در دربی غایب خواهد بود. رشید مظاهری دروازه‌بان استقلال هم طبق روال ۴ هفته اخیر در لیست استقلال جایی ندارد و بابک مرادی هم در تفکرات کادر فنی جایی ندارد.

دربی عجیب و جنگی که زودتر از سوت داور شروع شد!

پیش از آنکه موعود بنیادی‌فر در سوت آغاز دربی شماره ۹۷ بدمد، مدیران دو تیم در بیرون از زمین و از پشت تریبون‌های خود بر طبل جنگ کوبیدند و با حمله به یکدیگر، فضای متشنجی را ایجاد کردند. ابتدا مصطفی آجورلو در صحبت‌هایی از وجود یک پشت‌پرده سیاسی برای قهرمان نشدن استقلال گفت و در مقابل مجید صدری نسبت به این اظهارات واکنش تندی داشت تا پیش از شروع بازی، فضای خوبی شکل نگیرد و مدیران دو باشگاه موضع‌گیری‌های عجیبی داشته باشند.

هت‌تریک آقای داور در شهرآورد

دیدار امروز سرخابی‌ها را قرار است موعود بنیادی‌فر داور بین‌المللی و لیگ برتر ایران قضاوت ‌کند. بنیادی‌فر از سال ۱۳۸۱ در مسابقات فوتبال قضاوت می‌کند و از سال ۲۰۱۳ نیز داور بین‌المللی شد و از سال ۱۳۹۰ نیز در لیگ برتر قضاوت می‌کند.

این داور ۳۶ ساله، در تیم داوری دربی ۸۶ به عنوان داور چهارم حضور داشت و در دربی ۹۱ داور وسط بود و حالا شهرآورد نود و هفتم هت‌تریک حضور او در دربی و دومین قضاوت‌اش به عنوان داور وسط است. در ۲ بازی که بنیادی‌فر برای سرخابی‌ها سوت زده، یک بازی استقلال برنده شده و یک برد هم سهم سرخ پوشان بوده.

شاه آبی یا امپراطور قرمز؛ کدام یک فاتح میدان می‌شوند؟

نبرد دو تیم در حالی آغاز می‌شود که همه انتظار یک بازی زیبا از دو تیمی را دارند که در هفته‌های اخیر از اصل خویش دور بوده‌اند و حالا می‌توانند با یک بازی درخشان، هوای سرد آزادی را گرما ببخشند و در غیاب تماشاگران، سکوت ورزشگاه را از یاد ببرند. شاگردان مجیدی در یک سوی زمین به دنبال بازگشت به روزهای خوب خود و زین کردن اسب آبی برای تاختن به سوی قهرمانی هستند و در مقابل پرسپولیسی‌ها که پس از گلات قهرمانی نتوانسته‌اند درخشش همیشگی را در این فصل داشته باشند، می‌خواهند با واریز سه امتیاز به حساب خود دوباره روی ریل موفقیت قرار گیرند و برای رقبا خط و نشان بکشند. همین هم می‌تواند این بازی را جذاب‌تر کند. باید دید در پایان این بازی حساس، دوربین‌های تلویزیونی مشت‌های گره کرده یحیی گل محمدی را شکار می‌کنند یا شادی‌های مخصوص فرهاد مجیدی را!

اسماعیل حلالی: اگر پرسپولیس امتیاز از دست بدهد، وارد شرایط سختی می شود

اسماعیل حلالی بازیکن اسبق پرسپولیس درباره دربی امروز گفت: اگرچه شکل بازی پرسپولیس نسبت به شروع فصل بهتر شده اما هنوز آن چیزی که مد نظر کادر فنی و هواداران تیم است محقق نشده و تیم به آن هارمونی خود نرسیده که این نیازمند گذشت زمان است. وقتی در تیم تغییراتی ایجاد می‌شود و بازیکن‌هایی که سال‌ها در تیم بازی کرده و به بالاترین کیفیت رسیده‌اند تیم را ترک می‌کنند، باید مدت زمانی سپری شود تا بازیکن‌هایی که تازه آمده‌اند با شرایط جدید وفق پیدا کنند و این کمی سخت است.

حلالی ادامه داد: بالانس نبودن نتایج تیم هم به این موضوع بر می‌گردد و زمان می‌برد تا تیم هماهنگ شود. باید این فرصت را به تیم و کادرفنی داد تا این اتفاق میسر شود اما دربی همیشه داستان جدایی دارد و خودش باعث انگیزه می‌شود و اگر بازیکن‌ها را در مسیر خود قرار دهیم، از نظر روحی و روانی و تمرکز می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند و با انگیزه به میدان بروند.

وی افزود: امیدوارم تیم ما در این بازی اشتباه کمتری داشته باشد؛ نمی‌توان گفت بازی بی‌اشتباهی داشته باشند اما هر تیمی که کمتر اشتباه کند، می‌تواند برنده بازی باشد.

این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در بخش دیگری از سخنانش درباره مشکل خط دفاعی پرسپولیس گفت: این مشکل به این دلیل است که ما در گذشته مدافعانی قوی داشتیم که الان در تیم ملی فیکس هستند و این نفرات جدا شدند و ما نتوانستیم با آن‌ها تمدید و آن‌ها را حفظ کنیم.

او ادامه داد: به همین دلیل بازیکن‌های جدید نیاز به زمان دارند تا خود را به شرایط خوب برسانند و نمی‌توان خط دفاعی را که چند سال کنار یکدیگر بازی کرده‌اند و آنقدر هماهنگ شده‌اند که به تیم ملی دعوت شده‌اند، با بازیکنی که ملی‌پوش نبوده و در آن سطح نیست قیاس کرد و باید به این بازیکن‌ها زمان داد تا به آن شرایط برسند.

مربی تیم امید پرسپولیس درباره حواشی پیش آمده بین مدیران استقلال و پرسپولیس هم گفت: مدیر باشگاه ما در واقع به باشگاه رقیب جواب داد. من آقای اجرلو را از نزدیک می‌شناسم و حرف‌هایی که ایشان زد زیبنده خود ایشان هم نبود. من ایشان را از نزدیک می‌شناسم و از حرف‌هایش کاملا مشخص است که یا تحت فشار بعضی افراد آن حرف‌ها را زده و یا نمی‌تواند مسئولیت خود را درست انجام دهد.

حلالی ادامه داد: ایشان می‌خواهد که اگر تیمش امسال نتیجه نگیرد آن را با این بهانه‌ها توجیه کند. من اگر می‌خواهم قوی شوم باید قوی‌ها را ببینم و توجه کنم که چه کرده‌اند و بعد آن را سرلوحه کارم قرار دهم.

بازیکن اسبق قرمزهای پایتخت افزود: این الگو می‌تواند یک رقیب، غریبه یا حتی از لیگی دیگر باشد اما متاسفانه این عزیزان جند سال گفتند وزیر و... باعث قهرمانی پرسپولیس شدند و الان که خود راس کار هستند، می‌بینند کاری از پیش نمی‌برند و شاید به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند وگرنه این حرف‌ها را باید در نیم‌فصل دوم می‌زدند. ما به عنوان پیشکسوت وظیفه داریم اگر تشنجی هم ایجاد می‌شود، جلوی ان را بگیریم آن هم در راس مدیریت باشگاه.

حلالی تصریح کرد: اگر پنالتی استقلال را هفته گذشته نگرفتند، دو گل محرز ما را هم نگرفتند اما من همیشه می‌گویم سهوی توپ را ندیدند و آن را گردن بقیه نمی‌اندازم. هفته گذشته توپ عبدی نیم متر داخل دروازه بود اما من می‌گویم داور ندید و همه چیز را گردن بقیه نمی‌اندازیم. اما این عزیزان چهار هفته نتیجه نگرفته‌اند و حالا عوام فریبی می‌کنند و و مدیر ما هم جواب‌شان را داد.

وی ادامه داد: باشگاه ما آنقدر مشکلات دارد که مدیر ما وقت ندارد درباره این مسائل صجبت کند. این حرف‌ها جای تاسف دارد و من آقای آجورلو را می‌شناسم و شاید تحت فشار شدید بوده.

هافبک اسبق پرسپولیس درباره پیش‌بینی خود از بازی امروز گفت: پیش‌بینی بازی سخت است، این بازی‌ای است که تا شروع نشود، نمی‌توان درباره‌اش نظر داد اما اگر شروع بازی را ببینیم شاید بتوان گفت کدام تیم از نظر روحی وضعیت بهتری دارد. من دوست دارم تیم خودم برنده باشد اما واقعیت این است که دو تیم در شرایط آمادگی صد درصد نیستند و از نظر هماهنگی فوتبالی 60 تا 70 درصد هستند.

وی در پایان گفت: در مجموع تیمی که تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشد، می‌تواند پیروز بازی شود و امیدوارم پرسپولیس پیروز میدان باشد و شرایط خود را در جدول بهتر کند چون اگر امتیاز از دست دهیم از صدر جدول فاصله می‌گیریم و شرایط سخت می شود که امیدوارم پرسپولیس برنده بازی باشد.

جواد شیرزاد: برنده دربی می‌تواند روحیه خود را تا آخر فصل تضمین کند

جواد شیرزاد، بازیکن اسبق استقلال درباره دربی 97 گفت: معمولا بازی دربی سخت است چون شرایط خاص خود را دارد و بازی مرگ و زندگی برای هردو تیم است. همیشه شرایط طوری پیش می‌رود که تیم‌ها می‌خواهند حتما پیروز بازی باشند و نتایچ آخر فصل را هم از نظر فنی و هم روانی تضمین کنند.

وی ادامه داد: به نظرم وقفه بازی‌های ملی به دلیل حضور بازیکنان پرتعداد از دو تیم در تیم ملی، روی هر دو تیم تاثیر گذاشت. شرایط فنی استقلال بد نیست اما متاسفانه در بعضی بازی‌ها از موقعیت‌هایشان استفاده نکردند و در بعضی بازی‌ها هم نتوانستند موقعیت بسازند و امیدوارم بعد از این 4 تساوی بتوانند شرایط مناسب خود را به دست آورند و به دور از هرگونه حاشیه تمام تمرکز خود را روی بازی بگذارند تا یک بازی زیبا را ارائه کنند و با سه امتیاز از زمین خارج شوند.

شیرزاد گریزی هم به مشکلات این روزهای استقلال و سازمان لیگ داشت و گفت: مسائل اقتصادی و کلان باشگاه‌ها و داستان‌هایی که درفوتبال ما هست به نظرم اجتناب‌ناپذیر است. به نظرم صحبت‌هایی که درباره تبلیغات محیطی و حق پخش می‌شود درست است و سال‌هاست به فوتبال و باشگاه‌ها اجحاف می‌شود.

شیرزاد ادامه داد: آقای اجورلو و بقیه که پیگیر قضیه هستند باید این تابو را بشکنند. ما سالیان سال است AFC را گول می‌زنیم اما خود را نباید گول بزنیم. باشگاه‌های ما درآمدزایی ندارند و می‌خواهند درآمد داشته باشند و باید دنبال حق خود باشند. متاسفانه خیلی سال است حق فوتبال داده نمی‌شود که باعث شده خیلی از تیم‌ها بدهکار باشند و در مسیر نابودی حرکت کنند یا در لیگ دو و سه بازی کنند.

وی افزود:همه تیم‌ها هم به اداره مالیات بدهکارند یا خیلی بازیکن‌ها ممنوع الخروج هستند و به مالیات بدهی دارند. امیدوارم این دعواها ختم به خیر شود و حق فوتبال داده شود و دیگر به AFC دروغ نگوییم که باشگاه‌ها زیان‌ده نیستند.

بازیکن اسبق استقلال در پایان درباره پیش‌بینی خود از دربی امروز گفت: پیش‌بینی این بازی سخت است. من در چند دربی که پشت سر هم بازی را بردیم حضور داشتم و در دربی‌ای که بازی کردم و دو هیچ جلو بودیم و باختیم، دیدم که شرایط در روز بازی خیلی فرق دارد. شرایط بازی در آن روز رقم می‌خورد و با بقیه بازی‌ها متفاوت است و خیلی اتفاق‌ها در لحظه در بازی می‌افتد. همین هم باعث جذابیت این بازی می‌شود. پیش‌بینی‌ام این است که دو تیم شرایط نسبتا خوبی دارند و احساس می‌کنم بازی جذابی باشد. امیدوارم تیم استقلال برنده بازی شود و من معتقدم هر تیمی آرامش داشته باشد و به فکر کارهای فنی باشد، می‌تواند برنده شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها