رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571583

خانه‌های نهضت ملی چه زمانی تحویل میشود؟

ساعت24-وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده که تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن حداقل یک و نیم تا دو سال طول بکشد؛ همچنین به ساکنان شهر تهران که روش خودمالکی را انتخاب کنند وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت در بافت فرسوده و شهرهای اطراف پرداخت می‌شود که از طریق گروهی یا مشارکت با سازندگان اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

html>

تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) ثبت نام کرده اند و مهلت نام‌نویسی که قبلا تا ۱۵ آذرماه اعلام شده بود تا پایان آذرماه تمدید شده است. در مجموع برای دو طرح نهضت ملی مسکن و پروژه اقدام ملی مسکن که با یکدیگر ادغام شده‌اند ۳.۶ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند و دولت قرار است ظرف چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی احداث کند. در نقاط کلانشهری، اغلب واحدها در اطراف کلانشهرها ساخته می‌شود اما ساکنان بافتهای فرسوده درون شهرها نیز می‌توانند از تسهیلات مصوب قانون جهش تولید و تامین مسکن استفاده کنند.

از مجموع چهار میلیون واحد قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود و به گفته حبیب‌الله طاهرخانی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ زمین احداث این تعداد واحد تامین شده و آماده آغاز عملیات اجرایی است. از تعداد مذکور ۱۹۱ هزار واحد در اطراف تهران شامل شهرهای جدید پرند، اعتمادیه، پردیس، فردوس، ایوانکی، خوارزمی و اندیشه ساخته خواهد شد.

درباره متراژ واحدها هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده اما گفته می‌شود قرار نیست همانند مسکن مهر، تمامی واحدها از یک مساحت مشخص برخوردار باشد. برنامه این است که در هر بلوک، واحدهایی با متراژهای مختلف ساخته شود و برای پایین آوردن هزینه متقاضیان، آپارتمانهای ۶۰ متری نیز در دستور کار قرار دارد.

همچنین آنطور که محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ گفته است برای متقاضیانی که در شهر تهران متقاضی مسکن هستند در شرایط فعلی دو انتخاب وجود دارد. چنانچه متقاضیان تهرانی شرایط خودمالکی را انتخاب کنند از طریق گروهی و یا مشارکت با سازندگان تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی به آنها پرداخت‌ می‌شود که می‌توانند نسبت به ساخت هم در بافت فرسوده و هم در سایر شهرها، اقدام کنند.

محمود محمودزاده افزود: متقاضیان تهرانی که بخواهند از تسهیلات دولتی استفاده کنند در شهرهای جدید اعلام شده امکان ثبت‌نام را دارند و تسهیلات به آنها پرداخت خواهد شد.

ارایه تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی به خودمالکان تهرانی

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هم‌اکنون برای تهرانی‌ها ثبت‌نام در سه شهر جدید در حال انجام است که بعد از پالایش و وارد شدن افراد، نتایج نهایی به آنها اعلام خواهد شد. برای این دسته از متقاضیان امکان استفاده از سقف ۴۵۰ میلیون تومان نیز به عنوان وام خودمالک مهیا است و می‌توانند با شرایط اعلامی از بانک‌های مختلفی تسهیلات را دریافت کنند.

وی همچنین یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه قانون ساماندهی که ملاک‌عمل در تمامی طرح‌های حمایتی است، افرادی که واجد شرایط برای طرح نهضت ملی مسکن تلقی می‌شوند باید دارای چهار شرط باشند که شامل عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب (فرم ج سبز)، عدم وجود مالکیت خصوصی از اول فرودین ۱۳۸۴، تاهل و سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضاست.

محمودزاده از تسهیل در شرایط ثبت‌نام خبر داد و اعلام کرد: بر اساس مصوباتی که به تازگی از دولت اخذ شد، دو شرط از این شروط تسهیل بیشتری پیدا کرد که شامل سابقه مالکیت خصوصی از بیش از ۱۶ سال به ۵ سال و همچنین کاهش سابقه سکونت در شهر موردتقاضاست. در خصوص سابقه سکونت تصمیم ‌وزارت راه و شهرسازی بر این است که سابقه سکونت در کلانشهرها همان ۵ سال باقی بماند ولی در سایر شهرها این شرایط تسهیل شود و کاهش یابد.

محمودزاده ادامه داد: جدول و شرایط کاهش سابقه سکونت در شهرهای مورد تقاضا که توسط وزارت راه و شهرسازی بررسی و تعیین شده است به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیش بینی تحویل واحدها ظرف ۱.۵ تا ۲ سال

وی در خصوص تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: از آنجایی که این واحدها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و دولت سازنده نیست چنانچه آورده متقاضیان و منابع ساخت که شامل تسهیلات بانکی و آورده متقاضی است در موعد معین واریز شود حتما این پروژه‌ها می‌تواند در زمان کوتاه‌تری تحویل بشود. پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی برای تحویل واحدها حداقل یک سال و نیم تا دو سال است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها