رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571742

شناسایی ۴۰ پرستار جعلی و معرفی آن‌ها به قوه قضاییه

ساعت24- رییس سازمان نظام پرستاری از شناسایی ۴۰ پرستار جعلی خبر داد.

html>

«محمد میرزابیگی» رییس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: اگرچه در ایام کرونا پرستاران عزیز جانفشانی کردند و اینجا هم به روح بلند بالغ بر ۱۵۰ شهید گروه پرستاری در دوران کرونا به شهادت نائل شدند درود می فرستیم، اما همیشه شرایط بحرانی نیست و باید با استانداردی به مردم ارائه خدمت کرد، استانداردها معمولا کف انتظارت یک کشور در چارچوب های رفاهی و اجتماعی هستند.

میرزابیگی گفت: رسیدن به استاندارهای تعداد نیرو اولویت پیگیری ما بود و همه در این مقوله دست به دست هم دادیم که حدود ۵۳ هزار نفر جذب شوند.

او افزود: نکته دوم بحث نظام پرداخت است که محل حرف و حدیث بسیار است، این موضوع هم به این دلیل اینکه چارچوب مشخصی ندارد، محل اختلاف است. مقایسه ها در میزان پرداخت ها، شاید دردی را دوا نکند و باید بگوییم که حق یک پرستار برای ارائه خدماتشان چه قدر است. در این زمینه سال گذشته مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آیین نامه تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه و در هیات دولت نیز تصویب شد. این دولت نگاه خوبی به تعرفه دارد و در این زمینه اخبار خوبی شاهد خواهیم بود.

میرزابیگی گفت: نکته دوم عوامل انگیزشی مدافعان سلامت و نه فقط پرستاران است، ما تا به حال هر موضوعی را پیگیری کردیم برای همه کادر درمان بوده است و همیشه تیمی کار کرده ایم و خوشبختانه موفق نیز بوده ایم. در مساله فوق العاده ویژه، افزایش ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شد اما فوق العاده خاص و سختی کار در دست پیگیری است.

او افزود: تدوین مدل جدید مراقبتهای پرستاری نیز مهم است، کرونا و بیماری های مزمن ثابت می کند که محل خدمت تیم سلامت فقط بیمارستان نیست و تک بازیکن آن نیز فقط پزشک نیست. تیم سلامت باید با هم کار کنند و در سطح جامعه نیز شبکه ها و زنجیره های شبکه سلامت به هم وصل شوند که نماد آن مراقبت پرستاری در منازل است که می‌تواند خدمات را از طریق فضای مجازی و از طریق بردن به منزل به کیفیت و سرعت و قیمت بهتر جلو ببرد و حق انتخاب به بیماران بدهد. ما درحال حاضر پرستاری را یک نظام تک بعدی کرده ایم اما اگر زنجیره اش را گسترش بدهیم، حق انتخاب به مردم و حق رقابت به بیمارستان ها برای ارائه خدمات بهتر به مردم ایجاد خواهد شد. در توسعه پرستاری جامعه نگر که مدل جدیدی است، هم این مساله و هم آموزش های حرفه ای و غیرحرفه ای دنبال می شود.

او درارتباط با مهاجران پرستاران افزود: مهاجرت وجود دارد و باید آمار دقیقی از آن بدست آورد، منتها صعود و نزول و میزان آن در هر ماه متفاوت است. به دلیل سواد و دانش و توانمندی پرستاران ایرانی و معنویت و اخلاق آنها که به شدت به آن در ایران بها داده می شود و مهارت های بالایی که از آن برخوردار هستند، کشورهای دیگر دنبال پرستاران ایرانی هستند و باید جذابیت ها را در ایران بالا برد.

او افزود: انشالله خدواند کسی که بنیاد موضوع پرستاران ۸۹ روزه را گذاشت، هدایت کند. روسای چند دانشگاه درموج اول کرونا گفتند تعدادی داوطلب نیاز داریم و اگر داوطلب خودش آمد ما در آینده آنها را استخدام میکنیم و حداقل یک سال آنها را نگه می‌داریم. به خود من گفته اند شما نیرو پیدا کنید و بفرستید. در موج اول که ترس و اضطراب بود، پرستارات داوطلب از اقصی نقاط به مناطق بحرانی رفتند و خدمت کردند، اما بعد از موج اول چند دانشگاه این پرستاران را خانه نشین کردند که اگر نیاز داشتیم صدایتان می کنیم و اینگونه مساله استخدام ۸۹ روزه ادامه پیدا کرد.

میرزابیگی گفت: ما قطعا هم از وزارت بهداشت و از دولت می‌خواهیم که بساط این نوع جذب پرستار را جمع کنند و با آن برخورد کنند. نیروی شرکتی قرارداد موقتی دارد. اما اینکه هیچ قراردادی نباشد قابل قبول نیست و قرارداد پرستاران کمتر از یک سال نباید باشد. مگر آدم با بچه خودش این رفتار را می کند که او را وسط کرونا به کار بگیرند و بعد خانه نشین کند؟

او افزود: در بحث شرکتی ها و طرحی ها و کسانی که غیراستخدامی هستند، در جلسات مشورتی که انجام شد، پیگیری ها وجود دارد و مجوزهای استخدامی خوبی هم داده شده است. ما نباید مجوز استخدامی را در دانشگاه های علوم پزشکی در حد یک تغییر وضعیت داشته باشیم. برخی دانشگاه ها مجوز جذب پرستاران را می‌گیرند و همان نیروی شرکتی را تغییر وضعیت می‌دهند. این به شرطی باید باشد که به ازای آن فردی را بیاورند و نیروها جایگزین شوند. همه پیگیری ها برای مجوزهای استخدامی، برای این نیست که فقط یک نیرو تغییر وضعیت پیدا کند. این خوب است اما هدف از آن این است که عددی به تعداد پرستاران در کشور اضافه شود.

میرزابیگی گفت: اما اولویت استخدامی با نیروهایی است که در دوره کرونا چه نیروهای شرکتی، چه ۸۹ روزه و چه تمدید طرح بوده اند، تغییر وضعیت پیدا کنند و جایگزین بیاورند. ۵۵ هزار مجوز استخدام نیرو گرفته شد. ما در نظام پرستاری وظیفه ای جز پیگیری مباحث رفاه و معیشت و استانداردهای نیرو و آموزش نداریم. این ها هم در فصول قانونی آمده است و پیگیری می‌کنیم وتا روز دوشنبه هفته آینده خبر خوشی می شنوید.

میرزابیگی در پاسخ به این سوال که چرا این سازمان کمک چند ده میلیاردی از دولت قبل گرفته است و آیا این مساله حق السکوتی برای عدم پیگیری تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود، گفت: کمک چند ده میلیاردی چه حرفی است؟ در برج ۸ امسال چکی به حساب ما نوشته شده است. ما پول را از دولت فعلی گرفته ایم، کدام حق السکوت؟ خواهشا حرف دل خودتان را بزنید و پیام آور دیگران نباشید. بخشی از این ۲۰ میلیارد تومان به تجهیزات اداری سازمان اختصاص داده شده و یک ساختمان هشت طبقه جدید نیز ساخته شده است.

او درارتباط با مساله بازنشستگی پرستاران گفت: بازنشستگی پیش از موعد تابع چند قانون از جمله قانون خدمات کشوری است. سن بازنشستگی فردی اگر برسد از آن استفاده می کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما سازمان تامین اجتماعی بدعت بدی گذاشته و رفتار غیرقانونی که مسئول سازمان تامین اجتماعی انجام دادند این بود که ظاهرا پرستاران تامین اجتماعی که پیرو مشاغل سخت و زیان آور هستند را براساس قانون خدمات کشوری بازنشسته می کنند.

او افزود: اما نمی شود نیروهای خدمات تامین اجتماعی را با قانون خدمات کشوری بازنشسته کرد. ما با دیوان عدالت کشوری و کمیسیون اصل نود جلسه ای داشته ایم و به زودی جلسه ای را با وزارت کار خواهیم داشت و دو یا سه مشاور حقوقی قوی گرفته ایم که کل افرادی که بازنشستگی شان براساس قانون خدمات کشوری بوده است، خواسته شان پیگیری شود.

او درارتباط با تفاوت دستمزد پرستاران و پزشکان در کشور گفت: حقوق کارمندی ما تابع قانون خدمات کشوری و قانون کار است. هیچ فرقی بین کارمندان نیست. این کارانه است که بیشتر اختلاف ایجاد کرده است که از ۵ برابر به بالا میان کارانه پرستاران و پزشکان تفاوت وجود دارد. در هیچ جای دنیا اینگونه تفاوت در کارانه پزشک و پرستار نداریم و به نظرم با اجرای قانون تعرفه گذاری وضعیت کارانه تنظیم می‌شود. تعرفه گذاری نیز صرفا به کارانه های پرستاران مربوط است و هیچ ربطی به حقوق آنها ندارد. اضافه کار و کارانه قبلا به هم گره خورده بود و الان اضافه کار جدا شده است.

میرزابیگی در ارتباط با حضور پرستاران جعلی در بیمارستان های خصوصی و خدمات در منزل گفت: خود سازمان نظام پرستاری متوجه یکسری کارت جعلی شد و پرونده تشکیل داد و به قوه قضاییه و نیروی انتظامی سپرد. تا به حال ۴۰ مورد شناسایی شدند و با آنها برخورد می‌شود. مردم خیالشان راحت باشد که ما نسبت به موارد جعلی اغماض نمی کنیم و شناسایی سرچشمه های آن در حال پیگیری است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها