رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 574327

مشاهده خون در مدفوع را جدی بگیرید و فورا برای درمان آن اقدام کنید!

ساعت۲۴-اگر بعد از عمل دفع و در دستشویی متوجه مقدار کمی خون قرمز روشن تا سیاه در کاسه توالت، روی دستمال یا در مدفوع خود شدید، احتمالاً خونریزی مقعدی را تجربه می کنید. وجود خون در مدفوع می‌تواند ترسناک و نشانه یک مشکل جدی باشد اما همیشه هم اینطور نیست. خوشبختانه، دلایل عمده خون در مدفوع تهدید کننده زندگی نیستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا خون در مدفوع را تجربه می کنید و در صورت وقوع چه کاری باید انجام دهید، با ما همراه باشید:

خون در مدفوع
html>

خون در مدفوع

علت خون در مدفوع چیست؟

هموروئید شایع ترین علت قابل اعتماد مشاهده خون در مدفوع است، اما دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که ممکن است رخ دهد. مشاهده خون در مدفوع نشان دهنده شرایطی مانند هموروئید، شقاق مقعد، بیماری التهابی روده (IBD)، زخم معده، سرطان کولورکتال و هرگونه اختلال در دستگاه گوارش است. به طور معمول، شما متوجه خون در مدفوع خود می شوید و اگر این عارضه را تجربه کردید، باید در اولین فرصت به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

برای تشخیص و درمان سریع خون در مدفوع می توانید در اینجا از مشاوران کلینیک پایتخت مشاوره آنلاین بگیرید.

وجود خون در مدفوع به این معنی است که جایی در دستگاه گوارش شما خونریزی دارد. گاهی اوقات مقدار خون آنقدر کم است که فقط با آزمایش مدفوع (که خون پنهان در مدفوع را بررسی می کند) قابل تشخیص است.

در مواقع دیگر ممکن است روی دستمال توالت یا در توالت پس از اجابت مزاج به صورت خون قرمز روشن قابل مشاهده باشد. خونریزی هایی که در بالای دستگاه گوارش اتفاق می افتد ممکن است مدفوع را سیاه و قیری نشان دهد.

علل احتمالی خون در مدفوع عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید: هموروئید درد رایجی است که میتواند بصورت تورم و پرخون شدن رگ های دیواره داخلی مقعد (بواسیر داخلی) و یا به شکل برآمدگی در زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. مشاهده خون در مدفوع یکی از شایع ترین علائم هموروئید است.

بواسیر

بیماری دیورتیکولیت: دیورتیکول ها کیسه های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ خارج می شوند. معمولا دیورتیکول ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما گاهی اوقات ممکن است خونریزی کنند یا عفونی شوند.

شقاق مقعد: بریدگی یا پارگی کوچک در بافت پوشاننده مقعد شبیه به ترک هایی که در لب های ترک خورده یا برش کاغذ ایجاد می شود. شقاق اغلب در اثر دفع مدفوع بزرگ و سفت ایجاد می شود و می تواند دردناک باشد.

کولیت روده: به معنی ایجاد التهاب در روده بزرگ است و از جمله علل شایع آن عفونت یا بیماری التهابی روده است.

آنژیودیسپلازی: وضعیتی که در آن عروق خونی شکننده و غیر طبیعی منجر به خونریزی می شود.

زخم معده: یک زخم باز در پوشش داخلی معده یا انتهای فوقانی روده کوچک است. بسیاری از زخم های گوارشی در اثر عفونت با نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) ایجاد می شوند. مصرف طولانی مدت یا دوزهای بالای داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن نیز می تواند باعث ایجاد زخم شود.

پولیپ یا سرطان: پولیپ ها توده های خوش خیمی هستند که می توانند رشد کنند، خونریزی کنند و سرطانی شوند. سرطان کولورکتال چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده است که اغلب باعث خونریزی می شود که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

پولیپ روده

مشکلات مری: رگ های واریسی مری یا پارگی های مری می تواند منجر به از دست دادن خون شدید شود.

فیستول مقعدی: فیستول به معنی ایجاد نوعی اتصال غیر عادی میان دو ارگان از بدن است که بیشتر در ناحیه مقعد ایجاد می شود. ایجاد یک تونل باریک میان دیواره مقعد و بخشی از روده به معنی ابتلا به فیستول مقعدی است. فیستول یک عارضه عفونی است و معمولا در پی ابتلا به آبسه مقعدی ایجاد می‌شود.

سرطان روده بزرگ: سرطان مقعد یا سرطان روده بزرگ یکی دیگر از دلایل خونریزی و مشاهده خون در مدفوع است. در حقیقت تومورهایی که در روده و مقعد ایجاد می‌شوند، برای رشد به عروق خونی نیاز دارند. تنها 3 درصد از موارد خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع به دلیل سرطان روده بزرگ است.

انواع مدفوع خونی

این عارضه می‌تواند به اشکال و انواع مختلفی خود را نشان دهد. در حالت کلی اگر همراه با مدفوع شما خون روشن و تازه دفع شود یا مدفوع شما به خون روشن و لخته‌ی خون در مدفوع آغشته باشد نشان می دهد که خونریزی در مقعد یا قسمت‌های نزدیک به مقعد مانند راست روده رخ داده است.

ولی اگر رنگ خونی که در مدفوع شما وجود دارد تیره باشد و به شکل رگه های خونی سیاه مشاهده شود نشان دهنده ی این امر است که منشا خونریزی در نواحی فوقانی دستگاه گوارش مانند معده و روده ی کوچک می باشد و خون مدت زمان زیادی در روده های شما باقی مانده است تا همراه با مدفوع خارج شود.

مشاهده خون در مدفوع می تواند به شکل های زیر باشد:

  • ملنا مدفوع قیری شکل و بدبو با رنگ بسیار تیره است که نشان دهنده ی مشکل خونریزی در معده و روده ی کوچک است.
  • هماتوشزی مدفوعی با خون روشن و به رنگ خرمایی است که منشا خونریزی آن از روده ی بزرگ و راست روده است.
  • خون مخفی در مدفوع که فقط به وسیله ی بررسی های آزمایشگاهی می توان به وجود آن پی برد.

درمان خون در مدفوع

برای درمان عارضه خون در مدفوع باید در ابتدا علت این عارضه شناسایی شود. بعد از اینکه پزشک با انجام معاینات علت این عارضه و محل دقیق خونریزی را تشخیص داد، اقدام به درمان می کند.

آندوسکوپی روش تشخیصی و درمانی اولیه برای اکثر علل خونریزی دستگاه گوارش فوقانی است. خونریزی فعال از دستگاه گوارش فوقانی را اغلب می توان با تزریق مواد شیمیایی به طور مستقیم به محل خونریزی با سوزن وارد شده از طریق آندوسکوپ کنترل کرد. پزشک همچنین می‌تواند محل خونریزی و بافت اطراف آن را با یک پروب گرما یا دستگاه انعقاد الکتریکی که از آندوسکوپ عبور می‌کند، سوزان یا درمان حرارتی کند.

همچنین در مورد بیمارانی که بطور مکرر دچار خونریزی مقعدی ناشی از عارضه های (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول و …) می شوند، می توان از روش های جراحی و لیزر استفاده کرد.

اگر علت خونی که در مدفوع شما وجود دارد ناشی از بیماری های روده ای مثل پولیپ روده و دیورتیکولیت است تنها راهی که به خونریزی و درمان شما کمک خواهد کرد انجام عمل جراحی و خارج کردن آنها از بدن است.

در برخی موارد هم پزشک با تزریق دارو به داخل رگ های خونی از طریق آنژیوگرافی یا سوزاندن رگها می تواند به درمان خون در مدفوع شما کمک کند. ممکن است بعد از درمان هم برای جلوگیری از عود مجدد بیماری و بروز خونریزی، دارو تجویز شود. اما مهم ترین مسئله جدی گرفتن این عارضه و مراجعه به موقع به پزشک متخصص برای تشخیص علت و درمان این عارضه است.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها