رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575057

وزیر خارجه انگلیس در فکر سفری کم‌سابقه به مسکو در میانه بحران اوکراین

ساعت۲۴-یک منبع دولتی انگلیس به روزنامه تایمز گفت که وزیر خارجه این کشور در فکر سفر به روسیه برای گفت‌وگو در خصوص بحران اوکراین است و احتمال دارد این سفر کم‌سابقه را در اوایل ماه میلادی آینده به مسکو انجام دهد.

html>

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امیدوار است که به مسکو سفر کند تا با همتای خود در خصوص آنچه نگرانی‌های فزاینده درباره قصد ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین خوانده شده، گفت‌وگو کند.

یک منع دولتی انگلیس به روزنامه تایمز گفت که تراس ممکن است این سفر را در اوایل ماه آینده [فوریه] به پایتخت روسیه انجام دهد.

با این حال طبق این گزارش، منابع نزدیک به وزیر امور خارجه انگلیس گفتند که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.

یک منبع نزدیک به تراس گفت: اول باید چیزهای زیادی اتفاق بیفتد، اما لیز مشتاق یک دیدار است و اگر زمان مناسب باشد و (این سفر) به ما در رسیدن به اهدافمان کمک کند، بشدت آن را در نظر می‌گیرد.

در صورتی که تراس راهی مسکو شود، اولین وزیر خارجه انگلیس خواهد بود که از زمان سفر بوریس جانسون در سال ۲۰۱۷ در این سمت، به روسیه سفر می‌کند. تعداد کمی از وزرای کشورهای عضو ناتو اخیراً در پی تشدید تنش‌ها میان مسکو و غرب به روسیه سفر کرده‌اند.

به گزارش گزارش تایمز، گمان می‌رود که وی در این سفر از مسکو بخواهد که "تجاوزات بی‌دلیل خود علیه کی‌یف" را متوقف کند.

تراس اخیراً در جلسه پارلمان انگلیس مدعی شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های بسیار موثری علیه مسکو وضع خواهد شد.

او در این‌ خصوص گفت: انگلیس و شرکای آن در حال کار کردن بر روی این تحریم‌ها هستند که اقدامات بسیار موثری را شامل می‌شود که بخش مالی و افراد روس را هدف قرار خواهد داد.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود این ماه به کی‌یف سفر خواهد کرد و مدعی شد: اتحاد ناتو برای مقابله به مثل در برابر رفتارهای تهدیدآمیز روسیه حیاتی است.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

مذاکرات امنیتی مسکو و واشنگتن در راستای کاهش تنش‌ها روز دوشنبه در ژنو به ریاست معاون وزیر خارجه روسیه و قائم مقام وزارت خارجه آمریکا برگزار شد. به دنبال این نشست، مقام‌های آمریکایی بار دیگر هشدار دادند در صورت حمله روسیه به اوکراین، مسکو با تحریم‌هایی شدید مواجه خواهد شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز سه شنبه (دیروز) گفته پس از دور اول مذاکرات با آمریکا درباره اوکراین و درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی غرب، دلیلی برای خوش‌بینی نمی‌بیند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه افزود، با این حال، اینکه مذاکرات روز دوشنبه در ژنو به صورت باز، اساسی و مستقیم برگزار شد، نکته‌ای مثبت است.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها