رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575115

آیه یاس روی زبان سیم خاردارهای قرمز/سازمان دفاعی یا پنیر سوییسی؟!

ساعت۲۴-سر را برمی‌گردانیم و فصل‌های رفته را در ذهن مرور می‌کنیم.پنج فصل منتج به قهرمانی سرخ‌ها در لیگ با نامه اعمال درخشان آنها در سازمان دفاعی‌شان همراه بود.کمی مداقه در گذشته ارتش قرمز نشان می‌دهد چه آن دوران که پرسپولیس با پروفسور ایوانکوویچ ترکتازی می‌کرد، چه بعدها که موسیو کالدرون نبض تیم قهرمان لیگ را در دست گرفت و چه هنگامی که یحیی روی عرشه کشتی سرخ بادبان‌ها را برافراشت، پرسپولیس از حیث دفاع تیم بی‌خبط و بی‌اشتباهی بود که به سختی آشیانه‌اش گشوده می‌شد و دیوار دفاعی‌اش با آنارشی دست و پنجه نرم می‌کرد.

html>

به لیگ شانزدهم فلاش‌بک می‌زنیم.جایی که سیم خاردارهای قرمز شکارچیان پرادعا را در نود دقیقه‌های سمج در حسرت طعمه می‌گذاشتند و با له کردن عناصر تهاجمی حریفان در طول چهارده هفته تنها پنج بار قفس توری خود را شعله‌ور نظاره کردند. ارتش پروفسور در آن مقطع با بهره‌گیری از قفس‌بان رعنایی چون علیرضا بیرانوند و استفاده از سید جلال کاملا آماده و کنعانی‌زادگان جنگاور امان حریفان را بریده بود. این‌گونه شد که آتش‌بازی خطرناک روی دروازه پرسپولیس برای ماشین‌های گلزنی به یک رویای کال بدل شد.
نوار استحکام دیوار دفاعی سرخ‌ها در لیگ‌های بعدی نیز حفظ شد و تیمی که به لطف مردان فانتزیست خود دل‌های رقیبان را می‌سوزاند در کار دفاع بی‌اشتباه عمل می‌کرد تا گزک از دست رقیبان بگیرد و سوزاندن پلن‌های یورشی رقیبان را در دستور کار خویش قرار دهد.
راه دوری نرویم.همین فصل پیش پرسپولیس پس از گذشت چهارده هفته تنها هشت گل در کیسه خود دید و در چهار هفته نخستین لیگ کلین‌شیت کرد.این روایتی از ساختار دفاعی تیمی بود که در این سال‌ها هرگز حاضر نشد قفل دروازه خود را به دست مهاجمانی دهد که شاه کلید در جیب‌های خود داشتند.
اما پرسپولیس در لیگ بیست و یکم حکایتی دگرگونه دارد.حالا دیگر دروازه قرمزها به سادگی بسته نمی‌ماند و با نسیمی حتی دیوارها می‌لرزد و آیه یأس روی زبان‌ها می‌نشیند.
قشون سرخ دیگر بیرانوند را به عنوان مرد شماره یک در اختیار ندارد و از موهبت یک سید جلال ششدانگ به واسطه بالا رفتن عقربه سنش کمی تا قسمتی بی‌بهره است.از سوی دیگر مهدی شیری و علیرضا ابراهیمی نیز با ردای مدافع نتوانسته‌اند همه انتظارات گل‌محمدی را در مرتع سبز محقق کنند و گاهی به اجبار وحید امیری را به سمت خود می‌کشانند تا برای اولین‌بار پس از چهارده هفته تعداد گل‌های خورده قرمزها دو رقمی شود.آمار نگران‌کننده‌ای که در صورت ادامه آن در هفته‌های پیش‌رو علایم حیاتی از کالبد دفاعی سرخ‌ها رخت بر خواهد بست.
حقیقت این است که نمایش‌های لرزان حامد لک که نسبت به فصل قبل افت قابل توجهی داشته و نبود هارمونی لازم در خط دفاعی قرمزها به رهبری سید جلال حسینی سبب شده تا همین امروز ده بار دروازه پرسپولیس باز شود و در میان چشم‌های سرگردان سنگر سرخ‌ها آتش بگیرد.
این در حالی است که استقلال، سپاهان و آلومینیوم نسبت به پرسپولیس از وضعیت دفاعی دلچسب‌تری برخوردار هستند. همین که بدانید آبی‌ها در مجموع چهارده هفته با تحذیر از حواشی و ناهماهنگی‌ها تنها نصف پرسپولیس تور دروازه خود را لرزان دیده‌اند مبین آن است که درد و رنج بر پیکره متبختر قرمزها رسوخ کرده و دیوار مستحکم و باصلابت دفاعی این تیم به پنیر سوییسی بدل شده است.
با این همه اما هنوز برای یحیی خیلی دیر نشده.پرسپولیس در فاصله سه امتیازی استقلال روی پله دوم آرام گرفته و با اشتها به نیم فصل دوم چشم دوخته است.در چنین شرایطی با کمی تغییر در دکوراسیون دفاعی سرخ‌ها و حضور منوچهر صفروف تاجیکستانی در دفاع راست شاید نگرانی‌های کادر فنی قرمزها پایان یابد.این در حالی است که فرمانده در واپسین مصاحبه خود از استخدام یک مدافع برزیلی نیز در تعطیلات نیم فصل خبر داده است.
صبر می‌کنیم تا ببینیم سرانجام قهرمان پنج ساله لیگ ایران که همواره بابت سازمان دفاعی قدرتمندش فخر می‌فروخته و تمام راه‌های هموار و ناهموار را در این سال‌ها به روی کاشفان فروتن قفس‌ها بسته چه خواهد شد و آیا آمارهای مشوش و مغشوش در ادامه این داستان عریض و طویل دست از سر یحیی و بازوانش برخواهند داشت یا نه؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها