رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575302

پنج راه برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

نگارش: سیما قدیمی کارشناس روان‌شناسی بالینی-معمولا کودکان بدون «اعتماد به‌نفس» هستند. آن‌ها در شرایطی رشد می‌کنند که به توانایی‌های خود اطمینان ندارند و با هر مشکلی که روبرو می‌شوند مبهوت شده و نمی‌دانند چگونه بر آن غلبه کنند.

html>

معمولا کودکان بدون «اعتماد به‌نفس» هستند. آن‌ها در شرایطی رشد می‌کنند که به توانایی‌های خود اطمینان ندارند و با هر مشکلی که روبرو می‌شوند مبهوت شده و نمی‌دانند چگونه بر آن غلبه کنند. اگر در انجام کارهای کودکان راضی نیستید شاید به دلیل این باشد که «اعتمادبه‌نفس» کافی ندارند. راه‌هایی برای افزایش «اعتمادبه‌نفس» کودکان وجود دارد که کاملا قابل آموزش بوده و به آن‌ها کمک می‌کند تا در زندگی خویش موفق‌تر شوند. داشتن «اعتمادبه‌نفس» مهم است و به‌معنای داشتن ایمانی کور نسبت به توانایی‌هایمان نیست، بلکه در مورد هر آن‌چه در توان داریم، حد و محدودیت‌های خود و شناخت نقاط قوت و ضعف‌مان می‌باشد. در ادامه به بررسی مواردی می‌پردازیم که با کمک آن‌ها می‌توانید در کودکان «اعتمادبه‌نفس» ایجاد کنید.

پنج راه برای ایجاد  اعتماد به نفس در کودکان

v کلاس‌های هنرهای رزمی

یکی از بهترین راه‌های برای ایجاد «اعتمادبه‌نفس» در کودکان و یادگیری آن‌ها در مورد زندگی، ثبت‌نام آن‌ها در کلاس‌های هنرهای رزمی کاراته می‌باشد. با این وجود بهتر است یک الگوی عالی باشید و با آموزش در کنار آن‌ها ورزش‌های رزمی را تجربه کنید. تمرین هنرهای رزمی روشی عالی برای ایجاد «اعتمادبه‌نفس» در کودکان‌تان می باشد. هنرهای رزمی ابزاری شگفت‌انگیز است که نه تنها راه‌های دفاع از خود را به آن‌ها می‌آموزد بلکه به آن‌ها امکان می‌دهد که در حل مشکلات، انجام وظایف کامل، رشد کرده و با دیگر کودکان ارتباط برقرار کنند. آن‌چه کودکان در کلاس های رزمی می آموزند در هیچ جای دیگر یاد نمی گیرند. چیزهایی که آن‌ها یاد می گیرند نه تنها در میدان‌های ورزشی به دردشان می‌خورد بلکه در زندگی روزمره‌شان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. به‌عنوان هدیه کودک‌تان را در یکی از کلاس‌های هنرهای رزمی کاراته ثبت نام کنید تا اعتماد «اعتمادبه‌نفس» او افزایش یابد.

v یادگیری از طریق تجربه

در زندگی هیچ معلمی بهتر از تجربه وجود ندارد. امروزه کودکان بیش از حد در دنیای دیجیتال گرفتار شده اند. اگرچه فن‌آوری به‌عنوان یک ابزار آموزشی مزیت‌هایی دارد اما مهم است‌که جوانان ارتباط خود با دنیای واقعی را نیز حفظ کنند. کودکان باید از طریق تجربه لمسی بیاموزند. آن‌ها باید بتوانند از دنیای فیزیکی پیرامون خود یاد گرفته و تجربه کسب کنند. بخش بزرگی از رشد و نمو باعث ایجاد اشتباه می‌شود، زیرا این کار با خطا همراه بوده و همین خطاها هستند که به ما تجربه می دهند. ما نمی توانیم اشتباه کنیم، مگر آن‌که به آن‌جا برویم و آن‌را تجربه کنیم.

به فرزندان خود اجازه دهید از خطرات کنترل شده استفاده کنند. هر چند که باید آن‌ها را دوراو دور راهنمایی کنید اما اجازه دهید به‌تنهایی دنیای پیرامون خود را کشف کنند. به آن‌ها کمک کنید تا یاد بگیرند شکست بخشی از فرایند یادگیری است. و در آخر، با برخی از مشکلاتی که آن‌ها با آن روبرو می‌شوند راه حل ارایه دهید.

پنج راه برای ایجاد  اعتماد به نفس در کودکان

v یک الگوی خوب باشید

یکی از مهم‌ترین موارد والدین این است‌که کودکان‌شان از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند، به‌همین دلیل باید سعی کنید الگوی خوبی برای آن‌ها باشید. آن‌ها ابتدا از ما تقلید کرده و سپس یاد می‌گیرند. همان‌طور که دیده‌اید، بچه‌های چند ماهه هر آن‌چه را که ما می‌گوییم و انجام می‌دهیم را انجام می‌دهند. به‌همین دلیل به‌عنوان والدین بهتر است الگوی خوبی باشیم. همیشه در تلاش باشید تا به فرزندان خود نشان دهید که می‌توانید ذهنی آرام داشته و در موقعیت‌های مختلف آرامش خود را حفظ می‌کنید. در عین‌حال مهم است‌که به آن‌ها نشان دهیم که مبارزه کنند، چراکه مبارزه بخشی از زندگی واقعی است.

به‌طور مداوم با فرزند خود در مورد چالش‌هایی که در مدرسه و اجتماع با آن روبرو هستند صحبت کنید. به کودک خود کمک کنید تا نقاط قوت و ضعف خود را کشف کند و هم‌چنین به آن‌ها کمک کنید تا بفهمند داشتن نقاط منفی برای هر کس چیزی عادی است و باید برای رفع آن‌ها تلاش کنند. مهم‌تر از همه تلاش کنید طرز فکری صحیح و مثبت داشته باشید تا فرزندتان از آن الگوبرداری کند. زندگی شاد با نگرش مثبت.

v بر روی نقاط قوت متمرکز شوید، اما نقاط ضعف را نیز بشناسید

به فرزند خود کمک کنید تا نقاط قوت و ضعف خود را کشف کند. اغلب اعتماد به نفس ها اغلب از تزلزل ها ناشی می شوند. به فرزندان خود یاد دهید که چگونه نقاط منفی خود را قبول کرده و برای رفع آنها تلاش کنند. علاوه براین، آنها اعتماد به نفس این را بدست می آورند تا برای بهبود مهارت خاصی تلاش کنند و خواهند فهمید که با تلاش کردن هر چیزی قابل دستیابی است. کودکانی که این مسئله را زود درک می کنند ، می توانند توانایی های خود را سریعتر و مؤثرتر توسعه دهند.

به فرزندان خود کمک کنید تا درک کنند که همه چیز آسان نیست ، زیرا بعضی چیزها بسیار مشکل هستند. از همه مهمتر اینکه آنها باید تلاش کنند و به راحتی تسلیم نشوند. به همین دلیل مهم است که در عین حال که آنها نقاط ضعف شان را بهبود می دهند بر روی نقاط قوت شان نیز تمرکز داشته باشند.

پنج راه برای ایجاد  اعتماد به نفس در کودکان

v به آن‌ها یادآوری کنید تا تفاوت‌ها را بفهمند

پنج راه برای ایجاد  اعتماد به نفس در کودکان

کودکان غالبا خود را با دیگران مقایسه می کنند، زیرا می‌خواهند جای آن‌ها را بگیرند. اما مهم است‌که در سنین کودکی به آن‌ها بیاموزیم که هر فرد منحصر به‌فرد و متفاوت است. بنابراین آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه با تفاوت‌ها برخورد کرده و آن‌ها را قبول کنند. بسیار مهم است که کودکان در همان سنین پایین درک کنند که همه با هم یکسان نیستند.

همه ما نقاط قوت و ضعف متفاوتی داریم و هر کدام به‌گونه‌ای متفاوت با آن‌ها برخورد می کنیم. آن‌چه برای یک نفر مفید است ممکن است برای شخص دیگری عمل نکند. به فرزندان خود کمک کنید تا بفهمند که افراد در شکل‌ها، اندازه‌ها، رنگ ها و فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارند و به همه آن‌ها احترام بگذارند. فرزندان تان با فهمیدن این‌که افراد با یکدیگر تفاوت دارند خواهند فهمید که منحصر به‌فرد هستند و درنتیجه اعتمادبه‌نفس شان بالاتر می‌رود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها