رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575354

آذربایجان فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد!

ساعت24- جمهوری آذربایجان ۱۵ تن فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد. چون براساس گزارش آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران آلوده به نوعی ویروس خطرناک بوده است. این خبر پس از آن منتشر شد که روسیه هم چندی پیش فلفل دلمه‌ای ایران را برگشت زد.

html>

تجارت نیوز: در ماه گذشته سه شرکت آذربایجانی اقدام به واردات ۲۶ تن فلفل دلمه‌ای از ایران کرده بودند. اما در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که بخشی از این محموله‌های صادراتی آلوده به «ویروس چروکیدگی قهوه‌ای (روگوز)» بوده است.

به گزارش سایت آژانس امنیت غذایی آذربایجان، سه شرکت پالن (۱۱ تن)، آموتراد(۷٫۵ تن) و تیسوت (۷٫۲ تن) فلفل دلمه‌ای از ایران وارد کرده بودند. اما در چارچوب اقدامات کنترلی حدود هفت تن از این فلفل‌ها توسط متخصصان آژانس امنیت غذایی آذربایجان مورد آزمایش قرار گرفت.

آذربایجان فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد!

نتیجه اعلام شده نشان می‌داد که این محموله که روز ۵ آذر ۱۴۰۰ به این کشور فرستاده شده بود، حامل یک ویروس خطرناک به نام روگوز بوده است.

بعد از مشخص شدن نتیجه این آزمایش، آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان ۱۵ تن از فلفل دلمه‌ای‌های وارد شده از ایران را معدوم کرد. اما در زمان بررسی انبار سوم که متعلق به شرکت پالن بود متوجه شدند که محتویات این انبار به صورت غیر قانونی فروخته شده‌اند.

به عبارتی حدود ۱۵ تن از فلفل دلمه‌ای‌های صادراتی ایران در آذربایجان معدوم شده اما حدود ۱۱ تن آن به صورت غیرقانونی و خودسرانه وارد بازار شده است.

آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان اعلام کرده که در تلاش است تا این مواد غذایی آلوده را از بازار جمع کند و علیه شرکت واردکننده هم اعلام جرم کرده و پرونده قضایی برای رسیدگی به این موضوع باز شده است.

اما مشکل صادرات مواد غذایی تنها مختص به آذربایجان نبوده است. هفته گذشته هم روسیه فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد. چون فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران حاوی نوعی سم بوده است. نکته قابل توجه این است که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تجارت‌نیوز گفته: مقصر اصلی برگشت فلفل‌ها از روسیه سازمان حفظ نباتات است.

به گفته این مقام مسئول، خرداد امسال روسیه برای سازمان حفظ نباتات ایران اطلاعیه‌ای صادر کرده و مشخصا سه نکته را در این اطلاعیه اعلام کرده است. اولین نکته اینکه ایران برای صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه نباید از چهار نوع سمی که در روسیه ثبت نشده، استفاده کند. دوم اینکه گلخانه و صادرکننده‌های محصولات کشاورزی از این پس باید شناسنامه‌دار شوند.

سومین مساله تاکید شده در این اطلاعیه هم این بود که از اول نوامبر تمام محموله گلخانه‌ها باید گواهی بهداشت و عدم باقی مانده سموم داشته باشند. اما به گفته نورانی سازمان حفظ نباتات شروط روسیه را به صادرکنندگان اطلاع نداده و تازه صادرکنندگان در مرز داغستان متوجه این موضوع شدند.

پیش ازاین هم ترکمنستان و ازبکستان سیب‌زمینی‌های صادراتی ایران را برگشت زدند. اما نکته قابل توجه این بود اگرچه آذربایجان این محموله را معدوم کرده اما مواد کشاورزی برگشت خورده به ایران در داخل کشور مصرف شده است.

حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفته بود: « معمولا محصولات کشاورزی بازگشت خورده، در داخل کشور مصرف می‌شوند». اکبر یاوری، عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران هم فروش محصولات برگشتی در بازار داخل را تایید کرده و به تجارت‌نیوز گفت: این میوه‌های برگشت خورده در بازار داخل فروش رفته. آن هم با قیمت کمتر.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها