رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575484

انحصار داخلی و خروج 800 میلیون دلار ارز قاچاق تلویزیون

ساعت 24 - دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از افت تولید داخلی تلویزیون خبر داده و گفته است کل نیاز بازار ایران به تلویزیون، دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که از این میزان، ۸۰۰ هزار دستگاه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.یک محاسبه ساده نشان می دهد باید کمی بیشتر از 2هزار دستگاه تلویزیون قاچاق به کشور بیاید. در صورتی که هر کولبر بتواند روزانه یک تلویزیون بیاورد باید روزانه بیشتر از دوهزار کولبر فقط تلویزیون بیاورند. شاید گفته شود بخشی از این قاچاق روزانه از مسیر دریایا و با لنجها وارد می شود که این حجم از واردات تلویزیون به اضافه قاچاق سایر کالاهای خانگی نیازمند استفاده سازمان یافته از لنج ها است.

قاچاق
dir="RTL" style="text-align:right">به این ترتیب باید گفت قاچاق لوازم خانگی سازمان یافته است. در صورتی که ارزش واردات هرتلویزیون قاچاق شده به کشور به طور میانگین هزار دلار باشد نیاز سالانه بعه ارز قاچاق فقط تلویزیون معادل 800 میلیون دلار خواهد شد که تهیه این میزان پول تنها از عهده قاچاقچیان بزرگ لوازم خانگی بر می اید. در صورتی که همه اعداد یادشده دقیق باشد و دولت فقط مالیات بر واردات را از واردات 800 میلیون دلار قاچاق می گرفت درامد بزرگی از دست رفته است. این همه سیاه کاری د راقتصاد جز این نیست که برخی از انحصارگران داخلی توانستند شرایط را برای واردات قانونی و تولید داخلی برخی از برندهای تلویزیون را ناامن کنند. باس هاشمی روز دوشنبه ۲۷ دی‌ با اشاره به کاهش حدود «پنج درصدی» تولید تلویزیون داخلی در هشت ماهه امسال گفت: بالا بودن میزان تلویزیون‌های قاچاق در بازار، وضعیت تولید را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ چراکه با توجه به «ذائقه مصرف‌کنندگان، تمایل به خرید کالای خارجی بین مردم زیاد است».او توضیح بیشتری درباره «ذائقه مصرف‌کنندگان» نداد، اما گزارش‌های زیادی از کیفیت پایین محصولات خانگی تولیدی داخلی منتشر شده است.هاشمی در ادامه گفته است در واقع از ۲.۲ میلیون دستگاهی که هر سال مورد نیاز بازار داخلی است ۸۰۰ هزار دستگاه یعنی معادل ۳۵ درصد نیاز کشور، از طریق قاچاق تأمین می‌شود.

جمهوری اسلامی در راستای «تحقق شعارهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی» ورود لوازم خانگی، خصوصا دو برند ال‌جی و سامسونگ کره جنوبی، را از سال ۱۳۹۷ ممنوع کرده است اما قاچاق این کالاها به کشور کماکان ادامه دارد.در همین زمینه روزنامه اعتماد روز یکشنبه هفته جاری گزارش داده بود که ممنوعیت واردات به کشور به بهانه تقویت تولید داخلی سال‌هاست که به یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.این گزارش از قول کارشناسان می‌نویسد ممنوعیت واردات نه‌تنها باعث نشده که صنایع مورد هدف، کیفیت خدمات‌شان را ارتقا دهند بلکه قاچاق را نیز در برخی صنایع به‌خصوص لوازم خانگی افزایش داده و قیمت‌هایشان نیز بالا رفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها