رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575820

نرخ تورم در مدار صعودی و آزار مردم قرار گرفت

ساعت 24 - در حالی که وزیران اقتصادی دولت ونیز شخص رییس جمهور د رروزهای تازه سپری شده از کاهش شتاب نرخ تورم به مثابه دستاورد دولت و مها ررشد برداشت از بانک مرکزی می گفتند اما گزارش مرکز آمار ایراننشان می دهد نرخ تورم دوباره در مسیر ومدار افزایشی می چرخد. با توجه به اینکه در دوماه آینده پرداخت های دولت و بنگاهها شتاب می گیرد انتظار می رود نرخ تورم همچنان در مدار صعودی باقی بماند. این اتفاق برای شهروندان ایرانی وبه ویژه حقوق و مزد بگیران که باید دوماه مدارا کنند و در فروردین ماه شاهد افزایش دریافتی خود ار کارفرمایان دولتی وخصوصی باشند دردسر تازه ای است.

تورم بی رحم
html>

به گزارش مرکز آمار ایران در دی‌ماه، نرخ تورم ماهانه ۴/ ۲درصد و نرخ تورم نقطه‌ای ۹/ ۳۵ درصد گزارش شد تا نسبت به آذر ماه افزایش ۷/ ۰واحد درصدی را ثبت کنند. به نظر می‌رسد افزایش زمستانی سطح تورم، به‌دلیل حرکت ماشین چاپ پول با سوخت جدید باشد که بانک مرکزی در گزارش تحولات اقتصاد کلان به آن اشاره کرده است.برخلاف ادعای دولت که در ماههای تازه سپری شده کشتی برداشت پول از بانک مرکزی را با سرعت کمتری به حرکت در آورده وموتور ان را خاموش خاموش کرده ایم به نظر می رسد هنوز کشتی چاپ پول روشن مانده است. اگرچه که در حال حاضر پایه پولی از ناحیه مطالبات دولت از بانک مرکزی رشد نمی‌کند، اما بانک مرکزی در جدیدترین گزارش هشدار داده که مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها، یکی از عوامل رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر بوده است. این موضوع باعث شده که برخی کارشناسان هشدار دهند، مخارج دولت با استقراض غیرمستقیم از بانک مرکزی و از طریق بانک‌ها تامین می‌شود.از سوی دیگر نرخ تورم نقطه به نقطه از سطح 2/ 35‌درصدی آذر ماه به 9/ 35‌درصد در دی ماه بالغ شد که از افزایش 7/ 0‌درصدی این شاخص حکایت دارد. تورم نقطه به نقطه بیان می‌کند که یک خانوار برای خرید یک سبد ثابت از کالاها و خدمات، ‌نسبت به سال گذشته چه مقدار بیشتر هزینه ‌کرده‌ است. از سوی دیگر تورم میانگین سالانه تنها شاخصی بود که در دی ماه کاهش را تجربه کرد و با افت یک‌درصدی از 4/ 43 به 4/ 42‌درصد کاهش یافت. اگرچه افزایش تورم ماهانه و نقطه به نقطه می‌تواند موقتی باشد و در ماه آینده دوباره نرخ تورم در مسیر نزولی قدم بگذارد، اما این موضوع یک نشانه است که سیاستگذار باید به آن توجه داشته باشد. بانک مرکزی در یک گزارش تحولات پولی آخرین ماه پاییز را منتشر کرده است.در این گزارش نسبت به افزایش پایه پولی از ناحیه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها هشدار داده شده است. رویه‌ای که باعث شده نیاز منابع بانک‌ها از بانک مرکزی بیشتر شود. تداوم این رویه باعث خواهد شد نرخ تورم در ماه‌های آتی نیز متاثر شود.بررسی جزئیات بیشتر از گزارش تورم دی‌ماه نشان می‌دهد که افزایش شاخص‌بهای مصرف‌کننده در یک ماه اخیر بیش از همه از گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات و به طور مشخص افزایش اجاره‎بها متاثر شده است. سهم بیش از 30‌درصدی اجاره‌بها از هزینه‌های خانوار و رشد 4/ 4‌درصدی آن در دی‌ماه موجب شده تا بیش از نیمی از افزایش شاخص بهای مصرف‌کننده در اولین ماه زمستان از افزایش اجاره‌بها ناشی شود و از این محل تاثیر بپذیرد. در ماه‌های قبل عمده‌ترین بخش تشکیل‌دهنده رشد تورم ماهانه، افزایش قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی بود اما به نظر می‌رسد تورم نقطه به نقطه این گروه کالایی به اصلی‌ترین بخش تشکیل‌دهنده تورم نقطه به نقطه دی‌ماه بدل شده است.افزایش قابل‌توجه اجاره ‌بها در دی‌ماه موجب شده نرخ تورم ماهانه اولین ماه فصل سرد سال شاهد رشدی قابل‌توجه باشد و به 4/ 2‌درصد برسد؛ به طوری که 35/ 1‌درصد از این 4/ 2‌درصد تورم ماهانه، از تورم اجاره‌بها ناشی شده است. کارشناسان بر این باورند که دخالت سیاستگذار در بازار اجاره در سال 99 موجب شده این بخش با جاماندن از تورم و کاهش عرضه مواجه شود که در نتیجه این دو امر شاهد جهش‌های قیمتی در این بخش باشد.

گزارش تورم به صورت ماهانه برای دو گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» منتشر می‌شود. بر این اساس کالاهای خوراکی در دی‌ماه 7/ 1‌درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات 7/ 2‌درصد افزایش را به ثبت رساندند. از طرفی تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی 6/ 42‌درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات 4/ 32‌درصد به ثبت رسید. در نهایت تورم سالانه خوراکی‌ها 56‌درصد و کالاهای غیرخوراکی 9/ 35درصد ثبت شد.در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» و گروه «ادویه و چاشنی» بوده است. در گروه نان و غلات «انواع برنج ایرانی» و در گروه ادویه و چاشنی‌ «زعفران» و «رب گوجه‌فرنگی» بیشترین افزایش را به ثبت رساندند.در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»،اجاره‌بهای واحد مسکونی، هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه در گروه «هتل و رستوران» و انواع پوشاک در گروه «پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در دی ماه، گوشت مرغ در گروه «انواع گوشت» و متوسط قیمت یک کیلووات برق مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها