رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575880

برگزاری مهمانی روز مادر چقدر پول میخواهد؟

ساعت24- اگرچه همه ما برای رسیدن روز مادر و شتافتن به دیدار مادران لحظه‌شماری می‌کنیم، اما برخی هزینه‌های دید و بازدید روز مادر از شیرینی نگاه و لبخند آن‌ها می‌کاهد.

html>

اگرچه همه ما برای رسیدن روز مادر و شتافتن به دیدار مادران لحظه‌شماری می‌کنیم، اما برخی هزینه‌های دید و بازدید روز مادر از شیرینی نگاه و لبخند آنها می‌کاهد.

۲۰ جمادی الثانی سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) است با این حساب وقتی به تقویم نگاه می‌کنیم فردا ۳ بهمن مصادف شده با روز مادر. روزی که شاید از بسیاری مناسبت‌های دیگر برای ایرانی‌ها به دلیل جایگاه مادر در خانواده‌های ایرانی اهمیت بیشتری داشته باشد؛ از همین روست که خانواده‌ها به دیدن مادران می‌روند و بزرگترهای خانواده را تکریم می‌کنند. روزی که مادران چشم انتظار فرزندان شأن هستند و آنهایی که اسیر خاک شده اند، منتظر زائران اهل قبورند تا به دعا و ثنائی میهمانشان کنند.
در سال‌هایی که معیشت مردم در سطوح بهتری قرار داشت، روز مادر از یک هفته قبل به بهانه‌ای برای رونق اقتصادی برخی اصناف مرتبط با علایق بانوان تبدیل می‌شد تا با راه اندازی تخفیف‌های مناسبتی، فروش بهتری داشته باشند.
«فروشندگان اجناس کادویی»، «صنف ظروف چینی، شیشه و بلورجات»، «واحدهای صنفی کیف و کفش و پوشاک»، «طلا، سکه، ساعت و جواهرات»، «فروشندگان لوازم خانه و آشپزخانه» و دیگر کسب و کارهایی از این دست، یکی از بهانه‌های تخفیف هایشان، روز مادر بود.
اما امسال کمتر از این جنس تخفیفات را در اصناف مشاهده می‌کنیم. شاید دلیل اصلیش این باشد که حتی با دادن تخفیف باز نمی‌توان گفت شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. هر کاری کنند باز قیمت‌ها بالا است و توان خرید این اقلام کالا برای قشر متوسط بسیار اندک است.
مادران جوان‌تر که انتظاری از فرزندان خردسال ندارند، روز زن را بهانه‌ای برای آزمودن علاقه مندی همسران می‌دانند و بزرگترها که دلشان به دیدن روی فرزندان خوش است، منتظر آمدن بچه‌ها و نوه‌ها با دسته‌های گل و جعبه‌های شیرینی هستند.
شاید بسیاری از مردان بخواهند دل همسرانشان را با اقلام گران قیمت‌تر به دست بیاورند ولی با توجه به وضعیت کنونی بازار طلا و سکه یا حتی اقلام کادویی منزل، شاید بهترین هدیه، همان گل و شیرینی باشد. احتمالاً بانوان هم چشم انداز مثبتی به گرفتن هدیه‌های گران قیمت و جواهرات و سوئیچ خودرو و امثال آن نداشته باشند؛ هر چند که در دل آرزوی آن را داشته باشند.
با توجه به اینکه موج کرونا فروکش کرده و فوتی‌های روزانه به دامنه ۲۰ تا ۳۰ نفر کاهش یافته، احتمالاً بعد از دو سال روز مادر که با دوری خانواده‌ها از بزرگترها همراه بود، امسال بسیاری از خانواده‌ها بتوانند روز مادر را کنار هم باشند و از دور هم بودن لذت ببرند.
بالا بودن هزینه‌های پذیرایی روز مادر هم ممکن است از تنوع اقلام خوراکی میزبان - اگر مادران باشند - بکاهد یا بخشی از آن میان سایر اعضای خانواده و فرزندان آنها تقسیم شود؛ دختر بزرگ‌تر دسته گل تهیه کند و پسر ارشد خانواده میوه و پسر دیگرشان، جعبه شیرینی.
حتی اگر حداقل‌ها را هم تهیه کنند، هزینه خرید یک کیلو شیرینی تَر بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان و هزینه میوه‌ها احتمالاً تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان؛ شیرینی‌های دانمارکی و زبان و پاپیونی هم از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است؛ یک دسته گل معمولی هم احتمالاً ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان از سبد هزینه‌های یک خانوار را برای برگزاری روز مادر به خود اختصاص می‌دهد.
برخی وبسایت های فروش دسته گل، سفارش‌هایی با دامنه ۳۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومانی را هم برای دسته گل‌های معمولی و میهمانی‌های خانوادگی ثبت کرده اند. تعدادی از وبسایت های فروش آنلاین کیک نیز کیک مخصوص روز مادر را از ۱۸۰ هزار تا بیش از ۶۰۰ هزار تومان تولید و عرضه می‌کنند.
به طور کلی هزینه این پذیرایی خانوادگی، رقمی در حدود ۵۰۰ هزار تومان صرفاً برای پذیرایی با میوه و شیرینی است. اگر هم قرار بر پذیرایی با شام آن هم صرفاً یک مدل غذا باشد که قطعاً به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد.
اگر خانواده‌ای بخواهد میهمانی را در کافه یا رستوران برگزار کند، هزینه یک پذیرایی با غذاهای معمولی مانند چلوکباب یا چلوجوجه کباب برای یک پدربزرگ و مادربزرگ با سه فرزند که هر سه آنها ازدواج کرده و یک فرزند داشته باشند که در مجموع به ۱۱ نفر می‌رسند، هزینه‌ای بیش از ۲ میلیون تومانی در پی دارد و این در حالی است که حداقل دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اندکی بیشتر از ۴ میلیون تومان و بازنشستگان کشوری بین ۶ تا ۷ میلیون تومان است.
به نظر می‌رسد بهترین ایده این است که هر یک از فرزندان گوشه‌ای از مسئولیت این پذیرایی را برعهده بگیرد تا بار این مهمانی که هدفش دور هم بودن است برعهده میزبان نباشد زیرا در این شرایط اقتصادی و دوری دو ساله خانواده‌ها از کرونا مهم دور هم بودن در این روز است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها