رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575909

سیاستگذاران در تهران و واشنگتن، آیا شما آماده مذاکره مستقیم هستید؟

ساعت۲۴- یادداشت پروفسور فن هونگدا استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای را منتشر کرده ایم.

html>

در بخشهایی از این یادداشت آمده است:

*در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران در وین، ایران و ایالات متحده از طرف ثالث برای انتقال نظرات خود به یکدیگر استفاده می‌کنند که نه تنها باعث کند شدن روند می‌شود بلکه انعطاف‌پذیر هم نیست. از نظر عینی، چه مذاکرات وین و توافق هسته‌ای ایران (برجام) باشد و چه توسعه کلی روابط امریکا و ایران، مذاکرات مستقیم بین ایران و امریکا به فوریت مورد نیاز است.

* این اقدام عاقلانه‌ای نیست که ایران همیشه با قدرت شماره یک جهان مقابله کند. اگرچه ایران اکنون اقداماتی را برای مقابله با تحریم‌های امریکا بررسی کرده است، اما کاهش و لغو تحریم‌های امریکا نقش بیشتری در توسعه ایران ایفا خواهد کرد.

*برای ایالات متحده، اگرچه حادثه گروگان‌گیری سفارت در تهران در سال 1979 امریکایی‌ها را از رژیم فعلی ایران عصبانی کرد، اما ایالات متحده نمی‌تواند همیشه در تاریخ بماند. تصور کنید اگر ایران الان یک کشور دوست بود، امریکا در خاورمیانه در موقعیت بهتری نسبت به الان بود. بنابراین از منظر منافع ملی، هم ایران و هم امریکا نیاز به مذاکره مستقیم برای احیای روابط دوجانبه در اسرع وقت دارند.

*البته مذاکرات مستقیم امریکا و ایران همچنان با مشکلاتی مواجه است. مهم‌ترین مساله این است که در هر دو کشور صداهای مخالف وجود دارد. به هر حال، طی چهار دهه گذشته، رسانه‌ها و سیاستمداران در ایالات متحده و ایران یکدیگر را شیطانی معرفی کرده‌اند که باعث شده است برخی از مردم در هر دو کشور دشمنی عمیقی با یکدیگر داشته باشند.

*اکنون فضای خوبی برای مذاکرات مستقیم امریکا و ایران وجود دارد. فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در جریان سفر به تهران در 23 دسامبر 2021، علنا خواستار مذاکرات مستقیم ایران و امریکا برای پیشبرد مذاکرات برجامی وین شد.

*تاثیرگذارترین مورد در مورد اینکه آیا ایران می‌تواند مستقیما با امریکا مذاکره کند، در 9 ژانویه 2022، توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب علنا بیان شد که گفتند: مذاکره، گفت‌وگو و تعامل با دشمن چیز دیگری است، اما تسلیم زورگویی و حرف‌های دشمن نشده‌ایم و نخواهیم شد.

درک دولت بایدن از معضل کنونی موضوع هسته‌ای ایران نیز به آغاز مذاکرات مستقیم بین دو کشور کمک کرده است. پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا برای خروج «بی‌ملاحظه» از توافق را «بدون هیچ فکری در مورد آینده‌ای که ممکن است اتفاق بیفتد» انتقاد کرد.

*تصمیم ترامپ برای خروج از توافق همان چیزی است که ایران را در آستانه بمباران اتمی قرار داد. در دسامبر 2021، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، این تصمیم ترامپ را «یکی از بدترین تصمیمات اتخاذشده در سیاست خارجی امریکا در دهه گذشته» خواند. رهبر ایران از یک سو به امریکا برای مذاکره علنی با ایران چراغ سبز نشان داد و از سوی دیگر دولت بایدن موضوع هسته‌ای کنونی ایران را به گردن دولت ترامپ انداخت و بدین‌ترتیب مقاومت در برابر مذاکرات مستقیم با ایران را کاهش داد. ایران و دولت بایدن همیشه به گفت‌وگوی مستقیم امیدوار بوده‌اند. علاوه بر این، تبلیغ اشخاص ثالث مانند عراق نیز وجود دارد. شاید زمان زیادی برای انجام مذاکرات مستقیم ایران و امریکا نمانده باشد.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها