رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575941

سرنوشت فوتبالیستهای گران تاریخ

ساعت 24-بررسی گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال نشان می‌دهد بیشتر این بازیکنان با وجود ارقام نجومی‌ که برای آن‌ها پرداخت شده نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

html>

پیش از شیوع کرونا، قیمت بازیکنان فوتبال در تیم‌های اروپایی به طرز عجیبی درحال رشد بود و اعداد و ارقامی که باشگاه‌ها برای خرید ستاره‌های دنیای فوتبال می‌پرداختند به‌گونه‌ای افسارگسیخته از کنترل خارج شده بود. در این شرایط پرداخت ارقام بالای ۱۰۰ میلیون‌یورو دیگر طبیعی شده بود و کسی از این جابه‌جایی‌ها تعجب نمی‌کرد، اما شیوع کرونا باعث شد باشگاه‌ها با توجه به بحران مالی‌ای که گرفتارش شده بودند با احتیاط بیشتری دست به خرید زده و پول کمتری را برای خریدهای خود هزینه کنند. با این حال در تابستان گذشته دوباره شاهد افزایش هزینه‌های تیم‌ها برای خرید بازیکنان جدید بودیم.

در این شرایط بررسی گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال نشان می‌دهد بیشتر این بازیکنان با وجود ارقام نجومی‌ که برای آن‌ها پرداخت شده نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کرده و کمتر در باشگاه‌های خود موفق بوده‌اند. تازه‌ترین نمونه این بازیکنان که ممکن است به‌زودی به قیمتی بسیار کمتر از آنچه برای خرید او پرداخت شده باشگاه خود را ترک کند، عثمان دمبله است که مذاکرات برای تمدید قراردادش ظاهرا به بن‌بست خورده و شاید در همین ژانویه راهی تیم جدیدی شود. در ادامه به بررسی سرنوشت گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال می‌پردازیم.

نیمار (۲۲۲ میلیون‌یورو)

ستاره برزیلی در سانتوس و سپس در بارسلونا نامش را به‌عنوان یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان فوتبال در سال‌های اخیر مطرح کرد و شاید با ماندن در بارسلونا می‌توانست موفقیت‌های بیشتری را کسب کند، اما ترجیح داد برای خارج‌شدن از زیر سایه لئو مسی و همچنین تبدیل‌شدن به گران‌ترین انتقال تاریخ راهی پاری‌سن‌ژرمن شود. در فرانسه اگرچه کار برای او راحت‌تر و قهرمانی در رقابت‌های داخلی تقریبا تضمین شده بود، اما نه در لیگ قهرمانان توانست جام دیگری را تصاحب کند و نه در فهرست بهترین بازیکنان دنیا توانست رقیبی جدی برای مسی، رونالدو و لواندوفسکی باشد. او به‌تدریج سیر نزولی را در رای‌گیری‌ها طی کرده و دیگر به‌عنوان یک ستاره قابل‌اتکا مطرح نیست. با این حال هنوز هم یکی از ستاره‌های تیم پاریسی محسوب می‌شود و نمی‌توان انتقالش را ناکام دانست، اما آن‌طور که انتظار می‌رفت هم در تیم جدیدش درخشش فوق‌العاده‌ای نداشت.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

کیلیان امباپه (۱۸۰ میلیون‌یورو)

یکی از معدود خریدهای موفق گرانقیمت که در این سال‌ها به یکی از نفرات مهم پاری‌سن‌ژرمن تبدیل شده و البته در همان زمان هم گفته می‌شد می‌تواند در سال‌های بعد جای مسی و رونالدو را به‌عنوان ستاره نسل جدید فوتبالیست‌های دنیا پر کند. امباپه به همراه تیم ملی کشورش قهرمانی در جام جهانی را نیز جشن گرفت و اگرچه او به همراه نیمار با وجود هزینه هنگفتی که برای خریدشان انجام شده نتوانسته قهرمانی در اروپا را تجربه کند، اما یکی از ستاره‌های تاثیرگذار تیم فرانسوی به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر بارها بحث انتقالش به رئال‌مادرید مطرح بوده است و به‌خصوص در این ماه‌ها با توجه به نزدیک‌شدن به پایان قراردادش، شایعات مربوط به جدایی‌اش از پی‌اس‌جی قوت گرفته است، اما مالکان متمول باشگاه در تلاشند با ارائه پیشنهادی وسوسه‌کننده و همچنین خرید بازیکنان باکیفیت جدید او را برای تمدید قرارداد متقاعد کنند. این حربه البته هنوز نتیجه نداده، اما در هفته‌های اخیر شایعاتی درباره احتمال ماندن او در پاریس به گوش می‌رسد.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

فیلیپه کوتینیو (۱۴۵ میلیون‌یورو)

گران‌ترین خرید تاریخ بارسلونا به یکی از بدترین ورودی‌های این باشگاه تبدیل شد و روزهای کابوس‌واری را در نوکمپ پشت‌سر گذاشت. کوتینیو در لیورپول ستاره‌ای تاثیرگذار و یک هافبک تمام‌عیار بود و به همین دلیل بارسا با پولی که از فروش نیمار به دست آورده بود به سراغ خرید این ستاره برزیلی رفت. او قرار بود جای خالی هموطنش در این تیم را پر کند، اما با گذشت زمان مشخص شد او برای فوتبال اسپانیا ساخته نشده است و در آنجا نمی‌تواند درخشش خود در لیگ جزیره را تکرار کند. کوتینیو با امیدهای زیادی راهی نوکمپ شد، اما عملکرد ضعیفش باعث شد خیلی زود نیمکت‌نشین شود و کار تا جایی پیش رفت که بارسا برای فرار از دستمزد بالای او مجبور شد این هافبک طراح را به‌صورت قرضی راهی بایرن‌مونیخ کند تا شاید این باشگاه آلمانی درنهایت او را بخرد.

البته این اتفاق رخ نداد و فقط کوتینیو در فصل ۲۰-۲۰۱۹ زمینه حذف بارسا را از لیگ قهرمانان فراهم کرد؛ چراکه در ترکیب باواریایی‌ها برابر رقیب اسپانیایی حتی گلزنی کرد تا مشخص شود که فقط در بارسا نمی‌تواند آن‌طور که باید بدرخشد. کاتالان‌ها که برای خرید او هم دست به ولخرجی بیش از اندازه‌ای زده بودند درنهایت نتوانستند بهره لازم را از پولی که برایش هزینه کرده بودند، ببرند و حالا در ژانویه جاری به استون‌ویلا منتقل شد تا شاید در آنجا و زیرنظر همبازی سابقش یعنی استیون جرارد بتواند فوتبالش را احیا کند. شروع او در این تیم انگلیسی که خوب پیش رفت و با یک گل و یک پاس گل برابر منچستریونایتد نشان داد شاید لیگ ایده‌آل برایش فوتبال جزیره است.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

ژوائو فلیکس (۱۲۶ میلیون‌یورو)

درخشش این ستاره پرتغالی در بنفیکا خیلی زود نظرات را به سمت او جلب کرد و باعث شد بسیاری او را یکی از پدیده‌های آینده‌دار فوتبال اروپا معرفی کنند. عملکرد عالی فلیکس جوان در گلزنی و ارسال پاس گل سبب شد دیه‌گو سیمئونه به سرعت برای خرید او دست به جیب شده و ۱۲۶ میلیون‌یورو برایش پرداخت کند؛ اتفاقی که از باشگاهی همانند اتلتیکومادرید دور از انتظار بود؛ چراکه معمولا این باشگاه خریدهای اقتصادی انجام می‌داد و با به خدمت گرفتن بازیکنان مستعد و آینده‌دار آن‌ها را به باشگاه‌های دیگر می‌فروخت، اما این‌بار سنت‌شکنی کرد و چهارمین بازیکن گرانقیمت تاریخ را به ترکیب خود اضافه کرد. البته سیمئونه انتظار داشت با درخشش فلیکس نه‌تن‌ها بتواند موفقیت‌های بیشتری کسب کند بلکه شاید بتواند او را با قیمت بالاتری هم به‌فروش برساند، اما در طول این دو سال این جوان پرتغالی نتوانسته در حد و اندازه‌های یک ستاره مطرح و مهم برای تیمش ظاهر شود. روخی‌بلانکو اگرچه فصل پیش به خوبی از افت رئال و بارسا استفاده کرد و جام قهرمانی در لالیگا را بالای سر برد، اما فلیکس جزء نفرات بدون جانشین و سرنوشت‌ساز تیمش نبود. او در طول دوران حضورش در وندا متروپولیتانو ۹۵ بازی انجام داده که حاصل آن ۲۲ گل و ۱۲ پاس گل بوده است، درحالی که در بنفیکا در کمتر از این تعداد بازی تقریبا مشابه این آمار (۲۰ گل و ۱۱ پاس گل در ۴۳ مسابقه) را از خود به‌جای گذاشته بود. اگرچه فلیکس را نمی‌توان یک خرید مطلقا ناکام دانست، اما مسلما از بازیکنی که ۱۲۶ میلیون‌یورو برای خریدش پرداخت شده انتظار به‌مراتب بیشتری می‌رود که فعلا نتوانسته آن را برآورده کند.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

آنتون گریزمان (۱۲۰ میلیون‌یورو)

اتلتیکومادرید درحالی فلیکس را به خدمت گرفت که می‌دانست آنتون گریزمان روزهای آخر حضورش در این باشگاه را می‌گذراند و قرار است به‌زودی راهی بارسلونا شود. بارسا مبلغ حق فسخ او را پرداخت کرد تا این ستاره فرانسوی را به نوکمپ ببرد، اما او هم مثل چند خرید گرانقیمت دیگر این باشگاه نتوانست چندان موفق باشد و یک ناکام بزرگ لقب گرفت. شرایط برای این ستاره فرانسوی چندان خوب پیش نرفت، به‌خصوص که درست یک‌سال قبل از این انتقال به نظر می‌رسید با این تیم به توافق رسیده است، اما ناگهان در یک پیام ویدئویی اعلام کرد می‌خواهد در اتلتیکو بماند که این اتفاق با واکنش منفی بزرگان بارسا نظیر مسی و پیکه روبه‌رو شد. به همین دلیل وقتی حضورش در این باشگاه رسمی شد بسیاری معتقد بودند با توجه به رابطه نه‌چندان خوبش با ستاره آرژانتینی شاید نتواند در این تیم موفق شود. شاید حتی او را بتوان یکی از بدترین خریدهای تاریخ فوتبال دانست؛ چراکه تنها دو سال پس از اینکه این تیم هزینه‌ای سه‌رقمی را برای خرید او انجام داد مجبور شد به‌دلیل مشکلات مالی و البته عدم‌توفیق این ملی‌پوش فرانسوی در تیم خود او را با انتقالی قرضی و بند خرید ۴۰ میلیون‌یورویی به تیم سابقش برگرداند. به این ترتیب آن‌ها نه‌تن‌ها به‌دلیل مشکلات مالی که یکی از دلایل آن خرید گریزمان بود، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ را از دست دادند و ناباورانه شاهد انتقال مسی به پاری‌سن‌ژرمن بودند بلکه درنهایت مجبور شدند با ضرری ۸۰ میلیون‌یورویی تنها طی دوسال خود گریزمان را هم به اتلتیکو برگردانند.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

جک گریلیش (۱۱۷ میلیون‌یورو)

منچسترسیتی نخستین باشگاهی بود که پس از دوران کرونا به سراغ خریدهای گرانقیمت رفت و ستاره تکنیکی و ملی‌پوش استون‌ویلا را به‌عنوان گران‌ترین خرید تاریخ لیگ جزیره به خدمت گرفت. شاید با گذشت تنها یک نیم‌فصل از حضورش در ورزشگاه اتحاد کمی زود باشد که بخواهیم عملکرد او را قضاوت کنیم، اما در همین مدت مشخص است که نتوانسته انتظارات پپ گواردیولا را برآورده کند و پس از حضور در ترکیب اصلی در هفته‌های ابتدایی و عملکرد پرنوسانش حالا کمتر این فرصت نصیبش می‌شود. با این حال گریلیش نشان داده بازیکنی است که می‌تواند در ترکیب تیم‌های خود موثر باشد و شاید با گذشت زمان بتواند عملکرد بهتری در جمع سیتیزن‌ها داشته باشد، اما فعلا که به‌جز سه گل چیز خاصی از او دیده نشده است.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

روملو لوکاکو (۱۱۵ میلیون‌یورو)

چلسی هم در این تابستان دوباره دست به جیب شد و برای دومین‌بار لوکاکو را به خدمت گرفت. ستاره بلژیکی که در اینترمیلان فصلی عالی را پشت‌سر گذاشته بود امیدوار بود این‌بار بازگشت بهتری به لیگ برتر داشته باشد، اما این‌بار هم اگرچه در ۱۵ بازی ۵ گل زده، اما مصدومیت، ابتلا به کرونا و البته برخی حواشی باعث شده نتواند به گلزنی موثر در ترکیب تیمش تبدیل شود. مصاحبه اخیر او که برای بازگشت به اینتر ابراز تمایل کرده بود نشان می‌دهد چندان از شرایطش در لندن راضی نیست و شاید این‌بار هم خیلی زود از جمع آبی‌ها جدا شود. چلسی به‌خصوص در هفته‌های اخیر نتوانسته نتایج خوبی در لیگ کسب کند و عملا از کورس قهرمانی این فصل جا مانده تا اوضاع برای توماس توخل و شاگردانش سخت‌تر شود. به این ترتیب انتقادها از لوکاکو و عملکرد نه‌چندان خوبش هم بالا گرفته است، اما او هم مانند گریلیش نیاز به زمان دارد تا در تیم جدیدش و سیستم سرمربی آلمانی جا بیفتد.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

عثمان دمبله (۱۰۵ میلیون یورو)

بارسا پس از جدایی نیمار، بودجه خوبی برای خرید بازیکنان جدید داشت، اما ترجیح داد این پول را برای خرید تنها دو بازیکن هزینه کند: کوتینیو و دمبله. وینگر فرانسوی در دورتموند نمایشی فوق‌العاده داشت و از او به‌عنوان رقیب امباپه برای تبدیل شدن به ستاره‌ای تاثیرگذار در دنیای فوتبال یاد می‌شد. بارسا هم تصمیم گرفت سراغ او برود و با پرداخت ۱۰۵ میلیون یورو این بازیکن جوان را به خدمت گرفت. دمبله در بازی‌هایی که در ترکیب تیمش به میدان می‌رفت نمایش قابل‌قبولی داشت و می‌توانست به یکی از نفرات اصلی تبدیل شود، اما مشکل اینجا بود که او آنقدر درگیر مصدومیت می‌شد که کمتر فرصت بازی پیدا می‌کرد. در این سال‌ها بارها دمبله با مصدومیت‌های طولانی‌مدت مواجه شده و بیشتر از آنکه در زمین مسابقه حاضر باشد در کلینیک باشگاه مشغول درمان بوده است.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

جالب اینکه دمبله در این فصل شرایط بهتری پیدا کرده و یکی از بازیکنانی است که ژاوی به استفاده از او اعتقاد زیادی دارد، اما در این شرایط مشکل دیگری برای باشگاه ایجاد کرده که ممکن است به فروش او طی روزهای آینده منجر شود. قرارداد این بازیکن تکنیکی در انتهای فصل به پایان می‌رسد، اما بارسا هنوز نتوانسته او و مدیربرنامه‌هایش را برای تمدید قرارداد متقاعد کند. آن‌ها اصلا دوست ندارند در چنین شرایط بد اقتصادی، این بازیکن را نیز بدون دریافت هیچ پولی از دست بدهند و به همین دلیل اگر دمبله راضی به تمدید قرارداد نشود، در ژانویه او را به تیم دیگری واگذار خواهند کرد. البته بارسا بعید است بتواند بیش از یک‌سوم مبلغ را که برای خرید او پرداخته از این انتقال به دست آورد.

پل پوگبا (۱۰۵ میلیون یورو)

منچستریونایتد شاید در پایان این فصل برای دومین‌بار ستاره فرانسوی‌اش را بدون دریافت هیچ پولی از دست بدهد. پوگبا در سال ۲۰۱۲ با امتناع از تمدید قراردادش به‌عنوان بازیکن آزاد راهی یوونتوس شد، اما ۴ سال بعد ژوزه مورینیو که در آن زمان هدایت یونایتد را برعهده داشت، ۱۰۵ میلیون یورو پرداخت تا او را به اولدترافورد برگرداند. حالا در شرایطی که این هافبک ملی‌پوش به روزهای پایانی قراردادش نزدیک می‌شود باز هم قصد ندارد آن را تمدید کند و این‌طور که از شواهد مشخص است باز هم قرار نیست از جدایی او پولی نصیب این باشگاه انگلیسی شود. پوگبا در یونایتد بسیار پرنوسان ظاهر شده و یکی از هافبک‌های برتر فوتبال اروپا در سال‌های اخیر بوده؛ اما حواشی و مصدومیت‌هایش باعث شده کمتر بتواند برای تیمش مفید باشد و به همین دلیل او را می‌توان یکی از انتقال‌های نه‌چندان موفق ارزیابی کرد.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

ادن آزارد (۱۰۰ میلیون یورو)

ملی‌پوش بلژیکی برخلاف دوران موفقی که در چلسی داشت با حضور در رئال‌مادرید به خریدی ناکام تبدیل شد. اضافه‌وزن، مصدومیت و انتظارات بالایی که از او می‌رفت، باعث شد نتواند در برنابئو همان ستاره تکنیکی و درخشان سال‌های اخیر تیم ملی بلژیک و چلسی باشد. رئالی‌ها پس از جدایی کریس رونالدو به‌دنبال گزینه‌های مختلفی برای جانشینی او رفتند، اما به نظر فلورنتینو پرس، رئیس این باشگاه بهترین گزینه آزارد بود. او یک سال بعد از رفتن رونالدو، آزارد را خرید، آن هم درحالی‌که اگر یک سال دیگر صبر می‌کرد می‌توانست این بازیکن را بدون پرداخت هیچ پولی به خدمت بگیرد، چون قرارداد او رو به اتمام بود. بااین‌حال خرید ۱۰۰ میلیونی پرس در فصل اول فقط یک گل زد و درمجموع دوران حضورش در این باشگاه هم فقط ۶ بار دروازه رقبا را گشود تا به‌عنوان یکی از خریدهای ناکام تاریخ رئال معرفی شود. هواداران باشگاه از این ستاره ۳۰ ساله که گفته می‌شود هفته‌ای ۴۰۰ هزار پوند دستمزد دریافت می‌کند، اصلا راضی نیستند و شاید رئالی‌ها مجبور شوند در انتهای فصل او را دوباره به چلسی برگردانند و البته این‌بار انتقال او احتمالا حدود یک‌چهارم قبلی ارزش خواهد داشت.

گران‌ترین خریدهای تاریخ فوتبال چه سرنوشتی پیدا کردند؟ + تصاویر

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها