رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575970

هشدار نماینده مجلس : تنگه اُحد ایران در حال نابودی است

ساعت۲۴- نماینده مردم زابل در مجلس گفت: آب شهر زرنج افغانستان به صورت رایگان از منابع چاه نیمه‌ها تامین می‌شود و این یعنی حسن نیت نظام جمهوری اسلامی ایران اما از امروز اعطای هر گونه امتیاز به افغانستان باید منوط به اجرای معاهده سال ۱۳۵۱ و همچنین رعایت حقابه زیست محیطی تالاب هامون شود.

html>

محمد سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس در نشست علنی امروز و در نطق میان‌دستور، با اشاره به وضعیت استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: وضعیت سیستان در همه بخش‌ها خصوصا در آب، فوق بحرانی است؛ سیستان در حال موت است، تنگه اُحد جمهوری اسلامی ایران در حال نابودی است، چند روزی است که حسب اعلام متولیان دیپلماسی، برای رهاسازی حقابه رودخانه هیرمند علی‌رغم تمام پیگیری‌های صورت گرفته نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی ادامه داد: در پیگیری‌های مستمر از مسئولان ذیربط اظهارات متفاوت بسیاری را دریافت کردیم، حال سوال این است آیا اخذ حقابه رودخانه هیرمند نیاز به یک دیپلماسی پویا، دقیق و روشن ندارد؟

نماینده مردم زابل در مجلس خطاب به وزیر امور خارجه، تصریح کرد: برنامه دستگاه دیپلماسی در اخذ حقابه رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون چیست؟ اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی، برنامه‌ریزی در حوزه آب به علت بحران خشکسالی در کشورهای منطقه از مقوله صرف سیاسی و حقوقی فراتر رفته و حوزه امنیت را نیز درگیر خود نموده است، برای این مهم نیاز به تدوین یک سند راهبردی در حوزه آب داریم.

سرگزی خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: در سند امنیت ملی یکی از کشورهای همسایه افغانستان، ایجاد تاسیسات بر روی رودخانه‌ها و حوزه آبریز مشترک افغانستان، یک خط قرمز تعریف شده و برای این رودخانه‌ها حقوق فرامرزی تعریف کرده‌اند و با این اهمیت، موضوع آب را پیگیری می‌کنند. همین امر سبب شده در ایجاد موانع بر روی این رودخانه‌ها، کشور افغانستان توفیقی نداشته باشد. اما در دهه‌های اخیر به جهت ضعف در دیپلماسی آب و نبود یک راهبرد مشخص متاسفانه سدها و بندهای متعددی بر روی رودخانه‌های مشترک ایران و افغانستان ایجاد شده و یا در حال احداث است. حال باید بپرسیم دلیل بی‌توجهی به این موضوع مهم چه بوده است؟

وی اظهار کرد: آقایان مسئول دیپلماسی، امروز با داشتن معاهده بین‌المللی با کشور افغانستان جهت اخذ حقابه رودخانه هیرمند با مشکل جدی روبرو هستیم، سوال این است در خصوص سایر رودهای مشترک مانند فراه رود، هریرود و دیگر رودهای کشور که منشا این رودها کشورهای دیگر است و هیچ معاهده‌ای وجود ندارد در صورت ایجاد بند و سد با این دیپلماسی و با این برنامه چگونه می‌خواهیم حقوق خود را استیفاء کنیم و از بحران جدی آب در نقاط مختلف کشور جلوگیری کنیم، لذا با عنایت به توضیحاتی که داده شد، پیشنهاد می‌کنم یک پیگیری در حوزه حقابه رودخانه هیرمند به طور متمرکز و جدی با حضور همه نهادهای متولی و با محوریت یک نهاد صورت گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اجلاس کمیساریای آب رودخانه هیرمند که به بهانه‌های واهی چند دفعه منتفی و لغو شده است، هر چه سریعتر ضمن بازدید از وضعیت بند کمالخوان محقق شود.

وی افزود: امروز آب شهر زرنج افغانستان به صورت رایگان از منابع چاه نیمه‌ها تامین می‌شود و این یعنی حسن نیت نظام جمهوری اسلامی ایران اما از امروز اعطای هر گونه امتیاز به کشور افغانستان در حوزه‌های مختلف از جمله سوخت، ترانزیت، برق و آب شرب باید منوط به اجرای معاهده سال ۱۳۵۱ و همچنین رعایت حقابه زیست محیطی تالاب هامون شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: وزارت نیرو و متولیان امر می‌بایست تدبیر و برنامه‌ریزی تامین آب شرب شمال استان را مستقل از آورد رودخانه هیرمند برنامه‌ریزی و پیگیری کنند.

وی افزود: یک صحبت هم با ملت بزرگ افغانستان دارم، مردم بزرگ و عزیز افغانستان، سالیان سال است که جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از ۳.۵ میلیون نفر از فرزندان و عزیزان شما در داخل کشور است و مردم ما با محبت با آنان به عنوان برادران خود رفتار کرده‌اند، انتظار ما امروز این است که شما ملت بزرگ مدافع حقابه رودخانه هیرمند باشید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: در سفری که به سیستان داشتید، در جمع مردم به مرزنشینان قول دادید، دستور به وزیر کشور و استاندار دادید که بازارچه‌های مرزی هر چه سریعتر فعال شوند، چند ماه از آن دستور می‌گذرد اما این دستور عملیاتی و اجرایی نشده است، مثال آن شده، ای پادشاه وعده لباس گرم تو مرا از پای درآورد. از سوی دیگر در سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتید در جلسه جمع‌بندی به وزرا دستور دادید، با توجه به اینکه نگاه ما استفاده متوازن از نیروهای نخبه در کشور در مجموعه وزارتخانه‌ها است از ظرفیت فرزندان عزیز سیستان و بلوچستان در مجموعه مدیریتی مختلف دولت استفاده شود، این دستور هم همچنان مغفول مانده و اجرا نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها