رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575981

شیوه خوش‌بین بودن چگونه است؟

نگارش: سیما قدیمی کارشناس روان‌شناسی بالینی/افکار منفی و رهاکردن ذهن با افکار آسیب زننده یکی از چالش‌های بزرگ انسان در مقابله با اتفاقات ناخوشایند است.

html>

زمانی‌که ذهن شروع به منفی‌بافی و بسط این افکار می‌کند زندگی شخص مختل می‌شود. گاهی این افکار زمینه‌ساز مشکلات روحی جدی‌تر مانند: نشخوارهای ذهنی، افسردگی و در بعضی مواقع خودکشی می‌شود. مثبت‌اندیشی و حذف این افکار از ذهن بهترین راهکار پیشگیری از این مشکلات است. مقابله با افکار منفی نیازمند تمرین و برنامه‌های روزانه است. در این‌جا به شما راهکارهای رسیدن به مثبت اندیشی و حذف افکار منفی را آموزش خواهیم داد.

ریشه منفی‌بافی

برای حذف افکار منفی لازم است تا ریشه این افکار را در خود بیابیم در این اینفوگرافی شما ریشه تمامی افکار منفی را خواهید دانست و با تغییر و یا حذف آن راه رسیدن به مثبت اندیشی را باز خواهید کرد.

شیوه خوش‌بین بودن چگونه است؟

خوش‌بینی چیست؟

زندگی روزمره ما با اتفاقات خوب و بد گره خورده است. حوادثی که برخی از آن‌ها برای ما شیرین هستند و برخی دیگر موجب تلخ کامی ما می‌شود. افراد مثبت‌اندیش و خوش بین در پس هر حادثه‌ای به‌دنبال نقاط روشن آن می‌گردند و تلاش می‌کنند که از آن‌ها به‌نفع خود و برای پیشرفت خود استفاده کنند. بنابراین انسان‌های مثبت اندیش اغلب افراد شادی هستند که سعی می‌کنند در هر موقعیتی احساسات مثبت خود را حفظ کنند و هنگام وقوع شرایط سخت با آرامش به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌ها باشند. امروزه بسیاری از افراد نسبت به این ذهنیت علاقه‌مند شده اند و در تلاش‌اند تا آن‌را به بهترین شکل ممکن فرا بگیرند. مثبت‌اندیشی در اصل یکی از مهارت‌ها و ابزارهای لازم برای رسیدن به موفقیت است.

1. تاثیر خوش بینی در زندگی،

2. ایجاد آرامشی عمیق و ماندگار در زندگی،

3. افزایش اعتمادبه‌نفس و دوری از تمامی افکار منفی و مشکلات ناشی از آن مانند: افسردگی، استرس و،

4. تمرکز بالا بر روی موفقیت و شاد زیستن و ایجاد بهترین موقعیت‌ها در زندگی،

5. آمادگی همیشگی ذهن و جسم برای دریافت اتفاق‌های خوب و زیبا،

6. بالابردن تفکر و انرژی مثبت و لذت بردن از لحظات زندگی ناشی از این افزایش انرژی.

ویژگی افراد خوش‌بین

شیوه خوش‌بین بودن چگونه است؟

روش‌های رسیدن به خوش‌بینی و حذف افکار منفی

? ریشه یابی افکار

بدون این که ریشه افکار منفی را پیدا کنید و ندانید منشا آن چیست ، غلبه بر آن‌ها امکان‌پذیر نیست. اگر در یافتن ریشه افکارتان مشکل دارید، می‌توانید از دفتر یادداشت‌های روزانه کمک بگیرید. تمام جملات یا موقعیت‌ها را در توصیف افکار منفی بنویسید و هر زمان که آن‌ها را احساس کردید، درون دفتر یادداشت‌های روزانه بنویسید. در زمانی کهه این افکار به سراغتان می آید از خود این سوال ها را بپرسید:چرا منفی فکر می کنم؟ آیا دارم خودم را به‌خاطر هیچ چیز یا چیزهای کوچک سرزنش می‌کنم؟ آیا من مشکلات کوچک را مانند مشکلات بزرگ تصور می کنم؟

پس از پیدا کردن ریشه مشکلتان به راحتی می‌توانید برای آن اه حل پیدا کنید و یا آن‌را رها کنید.

? پرهیز از فکر زیاد

فکر بیش‌ازحد به حالتی از ذهن گفته می‌شود که در آن احساس بدی به‌وجود می‌آورید و به همه چیزهایی که هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارید فکر می‌کنید. افکار منفی متوقف نمی‌شوند و تا زمانی که از تفکر بیش از حد دست برندارید، به ذهنتان روانه می‌شوند. با این‌حال، باید افکار منفی را کنترل کنیم، زیرا می‌توانند باعث افسردگی شوند.

1. به‌جای تفکر بیش از حد تلاش کنید خود را به یک فعالیت مشغول سازید.

2. از محیط‌های با جو منفی دوری کنید.

3. با افراد مثبت‌اندیش رفت‌وآمد کنید.

4. مدیتیشن می‌تواند به جلوگیری از تفکر بیش از حد کمک کند.

شیوه خوش‌بین بودن چگونه است؟

? استفاده از جملات و عبارات مثبت

1. هنگام صحبت تنها از واژه‌های مثبت استفاده کنید.

2. هنگامی که روحیه‌تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی‌تان تمرکز کنید.

3. از واژه‌هایی استفاده کنید که احساس قدرت و موفقیت را در شما بیدار می‌کنند.

4. از جملات الهام‌ بخش و عبارات تأکیدی مثبت استفاده کنید.

? تجزیه گذشته

برای پرهیز از اشتباهات گذشته و پیدایش دید مثبت به مسایلی که شما را به موقعیت کنونی‌تان کشانده است فکر کنید و به‌خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید . گذشته‌ای را که پشت سر گذاشته‌اید، را نمی‌توانید تغییر بدهید پس هرگاه درباره‌ی گذشته افکار منفی به سراغ‌تان آمد ، از سرزنش خود دست بکشید و به نقاط مثبت گذشته خود فکر کنید

? یک یادداشت مخفی بنویسید

۶۰ ثانیه از روز خود را صرف نوشتن و پنهان کردن یادداشت‌های حاوی تعریف و تمجید از دیگران کنید. از کلمات دلگرم کننده استفاده کنید. آن‌را زیر بالش، در ظرف غذا یا کیف پول یا شاید کتابی که شخص مورد نظر مشغول مطالعه آن است مخفی کنید.

? تغییر محیط

از تاثیر محیط و اطرافیان غافل نشوید. هر محیطی تاثیر خاص خودش را به‌همراه دارد. کسی که با او هم صحبت می‌شوید، اطلاعاتی که از رسانه های جمعی مانند: تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌دست می‌آورید و سایر محیط‌های اطراف شما روی نگرش‌تان تاثیرگذار هستند. برای این‌که بتوانید در زندگی خود مثبت‌نگر باقی بمانید باید بیش‌تر در محیط‌هایی قرار بگیرید که تاثیر مثبت روی شما می گذارند.

1. اخباری که می‌شنوید را محدود کنید و از اخبار بد دور بمانید.

2. از افرادی که دارای افکار مسموم و منفی هستند دوری کنید.

? واقع بینی

برای مقابله با افکار منفی و رسیدن به مثبت اندیشی کافیست تا با واقعیت کنار بیایید. از کاه، کوه نسازید و با اتفاقات همان‌گونه که رخ داده‌اند مقابله کنید. به افکار منفی « نه‌» بگویید و این افکار را متوقف کنید. نگاه از زوایای جدید را یاد بگیرید و از افکار تک‌بعدی دوری کنید. نگاه صحیح به اتفاقات می‌تواند از بروز منفی‌بافی پیشگیری کند.

اصلاح رفتار اجتماعی

1. سعی کنید شاد و خندان بمانید. گاهی اوقات، شوخ طبعی بالقوه در یک وضعیت می تواند استرس را کم کند و دیدگاه را مثبت کند. همچنین در برخوردهای اجتماعی چهره مثثبتی از خود به نمایش خواهید گذاشت.

2. کمک به دیگران می‌تواند به خوش‌بینی شما کمک زیادی کند. این احساس خوشایند به شما کمک می کند تا در هنگام افسردگی بر افکار منفی غلبه کنید. بنابراین وقتی افکار منفی به سراغ شما آمدند، می‌توانید آن موقعیت‌ها را به یاد آورید و افکار بد خود را به موارد خوب تبدیل کنید.

3. یکی از راه هایی که به شما کمک می کند تا رفتار بهتری با دیگران داشته باشید این است که وقتی با شما حرف می‌زنند، به حرف‌های آن‌ها گوش کنید. به‌ویژه وقتی مشکلی دارند. خیلی وقت‌ها مشکل آن‌ها فقط با حرف زدن با کسی حل می‌شود. پس شنونده باشید.

انجام فعالیت‌های مثبت

1. وقتی فکر می کنید ناراحت و افسرده هستید، می‌توانید پادکَست گوش کنید. امروزه گوش دادن به پادکَست‌ها بهترین راه برای غلبه بر افکار منفی است. برخی از سخنرانان یا سخنگویان انگیزشی پادکَست‌های خود را در وبلاگ یا هر منبع دیگری منتشر می کنند. شما می‌توانید در هرجا و هر زمان پادکَست گوش دهید و این نبود محدودیت به شما در غلبه بر افکار کمک زیادی خواهد کرد.

2. خواندن کتاب یکی از راه‌های رسیدن به مثبت‌اندیشی است. در واقع کتاب‌ها هرگز به شما آسیب نمی‌رسانند اما مردم این‌کار را انجام می‌دهند. بنابراین وقتی انسان آسیب ببینید، بسیاری از افکار منفی به ذهن او هجوم خواهند آورد.کتاب‌ها برای هر مشکلی راه حل دارند. هر زمان که با افکار منفی روبه‌رو شدید، می‌توانید کتاب بخوانید تا ذهن شما از افکار منفی کاملا پاک شود.

مشورت با یک درمانگر

تفکر منفی داشتن مشکل بزرگی نیست اما غالبا چیزهای کوچک بسیار بزرگ‌تر از آن چه هستند تصور می‌شوند و مسئله اصلی این است‌که ما افکار منفی را در مقایسه با افکار مثبت خیلی راحت قبول می‌کنیم. وقتی این مشکل جدی شد باید با پزشک یا درمانگر مشورت کنید.

یک هدیه کوچک بدهید

این هدیه می‌تواند یک میوه خوشمزه یا مربا، کلوچه یا نانی که به‌تازگی درست کرده‌اید باشد. این هدیه ساده اما در عین‌حال دوست داشتنی می‌تواند برای فرد معنی زیادی داشته باشد و انرژی مثبت زیادی به او القا کند.

از خودتان مراقبت کنید

ممکن است خودخواهانه به‌نظر بیاید، اما شما باید قبل از هر کس دیگر از خودتان مراقبت کنید، وگر نه نمی‌توانید برای دیگران خوب باشید. اگر بدون توجه به خودتان دایماً به دیگران خدمت کنید در نهایت تمام خواهید شد. از شور و شوق، انرژی و خوش‌بینی خالی خواهید شد. اگر برای مراقبت از خود وقت بگذارید می‌توانید خود را دوباره شارژ کنید و می‌توانید دوباره در خود اشتیاق، انرژی و خوش‌بینی ایجاد نمایید.

برنامه ریزی و تعیین اهداف

بسیاری از افراد درگیر افکار منفی هستند زیرا در زندگی خود هدف و مقصودی ندارند. برای انحراف افکار منفی، هدفتان را پیدا کنید و در راه رسیدن به آن خوش‌بین و ثابت قدم باشید و برای تحقق آن یک استراتژی تنظیم کنید. برنامه روزانه خود را به‌گونه‌ای بچینید که جایی برای افکار منفی نداشته باشید. دنبال کردن هدف و نتیجه گیری از آن خوش‌بینی را در شما افزایش می‌دهد.

شیوه خوش‌بین بودن چگونه است؟

همه چیز را در جای خودش قرار دهید

چون اول صبح اتفاق بدی افتاده (همانند: افتادن لیوان چای از دستتان)، معنی‌اش این نیست‌که آن روز، روز بدی خواهد بود. شما در آن لحظه سهل‌انگاری کرده‌اید و لیوان افتاده است و آن یک اتفاق بوده است. بدانید که اتفاقات ناامید کننده رخ می‌دهند، و زندگی همین است.

به دیگران کمک کنید

کمک کردن به دیگران بدون انتظار پاداش یا تشکر قطعا در داشتن یک زندگی خوش‌بینانه مهم است. در اتوبوس صندلی خود را به یک فرد مسن یا کم‌توان جسمی و حرکتی بدهید. خوراک خود را با یک فرد نیازمند تقسیم کنید. انجام این کارها باعث خود خوشنودی می‌شود که منجر به زندگی خوش‌بینانه‌تر خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها