رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576019

چه کسانی مجوز تردد درخطوط ویژه تهران را دارند

ساعت۲۴- «مردم طرفدار متخلفان هستند. وقتی ما می‌خواهیم با موتورسواران متخلف برخورد کنیم، با نگاه احساسی به تخلف می‌گویند این افراد ضعیف هستند و با موتور زندگی‌شان را می‌گذرانند و در مقابل پلیس می‌ایستند. حتی در کشورهای غیراسلامی هم مجازات رانندگانی که در زمانی که پشت فرمان هستند از مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند، چند برابر است؛ اما وقتی ما می‌خواهیم با این نوع رانندگان برخورد کنیم‌، مردم می‌خواهند از برخورد صرف‌نظر کنیم و می‌گویند اینها بدبخت و بیچاره هستند»

خطوط ویژه
html>

اینها سخنان محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود. او معتقد بود مردم پشت متخلفان هستند و برای اجرای طرح‌های پلیس نیاز به فعالیت‌های اجتماعی و همراهی مردم است‌. او آماری از میزان کشته‌شدگان تصادفات در تهران ارائه کرد. به گفته او، حدود ۶۰۰ کشته در سال ناشی از تصادفات در تهران است. در تهران میانگین روزانه هزارو ۷۰۰ تصادف داریم و ۲۱ درصد از تصادفات کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد. نسبت به ادوار گذشته شرایط پیچیده‌تر شده است، اما شرایط منظم‌تر است و با تلفات و آسیب‌های کمتری مواجه هستیم.

او با اشاره به نواقص هندسی معابر گفت: خیلی از معابر همچنان نواقص هندسی دارند که گره‌های ترافیکی را تشدید و آمار تصادفات را بالا می‌برد و می‌شود با اقدامات کم‌هزینه، بخش زیادی از نواقص را برطرف کرد.
حمیدی در ادامه آماری از شرایط ترافیکی قبل و بعد و در زمان کرونا ارائه کرد و گفت: در سال ۹۸، طول ترافیک ۸۷۳ کیلومتر بود، اما ‌در سال ۹۹ میانگین طول ترافیک کاهش یافت ولی در سال جاری این آمار افزایش یافت و نسبت به قبل از کرونا هنوز ۱۰ درصد فاصله داریم؛ چراکه بازگشایی مراکز آموزش به صورت جدی رخ نداده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه در تهران سالانه شاهد رشد ۱۸درصدی خودرو در سطح شهر هستیم، گفت: هر سال شاهد افزایش تعداد خودروی شماره‌گذاری‌شده در سطح تهران هستیم، اما خروج خودرو کم شده و جایگزینی خودروهای فرسوده تقریبا متوقف شده است.
او با بیان اینکه بسیاری از معابر ما تبدیل به پارکینگ شده است، گفت: بحث از رده خارج‌نکردن خودروهای فرسوده به معضل تبدیل شده است.
حمیدی همچنین درخصوص آلودگی تهران گفت: بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ تهران نوزدهمین شهر آلوده دنیاست. سرانه رشد جمعیت و رشد خودرو در تهران در حال بالارفتن است که این منجر به تشدید آلودگی می‌شود.
او با بیان اینکه در تصادفات روند کاهشی داشتیم، گفت: در تصادفات اقدامات مؤثری انجام و روند تصادفات به نحو مطلوبی کاهش یافته است. در سال ۹۰ نزدیک به هزار نفر کشته داشتیم که در سال گذشته ۵۸۴ نفر منجر به فوت داشتیم. این نشان می‌دهد در حوزه ایمنی اقدامات همه بخش‌ها مؤثر بوده است، اما کافی نیست.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، موتورسیکلت مشکل فراگیر کشور است و سه برابر خودرو آلودگی دارد که اگر عیب فنی داشته باشد، هفت برابر هم می‌شود. بی‌انضباطی ترافیکی متعلق به موتورسیکلت است و ۴۶ درصد کشته‌های تصادفات نیز متعلق به آنهاست. موتورسیکلت‌سوارانی که تقریبا برای فرار از قانون از موتور استفاده می‌کنند.
یک نگاه مبتنی بر قانون است که خواهان اجرای قانون برای آنها هستند و نگاه دیگر مبتنی بر احساسات است که هم در دولت و هم مجلس و جامعه وجود دارد که می‌گوید موتورسوار گناه دارد و معیشت او از این راه تأمین می‌شود. پلیس اگر جامعه‌محور باشد، باید ببیند جامعه چه می‌گوید. وقتی در خیابان موتورسواری منجر به حادثه می‌شود و جلوی او را می‌گیریم و مردم می‌گویند گناه دارد و به جای حمایت از پلیس از موتورسیکلت حمایت می‌کنند از پلیس چه توقعی است؟ طرح‌های آموزشی و عملیاتی و اقناع‌سازی ما وجود دارد، اما به حمایت مردم و مسئولان در این فاز نیاز داریم.
در این جلسه به شناورشدن خدمات ادارات به‌عنوان راهکاری مهم برای مدیریت ترافیک هم اشاره شد. حمیدی مراجعه حضوری را دیگر عامل ترافیک مطرح کرد و گفت: الزام سازمان‌ها به مراجعات حضوری است و این یکی از معضلات است. می‌توان خیلی از خدمات را غیرحضوری انجام داد.
در جلسه روز گذشته بحث خط ویژه‌ها و خودروهایی که از این امکان استفاده می‌کنند نیز مطرح شد. مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران، این سؤال را از پلیس مطرح کرد که چطور پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه تردد در خط ویژه را به مدیرعامل یکی از خودروسازی‌ها داده است، خواهش می‌کنم اینها را ببینیم؛ اینها حرف مردم و بر اساس صداقت است. همچنین در شورای اسلامی شهر تهران آمادگی داریم که این معضلات را حل‌وفصل کنیم.
احمد صادقی، رئیس کمیته نظارت شورای شهر نیز با استقبال از راهکارهای پلیس برای کاهش ترافیک گفت در تعجبم چرا این پیشنهادهای خوب اجرائی و عملیاتی نمی‌شود؟ از قوانین بازدارنده و اصلاح ساختارهای معیوب و استفاده از ظرفیت‌های موجود بهره گرفته نمی‌شود و به نظر می‌رسد ما شاهد ولنگاری مدیریتی در شهر تهران هستیم و این جزیره‌ای عمل‌کردن دستگاه‌ها و سازمان‌ها و عدم تبعیت از یک مدیریت واحد، سبب شد کیفیت زندگی شهروندان در تهران کاهش یابد و از طرفی زندگی در شهر را برای مردم گران کرد.
حمیدی درخصوص خط ویژه و کسانی که مجوز عبور از آن را دارند، توضیح داد: اولین کسانی که نسبت به خط ویژه شکایت می‌کنند، همکاران ما هستند که درها را باز و بسته می‌کنند. در دنیا نیز چنین چیزی وجود ندارد که پلیس خط ویژه باز کند و بعد از تردد آن را ببندند. همه را با هم ببینیم و فقط به خودمان نگاه نکنیم. در خط ویژه دستورالعملی وجود دارد که بر اساس آن تعلق می‌گیرد و عمدتا سازمان‌های مختلف هستند و بر اساس آن قالب‌ها بررسی می‌شود و مقطعی به آنها مجوز داده می‌شود و ممکن است به خیلی از درخواست‌ها تعلق نگیرد. در همین جلسه شورا هم دوستانی درخواست کردند و به آنها مجوز ندادیم؛ یعنی دستورالعمل به آنها تعلق نگرفت. ما به این سیستم نقد کلی داریم.
اقراریان در واکنش به صحبت‌های سردار حمیدی گفت: این شورا درخواستی نداشته است. که یکی از اعضا گفت‌: شاید داشته و شما در جریان نیستید.
حمیدی در واکنش به صحبت‌های اقراریان گفت: به خیلی‌ها در خط ویژه مجوز می‌دهند، چرا شما ناراحت می‌شوید؟ بر اساس دستورالعمل اگر به کسی تعلق بگیرد مجوز می‌دهیم و امنیت او را هم تأمین می‌کنیم. این همه ترددی که در سطح شهر صورت می‌گیرد، نمی‌شود از خط ویژه باشد. اصل خط ویژه اشکال دارد و هر جایی که خط ویژه ایجاد می‌شود، اشکال دارد که بحث کلی است، اما نمی‌شود به همه مجوز خط ویژه داد. اگر تمایل داشتید، فهرست مجوزهای صادرشده را به شما تقدیم می‌کنم.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها