رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576027

لبنان سرزمین بلاتکلیفی سیاسی/ بالاخره کابینه لبنان بعد از سه ماه تشکیل جلسه می دهد؟

ساعت۲۴-هیات دولت لبنان، بعد از نزدیک به سه ماه توقف جلسات، قرار است امروز برای بررسی بودجه سال ۲۰۲۲ تشکیل جلسه بدهد. احزاب شیعه حاضر در دولت که به دلیل اختلاف‌نظر در مورد نحوه رسیدگی به پرونده انفجار بیروت، جلسات کابینه را تحریم کرده ‌بودند، هفته پیش اعلام آمادگی کردند که تحت شرایطی بار دیگر در جلسات کابینه شرکت کنند.

لبنان
html>

هیچ‌یک از طرفین شرایط اعلام‌شده ازسوی حزب‌الله و جنبش امل را اعلام نکرده‌اند، اما حسین فضل‌الله نماینده ارشد حزب‌الله می‌گوید که دلیل تصمیم اخیر این دو حزب، این بود که استمرار بن‌بست سیاسی در لبنان آثار منفی بر کشور می‌گذاشت. علاوه بر بررسی بودجه ۲۰۲۲، برگزاری نخستین جلسه هیات دولت لبنان می‌تواند مسیر را برای تعیین‌تکلیف رقم درخواستی وام از صندوق بین‌المللی پول و آغاز مذاکرات دریافت وام تسهیل کند. به‌رغم کورسوی امید به گشایش در بن‌بست کابینه لبنان، همچنان مشخص نیست که در نخستین جلسه هیات دولت طرفین بتوانند به توافقی برای استمرار تشکیل جلسات، تایید بودجه و تایید رقم پیشنهادی به صندوق بین‌المللی پول برسند. اختلافات در بیروت درحالی ادامه پیدا می‌کند که روز گذشته وزیر خارجه کویت به نمایندگی از کشورهای عربی کرانه جنوبی خلیج‌فارس به بیروت سفر کرد تا شروط این کشورها برای ازسرگیری رابطه با لبنان را با مقام‌های این کشور در میان بگذارد. همزمان ۵ ماه مانده به انتخابات لبنان، سرنوشت مشارکت یکی از بزرگ‌ترین جریان‌های سیاسی اهل سنت در انتخابات نامعلوم است و قرار است که سعد حریری، رهبر جریان المستقبل، امروز تصمیم نهایی خود را برای مشارکت یا تحریم انتخابات اردیبهشت‌ماه سال آینده اعلام کند.

همزمان با این تحول مهم، روز گذشته وزیر خارجه کویت نیز به عنوان نخستین مقام بلندپایه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از زمان تحریم دیپلماتیک لبنان توسط عربستان سعودی و متحدانش به بیروت سفر کرد. احمدناصر الصباح تاکید کرده است که سفر او با هماهنگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و با هدف اعتمادسازی با لبنان انجام می‌شود. دولت‌های عربی کرانه جنوبی خلیج‌فارس، پاییز امسال در اقدامی هماهنگ در پی انتشار تصاویری از جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که عربستان سعودی را در جنگ یمن متجاوز معرفی می‌کرد، سفرای خود را از بیروت فراخواندند و سفیر لبنان را از خاک خود اخراج کردند. از آن زمان به‌رغم استعفای جورج قرداحی از مقامش، این دولت‌ها همچنان به تحریم دیپلماتیک لبنان ادامه داده‌اند. وزیر خارجه عربستان سعودی در طول ماه‌های گذشته بارها تاکید کرده است که موضوع سخنان قرداحی فقط بهانه است و هدف از این تحریم دیپلماتیک تحت فشار گذاشتن لبنان برای کاهش نفوذ حزب‌الله لبنان در سیاست است. وزیر خارجه کویت، شنبه شب به محض ورود به بیروت در کنفرانس خبری گفت: «نخستین پیامی که ما حامل آن هستیم؛ حمایت از لبنان است و پیام دوم و سوم نیز این است که لبنان بستری برای تجاوزگری نباشد و به تعهدات خود عمل کند.» روز یکشنبه وزیر خارجه کویت با نخست‌وزیر و رییس‌جمهور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش پایگاه خبری النشره به نقل از منابع آگاه، احمد ناصر الصباح در دیدارهای خود یک نامه ۱۵‌بندی شامل درخواست‌های کشورهای تحریم‌کننده به مقام‌های لبنان ارایه داده است. در میان این درخواست‌ها دو بند در مورد سلاح حزب‌الله و مداخله حزب‌الله در درگیری‌های منطقه‌ای است و ۱۳ مورد دیگر در مورد اصلاحاتی است که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خواسته‌اند تا دولت لبنان برای ازسرگیری روابط با این کشورها انجام دهد.

تکلیف سعد حریری امروز مشخص می‌شود
سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان که چند ماه پیش با اعلام کناره‌گیری از سیاست و بی‌میلی به شرکت در انتخابات پیش روی پارلمانی به امارات متحده عربی کوچ کرده ‌بود، حالا در پی بازگشت به لبنان اعلام کرده است که امروز در مورد سرنوشت سیاسی‌اش و تحریم یا مشارکت در انتخابات پیش رو اظهارنظر خواهد کرد. تنها پنج ماه به انتخابات سراسری لبنان باقی مانده است و تا به امروز سعد حریری بر موضع خود پافشاری کرده است که او و جریان تحت رهبری‌اش در انتخابات مشارکت نخواهند کرد و از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنند. به گزارش پایگاه خبری لوغیان لوژوغ، سعد حریری به گفته اطرافیانش روز پنجشنبه از امارات به بیروت بازگشته است. این سیاستمدار اهل سنت لبنانی، روز یکشنبه با انتشار تصاویری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر درحالی‌که از استقبال شهروندان هوادار خودش در اطراف منزلش خبر می‌داد، نوشت که «من امروز به حرف‌های شما گوش دادم، شما نیز فردا به حرف‌های من گوش دهید.» به گزارش پایگاه خبری النشره، تعدادی از هواداران حریری که روز گذشته در اطراف منزل او تجمع کرده ‌بودند، شعارهایی علیه عربستان سعودی سر دادند.در طول هفته‌های گذشته تلاش‌های زیادی از سوی هواداران و متحدان سعد حریری برای انصراف او از تحریم انتخابات و کناره‌گیری از سیاست انجام شده است، اما گزارش‌ها حاکی از این است که این تلاش‌ها تاکنون ناموفق بوده است. ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، فواد سینیوره، نخست‌وزیر پیشین و وائل ابو فائور، سیاستمدار جنجالی لبنانی به تازگی به امارات سفر کرده‌اند و تلاش‌هایی انجام داده‌اند که سعد حریری را که به عنوان رهبر جریان مخالف مقاومت در لبنان شناخته می‌شود به بازگشت به انتخابات ترغیب کند. به گزارش اسپوتنیک، دفتر اطلاع‌رسانی سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حریری امروز (دوشنبه) در سخنرانی زنده تلویزیونی موضعش درباره انتخابات پارلمانی را مشخص خواهد کرد.» حریری روز گذشته در بیروت با رییس مجلس لبنان، نبیه بری دیداری انجام داد.سعد حریری پیش از ترک لبنان، ضمن اعلام کناره‌گیری خودش از سیاست به اعضای جریان تحت رهبری‌اش المستقبل گفته ‌بود که این جریان نیز از انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد و از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد. بسیاری از هواداران جریان مخالف مقاومت در لبنان، سعد حریری را رهبری بدون جایگزین می‌دانند. عبدالسلام موسی، سخنگوی جریان المستقبل به لوغیان لوژوغ می‌گوید که سعد حریری جایگزین‌ناپذیر است و می‌پرسد: «آیا کسی می‌تواند یک نفر را معرفی کند که در بیروت آرای بیشتری از او داشته‌ باشد؟»

از سرگیری گفت‌وگوها با صندوق بین‌المللی پول
بعد از مدت‌ تعلیق، عاقبت رسانه‌ها از آغاز گفت‌وگوها میان مقام‌های دولت لبنان با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام نجات اقتصادی از این نهاد بین‌المللی خبر داده‌اند. رویترز به نقل از منابعی روز شنبه نوشت که این گفت‌وگوها از امروز آغاز می‌شوند. یک سخنگوی صندوق بین‌المللی پول همزمان آغاز گفت‌وگوها را هفته جاری اعلام کرده است. دولت لبنان ابراز امیدواری کرده است که تا پایان ماه آینده میلادی (اوایل اسفند ماه) به یک توافق مقدماتی برای دریافت کمک مالی برسند. در حال حاضر لبنان درخواست وامی برای جبران ۶۹ میلیارد دلار ضرر و زیان در بخش مالی این کشور داشته است.گفت‌وگوهای پیشین دولت لبنان با صندوق بین‌المللی پول به دلیل اختلاف‌نظرها در مورد رقم ضرر و زیان و نحوه توزیع وام دریافتی میان نهادهای مختلف متوقف شده‌ بود. سال گذشته، در دولت پیشین تحت نخست‌وزیر حسن دیاب، بانک مرکزی، در کنار تعدادی از بانک‌های خصوصی و گروه‌های سیاسی، ارزیابی مورد تایید صندوق بین‌المللی پول در مورد میزان وام مورد نیاز را رد کرده‌ بودند. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید لبنان شهریورماه سال جاری وعده داده‌ بود که رقم ارزیابی که توسط کابینه او به دست می‌آید برای همه نهادها منصفانه باشد. با این حال دولت نجیب میقاتی به دلیل اختلافات در مورد رسیدگی به پرونده انفجار مرگبار بندر بیروت، در طول سه ماه گذشته از تشکیل جلسه بازمانده است. قرار است امروز نخستین جلسه کابینه بعد از سه ماه با حضور وزرای شیعه که تاکنون جلسات را تحریم کرده‌ بودند برگزار شود تا بودجه ۲۰۲۲ لبنان در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها