رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576223

عربستان و تایلند برای گشایش صفحه جدیدی در روابط توافق کردند

ساعت۲۴-عربستان و تایلند در بیانیه‌ای مشترک از توافق برای ازسرگیری روابط پس از ۳۰ سال تیرگی و تعیین سفیر در دو کشور خبر دادند.

html>

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) عربستان و تایلند پس از دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان و پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر تایلند در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند؛ دو طرف بر اهمیت تقویت روابط میان ریاض و بانکوک تاکید و توافق کردند که صفحه جدیدی از روابط را میان دو کشور باز کنند.

در این بیانیه آمده است: چان اوچا تاکید کرد که کشورش اهمیت زیادی برای روابط دوستانه با عربستان قائل است و دولت وی تلاش‌های زیادی برای حل و فصل مشکلات گذشته میان دو کشور کرده است.

دو طرف بر روحیه همکاری و اتخاذ تصمیمات مشترک به منظور احیای دوستی و روابط حسنه میان دو کشور و ملت‌های آنها و توافق برای احیای کامل روابط دیپلماتیک میان ریاض و بانکوک تاکید کردند.

طبق این بیانیه، بن سلمان و اوچا همچنین درباره برداشتن گام‌هایی در راستای تقویت روابط دوجانبه، از جمله تعیین سفیر در دو کشور در آینده نزدیک و ایجاد سازوکار مشورتی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه توافق کردند.

عربستان و تایلند در این بیانیه همچنین اعلام کردند که روابط میان دو کشور در ماه‌های آینده به منظور بررسی همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های راهبردی تشدید خواهد شد.

طبق این بیانیه، دو طرف در این دیدار همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و راه‌های تقویت روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها را مورد بررسی قرار دادند و بر تشدید تماس‌ها و همکاری‌ میان مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گام تاریخی در نتیجه تلاش‌های طولانی مدت در سطوح مختلف از سوی هر دو طرف برای بازگرداندن اعتماد و دوستی متقابل انجام شده است.

در همین حال روزنامه "سبق" نیز اعلام کرد که خطوط هوایی عربستان برای ازسرگیری پروازهای مستقیم خود به تایلند از اوایل ماه مه آتی آماده می‌شوند.

خطوط هوایی عربستان سعودی حدود سه دهه پیش و پس از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و بانکوک و ممانعت از سفر شهروندان سعودی به تایلند، به استثنای سفرهای تجاری، پروازهای مستقیم خود به تایلند را متوقف کردند.

توافق برای ازسرگیری روابط میان ریاض و بانکوک پس از دهه‌ها نزاع سیاسی میان آنها صورت می‌گیرد؛ نزاعی که در سال ۱۹۸۹ در پی دزدی جواهرات از خانه یکی از شاهزاده‌های سعودی رخ داد.

در سال ۱۹۸۹ یک کارگر تایلندی، ۹۱ کیلو جواهرات و سنگ‌های قیمتی را از قصر فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان سعودی، دزدید و در نتیجه آن نزاعی سیاسی میان دو کشور رخ داد که تا امروز ادامه یافته است.

پلیس تایلند بعدها برخی از آن جواهرات را پیدا کرد و به این شاهزاده سعودی بازگرداند، اما مقامات عربستان گفتند که بیشتر آن‌ها قلابی بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها