رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576315

دولت به بانکها زور می گوید و زیانش را مردم می دهند

ساعت 24 - در حالی که دولت رییسی مثل دولتهای قبلی به ویژه دولتهای تحت ریاست محمود احمدی نژاد تنها کاری که بلد است دستور دادن به بانک مرکزی و وادار کردن بانکهای دولتی و خصوصی به دادن منابع دراختیار به محل هایی که دولت علاقه دارد را خوب بلد است وهرروز دستوری می دهد که بانکها این کاررا کنند و بانکهاآن کاررا کنند اما هرگز به فرجام این دستورها نمی اندیشد. به طورمثال بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی ارایه داده است درحال حاضر مطالبات غیرجاری بانک‏ ها از ابتدای سال 1398 با نوسانات زیادی همراه بوده، اما در تابستان 1400 برای دومین فصل متوالی به روند افزایشی خود ادامه داده و به 235 هزارمیلیارد تومان رسیده است.

بانک مرکزی
html>

از سوی دیگر بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی نشان می‌دهد روند استقراض قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی در هفته جاری نیز ادامه داشته است؛ به‌نحوی‌که در آخرین مرحله سیاست پولی میزان تزریق منابع به ۸۱هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در آخرین مرحله از حراج اوراق، میزان تامین مالی تنها به ۱۰۰میلیارد تومان رسید. این موارد حاکی از آن است که از یکسو بانک‌ها منابع خود را از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین می‌کنند؛ اما این منابع برای خرید اوراق دولتی صرف نمی‌شود؛ موضوعی که تایید می‌کند بانک‌ها با عطش منابع روبه‌ رو هستند. اآمارهای بانک مرکزی نشان می دهد رشد مطالبات معوقه بانکها در تابستان 1399 حدود 19 درصد افزایش یافته است. برابر آمار بانک مرکزی، نسبت تسهیلات غیرجاری به مانده کل تسهیلات ایران در سال 1399معادل 6.7 درصد بوده که این رقم در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه رقم بالایی محسوب می ‏شود.

درهمین حال برخی از روانیون به بانک مرکزی فشار می آورند که نباید جریمه دیر کرد از بانکه گرفته شود و دریافت آن را حرام می دانند و نیز دولت به بانکها فشاد می اورد نباید کارخانه های بدهکاررا به دلیل اینکه بدهی خود را نمی دهند تعطیل کنند. این بیماری بانکی همه اقتصاد ایران را بیمار می کند. در این وضعیت است که دولت به بانکها دستورداده است به افراد حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان وام بدون ضامن بدهند.

همچنین مطابق با آمارهای بانک مرکزی در سال 1399، نسبت تسهیلات غیرجاری به مانده کل تسهیلات ایران 6.7 درصد بوده که این رقم درمقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه رقم بالایی محسوب می ‏شود؛ چنانکه در میان کشورهای همسایه و مجاور نیز وضعیت ایران در نسبت مذکور در مقایسه با برخی کشورها همانند عربستان سعودی، گرجستان و ترکیه مطلوب نیست. ارزیابی‌ها نشان‌می‌دهد که نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات این کشورها با توجه به آمارهای بانک جهانی در سال 2020 به ترتیب 2.2 درصد، 2.3 درصد و 3.9 درصد است.در گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران به این نکته اشاره شده است که نسبت مطالبات غیرجاری بانک‏ ها اهمیت زیادی در میان شاخص ‏های کارکرد درست تامین مالی در یک اقتصاد دارد، زیرا بر کیفیت دارایی، ریسک اعتباری و کارایی تخصیص منابع به بخش ‏های تولیدی تاثیر می‏ گذارد. افزایش در مطالبات غیرجاری تاثیر مستقیمی بر کاهش نرخ رشد وام‏ دهی بانک ‏ها هم در کوتاه‏ مدت و هم در بلندمدت دارد که اثرات بلندمدت آن به مراتب شدیدتر است. در واقع افزایش مطالبات غیرجاری قدرت وام‏ دهی بانک‏ ها را کاهش می‏ دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها