رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576451

۱۰ باور رایج، اما اشتباه درباره بدن انسان که باید فراموش شان کنید

ساعت۲۴-در این گزارش با ۱۰ باور غلط درباره‌ی بدن انسان آشنا شوید.

بدن
html>

یکی از رایج‌ترین باورهای غلطی که رد شده این است که انسان‌ها فقط از ۱۰ درصد مغزشان استفاده می‌کنند. شاید هنوز هم خیلی‌ها چنین تصوری داشته باشند، اما باورهای غلط دیگری هم هست که بسیاری از مردم تا به امروز به آن‌ها اعتقاد دارند. مثلاً پدر و مادرمان به ما می‌گفتند که اگر بخواهیم بعد از غذا شنا کنیم باید ۳۰ دقیقه صبر کنیم. اما این هم باور اشتباه دیگری است که در ادامه درباره اش توضیح خواهیم داد.

با ۱۰ باور غلط درباره‌ی بدن انسان همراه باشید.

۱- تیغ زدن موهای بدن باعث می‌شود ضخیم‌تر شوند و زودتر رشد کنند

حقیقت: وقتی موها دوباره شروع به رشد می‌کنند ممکن است احساس کنید نوک شان ضخیم‌تر و تیره‌تر از معمول است. علتش هم آن است که موی جدید هنوز در معرض عناصر طبیعی مثل نور خورشید و مواد شیمیایی‌ای که رنگ آن را روشن می‌کند، قرار نگرفته است. این بدان معنی نیست که تیغ موها را تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر رشد کنند؛ بنابراین اگر مشکلی با روش اصلاح موهایتان ندارید و از آن راضی هستید نباید فکر کنید به چنین دلایلی باید روش خود را عوض کنید.

۲- همه‌ی انسان‌ها هر ساله ۸ عنکبوت می‌بلعند

حقیقت: انسان‌ها برای عنکبوت‌ها اهمیتی ندارند و آن‌ها دوست ندارند وقتی غرق خواب هستیم از ما بالا بروند و خودشان را به دهان مان برسانند. علتش هم این است که تنفس و خروپف هایمان برای آن‌ها سنگین‌تر از آنی است که بتوانند خودشان را تا آنجا برسانند. ما برایشان زیاد از حد هم بزرگ هستیم. در حقیقت ما برایشان بخشی از منظره‌ی پیش رویشان هستیم، نه چیزی بیشتر. به علاوه، بعید است که عنکبوتی روی صورت تان پرسه بزند و وارد دهان تان شود، ولی شما از خواب بیدار نشوید.

۳- شکستن قولنج باعث ورم مفصل‌ها می‌شود

حقیقت: وقتی بند انگشت هایمان را کش می‌دهیم یا خم می‌کنیم صدایی می‌دهند که علتش ترکیدن حباب‌های گازی‌ای است که در مایع مفصلی درون آن‌ها تشکیل می‌شود. این مایع مفصل‌های ما را لیز و روان می‌کند و همه‌ی فشار ناشی از شکستن قولنج را به خود جذب می‌کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده این عادت باعث آرتریت یا همان ورم مفاصل نمی‌شود، اما شاید به دلیل دیگری لازم باشد این عادت را ترک کنید. چیزی که می‌دانیم این است که شکستن قولنج به طور مداوم می‌تواند قدرت چنگ زنی دست‌ها را کاهش دهد.

۴- هویج می‌تواند واقعاً بینایی تان را بیشتر کند

حقیقت: هویج منبع بسیار خوبی از ویتامین آ است، عنصری که دید در شب را بهبود می‌بخشد. با این حال، برای برخورداری از ویتامین آ لازم نیست مقدار زیادی هویج بخورید، چون این عنصر را می‌توانید از طریق مواد غذایی دیگری هم دریافت کنید. برای جذب هر بیشتر ویتامین آ باید هویج را با نوعی چربی ترکیب کنید. کلام آخر اینکه اگر بینایی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد مصرف هویج به حفظ این وضعیت کمک می‌کند، اما نمی‌تواند آن را بهبود ببخشد یا برگرداند.

۵- زبان ما ۶ منطقه‌ی چشایی دارد

حقیقت: همه‌ی بخش‌های زبان ما می‌توانند هر نوع مزه‌ای که در غذاها باشد را تشخیص دهند. قدمت این باور غلط که زبان مناطق چشایی مختلفی دارد به سال ۱۹۰۱ بازمی گردد، اما اخیراً دانشمندان آن را رد کرده اند. زبان ما بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار پرز چشایی دارد که در همه جای آن پراکنده شده اند و وقتی چیزی می‌چشیم به مغزمان سیگنال می‌فرستند؛ بنابراین مسأله بیشتر بر سر استنباط مغز ما از مزه‌ها بر اساس تجربیات و خاطرات مان است تا وجود مناطق زبانی متفاوت بر روی زبان مان.

۶- سفید بودن دندان‌ها دال بر سالم بودن آن‌ها است

حقیقت: همه دندان‌های یکسانی ندارند و سفید نبودن دندان‌ها لزوما به معنای سالم نبودن آن‌ها نیست. ممکن است فقط به معنای ضعیف‌تر بودن مینای دندان آن‌ها باشد که امری کالاً طبیعی است. به علاوه، عوامل دیگری همچون بالا رفتن سن و مصرف سیگار هم می‌تواند مینای دندان را تحلیل ببرد یا به آن رنگ دهد و سفیدی اش را از بین ببرد. نقش ژنتیک را هم نباید فراموش کرد. چون ژنتیک می‌تواند به دندان‌ها فرم بسیار خاصی دهد.

۷- وقتی عطسه می‌کنیم قلب مان از حرکت می‌ایستد

حقیقت: وقتی قبل از عطسه کردن نفس تان را تو می‌دهد، فشار درون قلب افزایش پیدا می‌کند و بعد از عطسه کردن کاهش می‌یابد؛ بنابراین طبیعی است که طی این فرآیند ضربان قلب تان تغییر کند و این تصور برای شما به وجود بیاید که قلب تان یک لحظه از حرکت می‌ایستد. اما مطمئن باشید که بعد از آن فعالیت الکتریکی درون قلب تان به حالت قبل باز می‌گردد و هر بار که بینی تان تحریک می‌شود از حرکت نمی‌ایستد.

۸- بعد از غذا باید ۳۰ دقیقه صبر کنید تا بتوانید شنا کنید

حقیقت: لازم نیست بعد از غذا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا بتوانید تن به آب بزنید. هیچ شواهد و مدارک محکمی که نشان دهد شنا با معده‌ی پر باعث غرق شدن می‌شود وجود ندارد. در بدترین حالت، ممکن است دل درد بگیرید و به همین خاطر بهتر است در عمق کم شنا کنید تا بتوانید فوراً از آب خارج شوید. با این حال، پر بودن شکم راحت‌ترین حالت برای شنا کردن نیست، اما اگر هم بخواهید این کار را انجام دهید ضرری برایتان نخواهد داشت.

۹- خون ما قبل از تماس با اکسیژن آبی است

حقیقت: بعضی‌ها وقتی می‌بینند رگ‌های زیر پوست شان آبی است، دچار اشتباه می‌شوند. این فقط یک خطای بصری است و ثابت نمی‌کند که بخشی از خون درون بدن مان هیچ اکسیژنی در خود ندارد. خون درون رگ هایمان قرمز تیره است و در تماس با اکسیژن به رنگ قرمز آلبالویی درمی آید. علت این اتفاق وجود ماده‌ای به نام «هم» در خون است که کار آن انتقال خون به سرتاسر بدن است.

۱۰- اگر آدامس قورت دهید ۷ روز در معده تان می‌ماند

حقیقت: درست است که آدامس در معده هضم نمی‌شود، اما مثل هر ماده‌ی غذایی دیگری از بدن تان خارج می‌شود. آدامس قطعاً ۷ روز در معده تان باقی نمی‌ماند، بلکه در عرض ۷ روز از بدن تان دفع می‌شود. با این حال، قورت دادن آدامس فکر خوبی نست، چون آدامس زیاد می‌تواند روده‌ها را مسدود کند و باعث یبوست شود. به همین دلیل است که باید حواس تان به این عادت باشد، به خصوص در مورد بچه ها.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها