رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 577163

۱۰ حقیقت علمی که نمیدانستید!

ساعت۲۴-با همه‌ی اکتشافات فراوان بشر، هنوز ۶۵ درصد از کره زمین – منهای خشکی‌های آن‌ها – در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ۸۶ درصد از گونه‌های دنیا ناشناخته هستند.

علم
html>

با همه‌ی اکتشافات فراوان بشر، هنوز ۶۵ درصد از کره زمین – منهای خشکی‌های آن‌ها – در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ۸۶ درصد از گونه‌های دنیا ناشناخته هستند. اما علم پیوسته در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد دانشمندان همواره چیزی برای غافلگیر کردن ما دارند. مثلاً آن‌ها اخیراً کشف کرده اند که کبوترها می‌توانند هنر بیاموزند و گوسفندها می‌توانند چهره‌ی ما را تشخیص دهند.

با چند حقیقت علمی جالب و عجیب همراه باشید.

۱- کبوترها می‌توانند نقاشی خوب را از نقاشی بد تشخیص دهند

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

شما می‌توانید یک نقاشی خوب را تشخیص دهید؟ خب باید بگوییم که کبوترها می‌توانند! پژوهشی در ژاپن نشان داده کبوترهای آموزش دیده می‌توانند نقاشی‌های خوب و بد را از هم تشخیص دهند. دانشمندان پی برده اند این پرندگان می‌توانند از روی رنگ، بافت و طرح‌ها درباره‌ی زیبایی یک نقاشی (زیبایی از نظر آدم ها) تصمیم بگیرند. مسلماً از یک تشخیص حرفه‌ای صحبت نمی‌کنیم، اما کبوترها اگر آموزش دیده باشند، می‌توانند توانایی قضاوت درباره‌ی زیبایی شبیه به آنچه از نظر آدم‌ها وجود دارد را کسب کنند.

۲- سوسک‌ها می‌توانند هفته‌ها بدون سر زندگی کنند

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

بله درست متوجه شدید؛ سوسک‌ها می‌توانند مدت خیلی زیادی بدون سر زنده بمانند، چون شبکه‌ی عروق خونی آن‌ها سرتاسری نیست. اگر سوسکی سر خود را از دست دهد، لخته‌های خون زخم را می‌بندند. این حشرات از طریق حفره‌های تنفسی شان نفس می‌کشند، حفره‌هایی لوله‌ای شکل که روی پهلو و شکم آن‌ها قرار گرفته اند. با این حال، سوسک‌ها بدون سر امکان تغذیه ندارند، به همین دلیل بعد از چند هفته بر اثر گرسنگی تلف می‌شوند.

۳- گوسفندها می‌توانند چهره‌ی آدم‌ها را تشخیص دهند

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

تحقیقات جدید نشان داده گوسفندها باهوش‌تر از آنی هستند که ما تصور می‌کنیم. آن‌ها از توانایی پیشرفته‌ای در تشخیص چهره، شبیه به نخستی‌سانان برخوردارند. به همین دلیل می‌توانند چهره‌ی آدم‌های آشنا و غیر آشنا را تشخیص دهند. حالا دانشمندان به دنبال آن هستند که پی ببرند آیا این حیوانات می‌توانند حالت‌های مختلف چهره‌ی آدم‌ها را هم تشخیص دهند.

۴- ما انسان‌ها دندان هایمان را از اجداد ماهی گونه مان داریم

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

اگر از خودتان بپرسید که دندان‌ها چطور وارد روند تکامل ما انسان‌ها شدند، بعید است به این فکر کنید که این ویژگی را از اعماق دریاها کسب کرده ایم. با این حال، دانشمندان گمان می‌کنند احتمالاً همین گونه باشد. آن‌ها پی بردند دندان‌های یکی از قدیمی‌ترین ماهیان، در گذشته درون استخوان فک قرار داشته؛ و ظاهراً فک این ماهی آنقدر به فک انسان امروزی شباهت دارد که آن‌ها به این نتیجه رسیده اند که این ماهی یکی از اجداد مستقیم ما بوده.

۵- اختاپوس‌ها ۳ قلب، ۹ مغز و خونی آبی رنگ دارند

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

یکی از شگفت انگیزترین موجودات دریایی، اختاپوس‌ها هستند. آن‌ها ۳ قلب، ۹ مغز و خونی‌ی آبی رنگ دارند. حتماً می‌پرسید چرا اینقدر زیاد. در حقیقت، هر یک از ۸ بازوی اختاپوس‌ها یک مغز کوچک دارد که به مغز مرکزی یعنی مغز نهم متصل است. به همین دلیل همه‌ی بازوها می‌توانند مستقل از دیگری، اما هماهنگ با هم کار کنند.

اختاپوس‌ها به خاطر ساختار بدنی شان ۳ قلب هم دارند: ۲ قلب که خون را به سوی آبشش‌ها پمپاژ می‌کنند و قلب سوم که بزرگ‌ترین آن‌ها است، مسئولیت به گردش در آوردن خون در باقی بخش‌های بدن را برعهده دارد. خون اختاپوس‌ها حاوی یک پروتئین سرشار از مس به نام هموسیانین است. این پروتئین امکان جا به جایی خون در محیط سرد اقیانوس‌ها را بیشتر می‌سازد و علت آبی رنگ بودن خون اختاپوس‌ها است.

۶- زبان ما می‌تواند بو هم بکشد

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

یک تحقیق نسبتاً جدید یافته‌ی حیرت انگیزی داشته: زبان ما نه تنها می‌تواند مزه‌ی غذاها را بچشد، بلکه می‌تواند بو هم بکشد! دانشمندان پی بردند سلول‌های چشایی زبان حاوی همان مولکول‌هایی هستند که گیرنده‌ی کوچکی در بینی ما دارند. این پژوهش با الهام از مارها انجام شد که زبان آن‌ها می‌تواند هوا را بو بکشد.

۷- برخی حیوانات نر می‌توانند باردار شوند

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

در دنیای زیر آب، برخی نرها، نه فقط ماده ها، می‌توانند بچه به دنیا آورند. این فهرست مختصر شامل ۳ گونه است: اسب دریایی، نی ماهی و اژدهای دریایی. مثلاً اسب‌های دریایی نر در فصل جفت گیری، به طرف اسب‌های دریایی ماده شنا می‌کنند و خود را به آن‌ها می‌چسبانند. در این لحظه، اسب دریایی نر کیسه‌ی خود را باز می‌کند و اسب دریایی ماده تعداد زیادی تخم درون آن می‌ریزد. بچه‌های این اسب‌های دریایی را اسب دریایی نر حمل می‌کند.

۸- آب گرم زودتر از آب سرد یخ می‌بندد

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

همه‌ی ما می‌دانیم که آب در دمای صفر درجه سانتیگراد منجمد می‌شود. به همین دلیل شاید عجیب باشد اگر بشنویم آب گرم زودتر از آب سرد یخ می‌بندد. اما واقعاً همین گونه است و به این پدیده «اثر امپمپبا» (Mpemba effect) گفته می‌شود. اما چرا اینگونه است؟ در حقیقت، بیشتر از ۱۰ توضیح احتمالی برای این پدیده وجود دارد و دانشمندان هنوز در مورد دلیل آن به توافق نظر نرسیده اند.

۹- ملخ‌ها روی شکم شان گوش دارند

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

ملخ‌ها حشرات منحصر به فردی هستند. آن‌ها روی شکم شان گوش‌هایی دارند که زیر بال هایشان پنهان می‌شود. این گوش‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد آواز همنوعان شان را بشنوند.

۱۰- یک رودخانه‌ جوشان روی کره زمین وجود دارد

۱۰ حقیقت علمی که صحت دارند

گرچه بسیاری این رودخانه‌ی جوشان را یک افسانه می‌دانند، اما چنین رودخانه‌ای در اعماق جنگل‌های آمازون در کشور پرو واقعاً وجود دارد. با این حال، این رودخانه واقعاً در حال جوشیدن نیست بلکه دمایی بسیار نزدیک به دمای جوش آب دارد و بسیار داغ است.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها