رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 577817

رازهایی که درباره مصر باستان نمیدانستید

ساعت۲۴-در این گزارش با دانستنی‌هایی درباره مصر باستان که احتمالا تاکنون نمی‌دانستید آشنا می‌شوید.

اهرام مصر
html>

وقتی به مصر باستان فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ اهرام. نه؟ شاید هم فرعون‌ها؛ اما موضوع این است که مصر باستان خیلی گسترده‌تر از این چیزهاست و در واقع یکی از موفق‌ترین، پیشرفته‌ترین و بلندمدت‌ترین تمدن‌های تاریخ بوده است. در ادامه با دانستنی‌ها و افسانه‌هایی درباره مصر باستان آشنا می‌شوید.

۱- مصر باستان شاهد اختلالات پزشکی و ژنتیکی بسیاری بوده است. مثلاً کوتولگی یا کوتاه قدی پدیده‌ای خیلی رایج در آن زمان بود و این افراد خیلی هم محترم بوده‌اند. یک فرعون مصری به نام Amenemope آورده که مراقبت از سالخوردگان، بیماران و کسانی که نقص عضو دارند یک وظیفه اخلاقی است.

۲- فرعون‌ها، ریش‌های فلزی ساختگی استفاده می‌کردند تا شبیه خدای اوزیریس شوند که وظیفه‌اش در گذشته قضاوت پس از مرگ بوده است.

۳- زنان در مصر باستان از مدفوع کروکودیل برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کردند!

۴- شواهد زیادی نشان می‌دهد که مصریان واقعا نوابغ ریاضی و ستاره‌شناسی بوده‌اند.

۵-بعضی از فرعون‌ها، خدمتکاران‌شان را با عسل می‌پوشاندند تا مگس‌ها به آن‌ها بچسبند و مزاحم فرعون نشوند!

۶- مصریان باستان علاقه زیادی به بازی‌های تخته‎‌ای داشتند.

بازی‌های تخته‎‌ای

۷- مصریان باستان خیلی به بهداشت و زیبایی اهمیت می‌دادند. برای مثال مردان کل بدن‌شان را اصلاح کرده و برای خوشبو شدن از رایحه گل‌ها استفاده می‌کردند.

۸- رود نیل از آن جهت که منبع اصلی آب بود خیلی برای مصریان اهمیت داشت، آن‌ها براین باور بودند که رود نیل از سرزمین مرده‌ها و بهشت و آسمان عبور کرده و در نهایت به مصر می‌ریزد.

رود نیل

۹- سوزن کلئوپاترا (Cleopatra needle) یک ستون هرمی شکل مصری است که در سال ۱۸۸۱ از اسکندریه مصر به نیویورک منتقل شد. این اثر باستانی در مدت کوتاهی که در آمریکا حضور داشته، به نسبت ۳ هزار سالی که در مصر بوده آسیب بیشتری دیده و علت اصلی این موضوع هم آلودگی و باران‌های اسیدی است.

سوزن کلئوپاترا، ستون هرمی شکل

۱۰- زنان در مصر باستان تقریباً در تمام زمینه‌ها، به جز اشتغال با مردان مساوی بودند. آن‌ها می‌توانستند با هر که می‌خواهند ازدواج کنند، طلاق بگیرند، با یک‌سری محدودیت شغل‌هایی که می‌خواستند را داشته باشند، مالک دارایی‌شان باشند، هرچه می‌خواستند را خرید و فروش کنند، آزادانه سفر کنند و ….

۱۱- یکی از معروف‌ترین سازه‌های ساخته شده به دست انسان هرم بزرگ جیزه است که از حدود ۲۰۵ میلیون بلوک سنگی ساخته شده و وزن کلی آن بیش از ۶۰۳ میلیون تن است.

 هرم بزرگ جیزه

۱۲- کلمه فرعون به معنی سرای عظیم است و این عبارت اولین بار برای اشاره به کاخ شاه و بزرگی‌اش استفاده شد و نه فقط برای اشاره به خود شاه.

۱۳- یکی از رایج‌ترین افسانه‌های مصری این است که وقتی یک فرعون می‌مرد، خانواده‌اش، خدمتکارانش و سایر مقامات، زنده با او دفن می‌شدند. ولی بهتر است بدانید که این نوع فداکاری‌ها چند باری در تاریخ مصر باستان اتفاق افتاده، اما یک عمل رایج نبوده است.

۱۴- در مصر باستان، زنان و مردان هر دو آرایش می‌کردند، اما این موضوع بیشتر از آنکه برای زیبایی باشد، به جهت محافظت در برابر افتاب سوختگی و بادهای شنی بود.

۱۵- وقتی بدن یک انسان مومیایی می‌شد، تمام اعضای داخلی‌اش به جز قلب از آن خارج می‌شدند. مصریان بر این باور بودند که قلب منبع خرد، احساسات، حافظه، روح و شخصیت است.

یک انسان مومیایی شده

۱۶- مصریان باستان اولین کسانی بودند که تقویم ۳۶۵ روزه را که تقریباً مصادف با سال خورشیدی است استفاده کردند. آن‌ها این کار را برای تعیین زمان سیل نیل انجام دادند. اولین نسخه از تقویم به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

۱۷- گربه‌ها، مقدس‌ترین حیوانات مصری بودند. وقتی گربه‌ای می‌مرد، آن خانواده برای عزاداری، ابروهایشان را می‌تراشیدند. گربه‌ها اغلب مومیایی شده و در قبرستان مخصوص گربه‌ها دفن می‌شدند.

منبع: دیجی رو

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها