رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 578554

ترسناک‌ترین شهرهای متروکه جهان را بشناسید

ساعت۲۴-شهر ارواح معمولا در فیلم‌ها و داستان‌ها به چشم می‌خورد، اما در عالم واقعیت هم این شهرها وجود دارند. قصد داریم به ۱۵ مورد از جالب‌ترین مناطق متروکه سراسر کره زمین اشاره کنیم و با آن‌ها آشنا شویم.

شهر
html>

سفر به شهرها و روستاهایی که زمانی پررونق بودند و دیدن ساختمان‌ها و خیابان‌هایی که روزگاری محل تجارت و گذر بودند، اما حالا به دلیل جنگ یا عوامل طبیعی خالی مانده‌اند و در گوشه‌ای از جهان متروکه افتاده‌اند، باید برای بسیاری از مردم، به‌خصوص تاریخ‌دوستان، جذاب باشد. پس اگر از دوستداران این مکان‌ها هستید، با شماری از دیدنی‌ترین شهرهای متروکه جهان، آشنا شوید:

اورادور- سورگلان، فرانسه Oradour-Sur-Glane

اورادور- سورگلان، فرانسه Oradour-Sur-Glane

اورادور- سورگلان، روستا-شهر کوچکی در نزدیکی شهر لیموژ فرانسه است که روزی به محل ماهیگیری معروف بوده است، اما حالا ویرانه‌های برجای‌مانده آن یادآور رویدادهای تلخ جنگ جهانی دوم است.

تقریبا تمام جمعیت این شهر به طرز وحشتناکی در تاریخ ۱۰ ژوئن سال ۱۹۴۴ به دست نیروهای حزب نازی قتل عام شدند. در جریان آن جنایت، مردها در انبارهای شهر محبوس و گلوله‌باران شدند و زنان و کودکان در کلیسا محبوس شدند و سپس با منجر شدن کلیسا به قتل رسیدند. بازماندگان در حال فرار نیز با اصابت گلوله کشته شدند.

به تصمیم شارل دوگل، ویرانه‌های این شهر کوچک دست نخورده باقی ماند تا گواهی بر ظلم نازی‌ها به آن باشد. در سال ۱۹۹۹، روستایی با یک موزه یادبود در نزدیکی آن شهر ساخته شد که به روی عموم باز است.

وارم پرسی، بریتانیا Wharram Percy

وارم پرسی، بریتانیا Wharram Percy

وارم پرسی، دهکده‌ای متروکه در بریتانیا و باقی‌مانده از قرون وسطی در دل جنگل‌های یورکشایر، از شناخته‌شده‌ترین متروکه‌های جهان است که هنوز بخشی از بناهای آن پابرجاست. آن بناها زمانی شامل دو خانه خیره‌کننده و یک کلیسا بوده است.

ساکنان آن دهکده به دلیل تمایل به دامپروری و پرورش گوسفند، از آن دور شدند و جمعیت آن به‌تدریج کاهش یافت. سپس حوالی سال ۱۵۰۰، آخرین ساکنان باقیمانده هم آن را ترک کردند و حالا بیش از ۵۰۰ سال است که خالی از سکنه شده است.

امروزه آن ناحیه زیر نظر سازمان میراث بریتانیا و از مقاصد مهم و جذاب برای باستان‌شناسان و گردشگران است.

بلچیت، اسپانیا Belchite

بلچیت، اسپانیا Belchite

بلچیت، روستایی کوچک و خالی از سکنه در جنوب شهر ساراگوزا واقع در شمال شرق اسپانیا است. در جریان جنگ داخلی اسپانیا، بلچیت مرکز نبردی بین نیروهای جمهوری‌خواه و فاشیست بود و بر اثر محاصره چندهفته‌ای بین اوت و سپتامبر سال ۱۹۳۷ تخریب شد، ساکنان آن دچار قحطی شدند، و آنان که زنده مانده بودند، به توپ بسته شدند.

ویرانه‌های آن روستا و کلیسای خیره‌کننده‌اش نسبتا دست نخورده باقی مانده است و به مکانی پر از ارواح معروف است. این روزها بلچیت مقصدی دیدنی برای سفری یک‌روزه از ساراگوزا به حساب می‌آید.

کراکو، ایتالیا Craco

کراکو، ایتالیا Craco

از جذاب‌ترین شهرهای متروکه جهان با موقعیتی عجیب و معماری دیدنی، شهر کراکو واقع در جنوب ایتالیا است که از اواخر قرن بیستم به شهر ارواح معروف شده است. ساکنان کراکو پس از رانش زمین به دلیل جریان آب و فاضلاب، در دهه ۱۹۶۰ شروع به ترک آن کردند و در نهایت در سال ۱۹۸۰، شهر بر اثر زلزله ایرپینیا کاملاً متروک شد.

از آن زمان تا کنون، این شهر ارواح نه تنها هزاران گردشگر را به خود جذب کرده است، بلکه به مکانی محبوب برای فیلم‌سازان نیز بدل شده است. فیلم جیمز باند در سال ۲۰۰۸ در این شهر فیلم‌برداری شد.

کولمانسکوپ، نامیبیا Kolmanskop

کولمانسکوپ، نامیبیا  Kolmanskop

شهر ارواح کولمانسکوپ با خانه‌هایی غرق در شن و ماسه، نیز یادآور شهری پرهیاهو در قلب صحرای نامیب است.

با شروع قرن بیستم میلادی و تب‌وتاب کشف الماس در معادن در صحرای نامیب، معدنچیان آلمانی به امید ثروتمند شدن، به آن ناحیه هجوم آوردند و کلمانسکوپ پا گرفت. آن شهر درست مانند شهرهای آلمان، کازینو، سالن رقص و حتی یک تراموا داشت و به یک مرکز شلوغ تبدیل شده بود.

با گذشت زمان، معادن و زمین‌های آن ناحیه خالی از الماس شد و ساکنان کولمانسکوپ راه مهاجرت در پیش گرفتند، تا در دهه ۵۰ میلادی کاملا تخلیه شد و شن و ماسه‌های بیابان نامیبیا آن را در برگرفت.

امروزه گردشگران از نقاط مختلف جهان به دیدن کولمانسکوپ می‌آیند تا به تماشای شهری بنشینند که به آرامی زیر شن‌ها پنهان شده است.

بادی، کالیفرنیا Bodie

بادی، کالیفرنیا Bodie

شهر «بادی» در کالیفرنیا از معروف‌ترین شهرهای پررونق غرب است که به دلیل معادن طلای کشف شده در آن، جمعیت انگشت‌شمارش به طرزی باورنکردنی به ۱۰ هزار نفر در اواخر دهه ۱۸۷۰ افزایش یافت. معدنچی‌ها پس از غارت معادن اطراف آن، به شهرهای پررونق دیگر مهاجرت کردند. در اوایل قرن بیستم، جذابیت بادی روزبه‌روز کم‌رنگ شد و جمعیتش در سال ۱۹۲۰ به ۱۲۰ نفر رسید.

اکنون دهه‌هاست که بومیان این شهر آن را مقصدی نفرین‌شده و بدشانس می‌خوانند و خودروهای زنگ‌زده و خانه‌های متروکه، آن را به نمونه‌ای دیدنی از «غرب وحشی» بدل کرده است.

جزیره هاشیما، ژاپن Hashima Island

ترسناک‌ترین شهرهای متروکه جهان را بشناسید

جزیره هاشیما در سواحل ناکازاکی ژاپن، با گذشته‌ای تاریک، روزی اردوگاه کار اجباری درطول جنگ جهانی دوم بوده است. بیش از هزار اسیر جنگی و حتی غیرنظامی کره‌ای و چینی در آن کشته شده‌اند.

هاشیما که به نام «جزیره کشتی جنگی» نیز شناخته می‌شود، یکی از غنی‌ترین جزایر ژاپن از نظر حجم بالای ذخایر زغال‌سنگ در زیر دریا بود و تاسیسات استخراج آن بین سال‌های ۱۸۸۷ تا ۱۹۷۴ برقرار بوده است. سپس، با از بین رفتن تقاضا برای زغال‌سنگ در بازار انرژی و سوخت، این جزیره ناگهان خالی از سکنه شد و طبیعت، ساختمان‌های آن را تسخیر کرد.

واروشا، قبرس Varosha

واروشا، قبرس Varosha

واروشا، شهری تفریحی و مقصد گردشگری محبوب در فاماگوستای قبرس، در سال ۱۹۷۴، پس از حمله ترکیه به قبرس، متروکه شد. پس از ترک اجباری ساکنانش، ساختمان‌های آن شهر یکی پس از دیگری فروریخت و و خیابان‌های مخروبه آن با حصار مسدود شد.

به‌تازگی اقداماتی برای بازگشایی آن ناحیه صورت گرفته است، و در زمان بازگشایی ساحل در سال ۲۰۲۱، اتباع ترک و ساکنان ترک قبرس اجازه یافتند از آن بازدید کنند.

ورکوتا، روسیه Vorkuta

ورکوتا، روسیه Vorkuta

ورکوتا، شهری متروک در سرمای سوزان شمال روسیه که روزی مردم را به سمت خود کشانده بود، از چندین دهه پیش یخ زده است. به دلیل وجود معدن پررونق زغال‌سنگ آن، زندانیان بسیاری در دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ برای استخراج زغال‌سنگ به بازداشتگاه معروف «گولاگ» در آن فرستاده شدند. پس از آن نیز معدنچیان برای کار با درآمد بالا، به سرمای بی‌آزرم آن روی آوردند.

در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، استخراج معدن آن شهر متوقف شد و مردم محلی آنجا را ترک کردند و شهر با لایه‌ای از برف و یخ پوشانده شد.

پریپیات، اوکراین Pripyat

پریپیات، اوکراین Pripyat

شهر پریپیات اوکراین که برای اسکان کارگران نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل ساخته شده بود، یک روز پس از انفجار اتمی در چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ تخلیه شد.

در سال ۱۹۷۹، حدود ۹ سال پس از بنای ساختمان‌های آن برای اسکان کارگران نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، پریپیات به حدود ۵۰ هزار سکنه دست یافت و رسما به عنوان «شهر» در چارچوب امور شهری شناخته شد.

در ۲۷ آوریل ۱۹۸۶، در پی وقوع فاجعه چرنوبیل و انفجار در نیروگاه هسته‌ای آن، پریپیات کاملا تخلیه شد.

با وجود خطرات ناشی از تخریب شدن نیروگاه هسته‌ای، همچنان گردشگران زیادی برای دیدن پریپیات به آن ناحیه سفر می‌کنند. در اوایل سال ۲۰۲۰، به مناسبت جشن ۵۰ سالگی تاسیس آن شهر، ساکنان سابق پریپیات برای نخستین بار پس از نزدیک به سه دهه، به آن قدم نهادند.

هامپی، هند Hampi

هامپی، هند Hampi

هامپی، شهری در ایالت کارناتاکای هند، پایتخت امپراتوری ویجایاناگارا، روزگاری از بزرگترین و مهم‌ترین شهرهای جهان بوده است. این شهر در طول قرن‌های ۱۴ و ۱۵ به دلیل قلعه‌ها و بناهای مجلل و چشمگیرش، بسیار پرزرق و برق و پررونق بوده است.

در قرن شانزدهم بر اثر حمله ارتش امپراتوری عثمانی به آن «پایتخت» محلی، شهر ویران شد و در نهایت در سال ۱۹۸۶، قلعه‌ها و معابد و بازارهای زیبای باقیمانده آن به عنوان میراث جهانی ثبت یونسکو ثبت شد.

کایاکوی، ترکیه Kayakoy

کایاکوی، ترکیه Kayakoy

شهر کایاکوی واقع در جنوب غربی ترکیه که همانند یک موزه نگهداری می‌شود، مقصد دیدنی و جذابی برای بازدیدکنندگان است و یونسکو آن را «دهکده صلح و دوستی جهان» نامیده است.

با این حال، رهاشدگی آن یادآور تلخی‌های جنگ جهانی اول نیز هست. زمانی که یونان و ترکی بر سر مرزهای وسیع‌تر باهم می‌جنگیدند، کایاکوی کاملا رها و تخلیه شد و ساکنان آن هیچ‌گاه نتوانستند به خانه‌های خود بازگردند.

هوتووان، چین Houtouwan

هوتووان، چین Houtouwan

روستای متروکه هوتووان واقع در جزیره شنگشان در نزدیکی شانگ‌های که زمانی بیش از ۲۰۰۰ نفر سکنه داشت، در اوایل ۱۹۹۰ یافت شد. ساکنان آن به دلیل دورافتادگی منطقه و دسترسی نداشتن به مواد خوراکی و مشکلات آموزشی، روستای خود را ترک کرده بودند، و طبیعت بسیار زود توانسته بود آن را استتار کند. حالا خانه‌های روستاییان زیر خزه‌ها و سبزه‌ها پنهان شده است و گردشگران زیادی برای دیدن آن خانه‌ها، به این روستا سفر می‌کنند.

اپکوئن، آرژانتین Epecuen

اپکوئن، آرژانتین Epecuen

شهر اپکوئن، در سال ۱۹۲۰ به عنوان مقصدی تفریحی و استراحتگاهی برای ساکنان بوئنوس آیرس، در خلیج اپکوئن تاسیس شد.

گردشگران بسیاری به دلیل خواص ترمیمی چشمه‌های آب‌شور این شهر به آن سفر می‌کردند، تا سال ۱۹۸۵ که باران‌های سیل آسا و سرریز شدن آب دریا، خانه‌ها و خیابان‌های شهر را در زیر آب فرو برد و شهر ویران شد. پس از گذشت سال‌ها، آب در سال ۲۰۰۹ فروکش کرد و بقایا و ویرانه‌های اپیکوئن سر از آب بیرون آورد.

روبی، آریزونا Ruby

روبی، آریزونا Ruby

روبی، شهری در آریزونای جنوبی در نزدیکی مرز مکزیک، به عنوان شهر ارواح شناخته شده می‌شود.

این شهر به دلیل وجود معادن و استخراج طلا، نقره، سرب، و روی، در دهه ۱۹۳۰ شکوفا شد. جمعیت روبی حدود ۱۲۰۰ نفر بود و یک سال پس از بسته شدن معادنش، در سال ۱۹۴۱ کاملا تخلیه و رها شد. روبی اکنون مالکیت خصوصی دارد و بازدیدکنندگان با پرداخت ۱۵ دلار می‌توانند یک روز را در مدرسه، خانه‌های متروکه، زندان، یا بیابان‌های اطراف آن کاوش کنند.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها