رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 582078

فعال سیاسی :مصدق نفت را ملی کرد، آقایان آن را فامیلی کردند/ دولتی که صدای مردم را نشنود، دولت محرومین نیست

ساعت۲۴-منیبان نوشت:عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: تیم دولت سیزدهم، نیروهای درجه سوم و چهارم احمدی‌نژاد و از پایگاه جبهه پایداری هستند. اینها هیچ برنامه‌ای ندارند.

html>

شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در ارزیابی خود از عملکرد دولت سیزدهم گفت: با توجه به یکدستی قدرت و حاکمیت که مردم ایران هشت سال هم در دولت آقای احمدی‌نژاد تجربه مستقیم آن را داشتند، پیش‌بینی این بود که حداقل این پنج نفر کاندیدا یک جریان سیاسی با حذف همه رقبای کارآمد از کارزار رأی‌گیری، مشکلات مردم را حل می‌کنند. اما آزموده را آزمودن خطاست و تجربه نشان می‌دهد که مدیریت یک علم است و با شعار نمی‌شود یک کشور را اداره کرد، همانطور که با دستور نمی‌شود فرهنگ ساخت و اقتصاد را درست کرد، با دستور نمی‌شود مملکت‌داری کرد آن‌هم در جهانی که بسیار پیچیده است.

وی افزود: اگر دولت سیزدهم به شعارهایی که داد و به برنامه‌ای که ارائه کرد، هر چند که برنامه نبود و همه مردم هم می‌دانستند برنامه نیست، عمل می‌کرد امروز باید تکلیف مردم روشن می‌شد. البته از سال ۹۶ به بعد یعنی دور دوم روحانی تندروی‌های داخلی و همین‌طور جبهه تندرو خارج از کشور بالاخص آقای ترامپ، همگی سعی کردند از برجام خارج شوند و عده‌ای هم آن را آتش زدند، دست پیش را گرفتند که پس نیفتند. در آن زمان تنها کاری که دولت با همه فشارها و شرایط سخت کشور توانست انجام بدهد، این بود که از برجام خارج نشود. در حقیقت روحانی در دولت دوم خود با مجلس تندرو حداقلی یازدهم مواجه بود و حتی اتهام‌هایی که به آقایان ظریف و صالحی زده شد و رفتارهایی هم با آن افراد صورت گرفت، در چنین شرایطی روحانی توانست با چنگ و دندان برجام را حفظ کند. در نتیجه این تلاش‌های روحانی است که دولت فعلی حاضر است همه چیز بدهد تا مذاکرات وین به نتیجه برسد.

امانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر همگان منتظر نتایج اقدامات دولت هستند، تصریح کرد: ممکن است حامیان رئیسی معتقد باشند که حداقل اجازه دهید یک سال از عمر دولت بگذرد بعد درباره آن قضاوت کنید اما واقعیت این است دولتی که برنامه دارد، جریانی که خودشان را جریان سیاسی می‌دانند و با حداقل رأی فکر می‌کنند با حذف همه رقبا می‌توانند کشور را اداره کنند، طبیعتاً امروز باید شعارهایی که داده بودند، محقق می‌شد. کما اینکه در وصف حال این دولت می‌گویند ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا دولت بتواند یک کاری کند اما مشاهده می‌کنیم سالی که نکوست از بهارش پیداست.

دولتی که نخبگان را خانه‌نشین کند و صدای مردم را نشنود، دولت محرومین نیست/ اصولگرایان به خودشان هم رحم نمی کنند

وی با اشاره به آرایش کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: تیم دولت سیزدهم نیروهای درجه سوم و چهارم احمدی‌نژاد و از پایگاه جبهه پایداری هستند اینها هیچ برنامه‌ای ندارند. آش اینقدر شور شده که مدیر مسئول روزنامه کیهان هم می‌گوید کادرسازی و تربیت نیروی انسانی به همین راحتی نیست. بله ما هم می‌دانیم؛ حذف نیروهای کارآمد که خیلی راحت است! مثل آب خوردن در دست آقایانی است که این کار را کردند. دولتی که نخبگان را خانه‌نشین کند و صدای مردم را نشنود، دولت محرومین نیست. این دولت نشان داد که چیزی بر سفره مردم اضافه نشده، مانند همان زمان که گفتند نفت را سر سفره مردم خواهند آورد اما نتوانستند پول نفت را بیاورند و حتی بنزین را هم چند برابر گران کردند. در حقیقت مردم فراموش نکرده‌اند که وقتی نفت بشکه‌ای ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار هم فروخته شد، اما باز هم سفره آنها کوچک‌تر شد. مشکل این است که رقابت‌های به درون اصولگرایان کشیده شده است این جریان فکر می‌کند همه را حذف کرده‌اند حتی می‌گویند کلمه اصلاح‌طلبی مشکل‌زاست اما امروز با خودشان هم رقابت می‌کنند و به خودشان هم رحم نمی‌کنند.

هزینه دور زدن تحریم‌ها را چه کسی پرداخت می‌کند و سود آن به جیب چه کسی می‌رود؟

امانی در ادامه اظهار کرد: در نتیجه، کشمکش‌های اصولگرایان مردم بی‌پناه می‌شوند. سالیان سال است هشدار می‌دهند و زنگ‌ها را به صدا درآورده‌اند که این مسیری که می‌روید، کشور را به بن‌بست می‌رساند. نکته این است که دولت‌ها معمولاً گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه (سه ماهه) می‌دهند. نمی‌شود که بگوییم مردم فعلاً گشنگی بکشید، آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی سخت می‌شود و مردم در شرایط بسیار بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی می‌گویند تحریم‌ها را دور می‌زنیم چگونه دور می‌زنند؟ هزینه دور زدن تحریم‌ها را چه کسی پرداخت می‌کند و سود آن به جیب چه کسی می‌رود؟

این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به صحبت‌های رئیسی مبنی بر فروش نفت مانند پیش از تحریم و بازگشت پول آن اظهار کرد: همان‌طور که نزدیک به هزار میلیارد دلار در دولت احمدی‌نژاد با همان استراتژی تحریم‌ها به چرخه اقتصادی برنگشت، پولی که رئیسی از آن صحبت کرده هم برنمی‌گردد. گفته شده از انگلستان ۴۰۰ میلیون پوند دریافت شده، کجا هزینه شد؟! یک شندر غاز به حساب سرپرستان خانواده به اسم یارانه واریز کردند، که خدا هدایت کند کسی که این یارانه را در دامن مردم گذاشت، پوپولیسم اینجوری است. در حال حاضر نکته این است که دولت رئیسی درباره پول‌های دریافتی به مردم گزارش داد؟

الان کدام کاردان در دولت آقای رئیسی کار می‌کند؟!

امانی با اشاره به سیاست‌های تورم‌زای دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: از یک طرف شعار می‌دهند که فلان قدر ارز بریزند داخل بازار، دلار می‌شود ۱۵ هزار تومان خوب این ارز دست کیست؟ مگر ما الان بخش خصوصی داریم؛ بخش خصوصی نداریم. یک بخش نظامی_ اقتصادی سیاسی است همانطور که روحانی گفت اقتصاد را سیاست به گروگان گرفته است. در دولت روحانی وزیر توانمندی مثل آقای زنگنه بود که وقتی کناره‌گیری می‌کند، اوپک برایش ادای احترام می‌کند، الان کدام کاردان در دولت آقای رئیسی کار می‌کند؟! در دولت گذشته هم مداخله داشتند، در سایه بودند، مستقیم در رأس امور نبودند اما دخالت می‌کردند. همین دولت و مجلس چه کار می‌کنند؛ بودجه ریزگردها را حذف کردند که الان توفان نمک و گرد و غبار دامن کشور را رفته است.

تالاب‌ها را چه کسی خشکاند؛ هورالعظیم را چه کسی خشکاند و سیل ۹۸ چگونه اتفاق افتاد؟

وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم فقط این دولت مقصر است، می‌خواهم بگویم محیط زیست ویرانه است. وقتی که کسی مثل ابتکار برنامه داشت، سعی کردند حتی در دولت دوازدهم محدودترش کنند و محیط زیست را ویران‌تر کنند خب الان بیایند پاسخ بدهند. تالاب‌ها را چه کسی خشکاند؟ هورالعظیم را چه کسی خشکاند؟ سیل ۹۸ چگونه اتفاق افتاد؟ پروژه‌های ملی را چه کسی اجرا کرد؟ لذا نتیجه چنین اقتصاد نظامی و سیاسی به افزایش مشکلات مردم ایران است.

تیم اقتصادی دولت سیزدهم فشل است/ وضعیت نگران کننده است

امانی ضمن تاکید بر فشل بودن تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: «اقتصاد» عضو هیئت دولت نیست که با دستور رئیس جمهور تورم نباشد. فقط دوست دارند صورت مسئله را پاک کنند و بگویند دیگران بد بودند ما خوبیم. وضعت بسیار نگران کننده است. همیشه وقتی بودجه را به مجلس می‌دهند ذیل بودجه‌های کلان فرهنگی و اجتماعی، سازمان‌های مختلف درست می‌کنند که اینها سازمان نیست، دکان است. دکان‌هایی که برای اشتغال آن حداقل درصدی، برای اعوان و انصار خودشان است، دختران و زنان خودشان می‌توانند همه جا کار کنند و پست بگیرند و مسئولیت بگیرند، در صورتی که هیچ نیازی به این سازمان‌ها نیست چون مردم خودشان می‌دانند چه کار کنند. یک زمان ما در مجلس ششم اینها را گفتیم، الان که خودشان هستند چرا فرهنگ را نتوانستند بسازند؟! فرهنگ با دستور ساخته نمی‌شود در نتیجه محدود می‌کنند کما اینکه طرح صیانت آوردند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: آنقدر بودجه صرف دین‌دار کردن مردم کردند و دکان‌های چندنسلی به اسامی مختلف ایجاد کردند که شرایط به نحوی شده که رهبری می‌گویند، ردیف بودجه تبیین جهاد را حذف کنید. سال‌های سال تلاش بر این است که اقتصاد ایران را از تک‌محصولی بودن و تک‌عاملی بودن که نفت است جدا کنند ولی نشد. حداقل‌اش این بود که دولت‌های قبلی این نفت را فروخته و به حساب خزانه واریز می‌کردند. بدتر از همه این است که اگر مصدق نفت را ملی کرد، آقایان در بودجه ۱۴۰۱ در ورود به قرن پانزدهم نفت را فامیلی کردند. پست‌ها را فامیلی و خویشاوندسالاری کردند. پول و ارز می‌دهند که بروند دارو وارد کشور کنند اما وارد نمی‌کنند. نمی‌توانید حساب‌کشی کنید چون رابطه‌ها این کار را می‌کنند. مردم فکر می‌کنند بشکه بشکه نفت صادر می‌کنند، خیر. بشکه نفت واحد سنجش است. وقتی در یک بشکه چند صد هزار لیتری حتی یک سانت، نیم سانت بگویند خالی بوده می‌دانید این چقدر رانت دارد؟ رئیسی یک آدم متدینی است، باید پاسخ بدهد. آقای رئیسی قرار است پاسخ بدهد نه علم‌الهدی و نه کس دیگر.

امانی ضمن تاکید بر پاکدستی رئیسی خاطرنشان کرد: رئیسی، مدیر اجرایی هیئت وزیران است ولی در حال حاضر هیئت وزیران بسیار ضعیف معرفی شدند. البته منظور از هیئت وزیران فقط دولت نیست بلکه استانداران، فرمانداران، بخشداران، همه اعوان و انصار مسئولان و مقامات هیئت دولت محسوب می‌شوند. در مجموع آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است؟ وقتی مردم مخصوصا در ماه رمضان، سفره‌شان را باز می‌کنند و مشاهده می‌کنند قیمت‌ها تصاعدی بالا می‌رود با گفتن اینکه تورم مهار شده، کامشان شیرین نمی‌شود. همانطور که با حلوا حلوا دهان آدم شیرین نمی‌شود.

حضور رئیسی در مترو پوپولیستی بود

امانی حضور رئیسی در مترو را رفتار پوپولیستی قلمداد کرد و افزود: در هزاره سوم در دنیا این روش‌ها وجود ندارد. روحانی سعی کرد سفرهای استانی را محدود کند و نرود چون به جز هزینه زیاد دستاوردی ندارد. عصر، عصر اینترنت است. وقتی می‌خواهند مستقیم با یک کارگر صحبت کنند و بپرسند مشکل چیست؟ یکدفعه از زبانشان هم در می‌رود و می‌گویند ناهار خوردی؟! اقتصاد، عرضه و تقاضاست. مملکت‌داری علم است. مدیریت علم است.

واقعا نگرانم

این چهره اصلاح‌طلب در پایان یادآور شد: واقعاً نگرانم. ای کاش که دولت بتواند موفق باشد. اگر بتواند موفق باشد طبیعتاً دور بعد به آقای رئیسی خیلی رأی می‌دهند منتهی الان، دولت اختیاری ندارد. وقتی حزب ندارند می‌خواهند بگویند ریاست جمهوری حزبی شود؛ کدام حزب؟!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها