رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 582428

تحلیل دکتر طبیبیان از سیاست های اقتصادی سرگرم کننده بی فایده

ساعت 24 در حالی که در همه کشورهای دارای اقتصاد سالم معلوم شده است دلیل رشد فزاینده تورم چیست و راه علاج آن نیز مشخص شده است اما درایران این را قبول نمی کنند. روسای جمهوری ایران با شدن و ضعف در اوج رشد نرخ تورم از عوامل پشت پرده می گویند و باوردارند علیه دولت آنها دسیسه چینی می شود و گروهی می خواهند دولت را زمین بزنند و دستورهای سیاسی می دهند و برخی از مدیران میانی با حرارت بیشتر و با دانایی کمتر دستور می دهند کارخانه ها قیمت تولیدات خود را برای فروش به قیمت 1400 برگردانند. دکتر محمد طبیبیان این راهبرد را راهبرد سرگرم سازی شهروندان از سوی دولتها می داند .

طبیبیان
html>

او در صفحه تلگرامی اش نوشته است : "برای حل مشکلات اقتصادی کشور جز اتخاذ سیاست های اقتصادی مبتنی بر دانش اقتصاد روزآمد راهی موجود نیست. اما سال ها است چنین رویکردی در تصمیم گیری کشور پذیرفتنی نبوده و نخواهد بود، در نتیجه بحث آن هم بی مورد است. بنا بر این لازم می شود مسئولان آنچه می پندارند و می گویند را با جدیت انجام دهند. دستور کاهش قیمت ها را فقط در مصاحبه مطرح نکنند. بلکه عملی سازند. عوامل پشت پرده گرانی ها را پیدا کنند و عمل آن ها را خنثی کنند. ستاد های با هیمنه کنترل قیمت ها را بر قرار و اجرایی کنند. کارت سهمیه معاش به عموم واگذار شود. دلار را از چرخه اقتصاد خارج نمایند. روند مذاکرات هسته ای کلاً تعطیل شود تا مجریان با خیال راحت به تدارک برنامه هایی بپردازند که معیشت مردم را از گرو رفع تحریم نجات دهد. بانک های خصوصی منحل، ادغام و یک بانک توسعه ای یا هرنام دیگر تشکیل شود. نقدینگی به سمت تولید هدایت شود و دلالی و واسطه گری تعطیل شود. نرخ بهره کلاً منتفی شود. اقتصاد دانان اسلامی برنامه های اجرایی خود را مدون به دولت ارائه دهند و دولت بند به بند اجرا کند... مگر این مطالبی نیست که مرتباً تکرار، پیشنهاد و قول داده می شود؟ اینگونه قول ها یک بار با جدیت تمام اجرایی شود تا لا اقل اعتبار گوینده و مجری مورد تردید قرار نگیرد."

روزنامه جوان که از هواداران سرسخت دولت رییسی است نیز به این راهبرد اعتراض کرده ونوشته است : آقای رئیسیگرانی‌ها پشت‌پرده ندارد، هرچه هست آن را در مدیریت همکاران‌تان و در دولت جست‌وجو کنید".این روزنامه در یادداشتی به قلم غلامرضا صادقیان با اشاره به مافیای خودرو، دام، دارو، دانش بنیان، سیب‌زمینی، گوجه، میوه، شکر، روغن‌نباتی، موز، کنکور، ومافیای کتاب‌های درسی نوشته "هیچ مافیایی بدون نفوذ در بدنه دولت‌ها موفق نبوده است" و خطاب به آقای رئیسی گفته معرفی این مافیا کف خواسته‌های مردم است و "رئیس‌جمهور انقلابی باید از دستوراتش، حرارت بلند شود و حرکتش، موج بلند و فریادش، آتش به‌پا کند".

روزنامه رسالت، دیگر روزنامه نزدیک به حکومت نیز روز چهارشنبه ۲۴ فروردین‌ماه در یادداشتی با عنوان "لزوم خردورزی در حل مسائل خرد" از عملکرد دولت انتقاد کرد و نوشت "مردم بیش از رشد فروش نفت، رشد قیمت‌ها را لمس کرده‌اند و بیش از افزایش حقوق‌ها، افزایش نرخ خدمات را تجربه کرده‌اند" و عملکرد دولت را در این حوزه " نامطلوب و ضعیف" ارزیابی کرد.روزنامه اعتماد با انتشار یادداشتی از محمد جواد حق‌شناس با عنوان "سگ گردانی یا اقتصاد، مساله این است" اشاره دارد که دولت وعده‌های انتخاباتی‌اش را فراموش کرده و به جای مشکلات معیشتی، فقر و اشتغال‌زایی به مسائلی مانند حیوانات خانگی و ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌پردازد.عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی و رقیب انتخاباتی اقای رئیسی در توئیتر نوشته "دنبال پشت پرده گرانی‌ها نباشید!".وی با برشمردن دلایل گرانی‌ها، اعلام حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو، محاسبات جدید حقوق گمرکی و نرخ دلار در بودجه سال جاری و تداوم نقدینگی با اضافه برداشت را پشت پرده گرانی‌ها معرفی کرده است.پدارم سلطانی کارشناس اقتصادی به طعنه نوشته "مدیریت دو زاری، حرف‌های مفت، تصمیمات صدمن یک غاز و حراج آینده" دلیل پشت پرده گرانی‌ها است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها