رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 582846

حزب توده به کمک مخالفان اتاق ایران آمد

ساعت 24 - در حالی که ارگان بقایای حزب توده شلیک به اتاق بازرگانی را از سالها پیش در دستور کار قرارداشتند این روزها یورش به این نهاد ونیز به بخش خصوصی را شناب داده اند. از سوی دیگر برخی از اعضای مجلس با کمک رسانه های مشهور به وابسته بودن به نیروهای نظامی خواسته یا ناخواسته و به طور عمدی یاسهوی وبه طور همزمان اتاق ایران را زیر تیغ قرار داده و گویا قصد دارند ارکان این نهاد غیر دولتی را گونه ای تضعیف کنند که نیست ونابود شده و چیز تازه ای با نیروهای خودی پدیدار شود. دست برقضا درروزی که "پیک نت " نوشت که اتاق بازرگانی باید در محاق قرارگیرد تا اقتصادایران اصلاح ساختار را تجربه کند خبرگزاری تسنیم نیز تاکید کرد اتاق ایران لابی سنگینی برای انحراف در طرح تدوین قانون تازه برای اتاق شروع شده است. درروزهای گذشته برخی رسانه های این جناح سیاسی به شدت افکار عمومی را علیه اتاق بسیج کردند.

اتاق
html>

اعتراض خوانساری

در سی‌وسومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که صبح سه‌شنبه 30 فروردین ماه 1401 برگزار شد، رئیس اتاق تهران با اشاره به گزارش چندی قبل یک رسانه در مورد ناپدید شدن بخش قابل توجهی از درآمدهای اتاق ایران، به ایرادات جدی آماری این گزارش اشاره کرد و با اظهار تاسف از طرح اتهامات، خواستار بررسی این مدعا توسط دستگاه قضا شد.

درخواست ورود دستگاه قضا به ادعاهای نادرست یک گزارش

رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود با تکذیب گزارشی که دو روز پیش در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد و ادعا کرد 1500 میلیارد تومان از درآمدهای اتاق بازرگانی ایران گمشده است، گفت: اتاق بازرگانی ایران در این باره بیانیه‌ای منتشر خواهد کرد اما من به مواردی در این باره اشاره می‌کنم که به اتاق تهران نیز مرتبط می‌شود. نمی‌دانم این گزارش با چه اهداف و اغراضی منتشر شده اما واقعیت این است که با انتشار چنین گزارش‌هایی که هیچ سندیتی ندارند به کل اقتصاد کشور و نظام ضربه زده می‌شود. متاسفانه یک مبحث نسجیده و اشتباه در جایی منتشر و ارقامی گفته و ادعا می‌شود که واقعاً ضربه به اقتصاد ایران است و خواهش من از دستگاه قضایی این است که این ادعاها بررسی و شفاف‌سازی شود.مسعود خوانساری با اشاره به محتوای گزارش مذکور گفت: نام یکی از شرکت‌هایی که در این گزارش آمده و کارت بازرگانی آن از سوی اتاق تهران صادر شده، چادرملو بوده که در گزارش نوشته شده 90 میلیارد تومان به اتاق بازرگانی پرداخت کرده اما در صورت‌های مالی اتاق نیست؛ باتوجه به اینکه کارت این شرکت از سوی اتاق تهران صادر شده اطلاعات استخراج شد که نشان می‌دهد شرکت چادرملو در سال 1396 (یعنی 4 سال پیش) 3 میلیارد و 200 میلیون تومان پرداخت کرده و در سال‌های 1397، 1398 و 1399 هیچ‌گونه پرداختی نداشته است؛ 90 میلیارد تومان ادعایی این گزارش کجا و عدد 3 میلیارد و 200 میلیون تومان پرداختی چادرملو کجا؟ بررسی این ارقام هم به راحتی ممکن است زیرا این شرکت‌ها در بورس هستند و در اتاق هم اگر چکی پرداخت کرده، موجود است و صورتحساب‌ها وجود دارد.او افزود: همچنین در این گزارش ادعا شده که شرکت پتروشیمی جم 75 میلیارد تومان به اتاق بازرگانی پرداخت کرده است در صورتی که کل پرداختی این شرکت 722 میلیون تومان در سال 1396 بوده و در سال‌های 1397، 1398 و 1399 هیچ‌گونه پرداختی نداشته است. شرایط مابقی 40 شرکتی هم که در این گزارش به آنها اشاره شده به همین صورت است. واقعیت این است که آدم نمی‌داند چرا و با چه اهدافی این کارها صورت می‌گیرد؛ همه اینها لطمه‌های سنگینی به اقتصاد، کشور و نظام وارد می‌کند و افرادی که پشت این ماجرا هستند به هیچ‌کسی پاسخگو نیستند.

اعتراض شافعی

رئیس اتاق ایران نیز در نشست فعالان بخش خصوصی با وزیر اقتصاد تأکید کرد جریانی قصد دارد بخش خصوصی را در مقابل جریان‌های دیگر قرار دهد در حالی که این به نفع اقتصاد نیست.شب گذشته اتاق ایران میزبان وزیر اقتصاد و هیات همراه او بود. نشستی که در آن برخی روسا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، اعضای بخش خصوصی شورای گفت‌وگو، هیات رئیسه اتاق‌های اصناف، تعاون و اتاق ایران در آن حاضر بودند تا رودررو با وزیر اقتصاد به بیان مشکلات و مسائل بخش خصوصی بپردازند.غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این جلسه با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» بیان کرد: خلأ بسیار بزرگ در اقتصاد و صنعت کشور عدم اجرا شدن این شعار است. متأسفانه ما هنوز کالاهایی تولید می‌کنم که احتمالاً تا چند سال دیگر از بازار داخلی حذف خواهند شد چه رسد به بازار بین‌الملل. یعنی از نظر علمی شکاف تکنولوژیکی عمیقی در تولیدات ما وجود دارد که امیدواریم با تحقق شعار امسال بخشی از این شکاف از بین برود و ما در رقابت‌های بین‌المللی جایگاه خود را پیدا کنیم. امروز ایده‌ها و روش‌های نو مقدم بر سرمایه است و ما از این نظر عقب هستیم.او با اینکه با وجود همه شعارهایی که درباره اهمیت بخش خصوصی داده می‌شود اما باور به‌جایگاه و اهمیت بخش خصوصی وجود ندارد ادامه داد: بخش خصوصی این روند را نزولی ارزیابی می‌کند. و برای این ادعا شواهد مختلفی وجود دارد. از جمله اینکه ما گرفتاری‌های آنی داریم اما امکان دسترسی به مسئولین برای انتقال آنی مسائل و مشکلات اقتصادی خود نداریم و برای انتقال این مسائل باید مدت‌ها معطل بمانیم. این اتفاق خوبی نیست.

شافعی ادامه داد: دلیل دیگر اینکه اتاق ایران به عنوان یک نهاد ۱۶۰ ساله بخش خصوصی کشور در طول دو سال گذشته آماج حملات وحشتناکی قرار گرفته است. یک روز در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح می‌شود اتاق ده هزار میلیارد تومان درآمد دارد و بعد که با ارائه مستندات مشخص می‌شود میانگین درآمد اتاق از محل سه در هزار درآمد مشمول مالیات صاحبان کارت بازرگانی ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است، نماینده محترم این استدلال را پذیرفت و اعلام کرد که اشتباه کرده و به او اطلاعات غلط داده‌اند. یا روز دیگر روزنامه‌ای مدعی شده ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اتاق مفقود شده است.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه بخش خصوصی هرچه بیشتر تقویت شود به اقتصاد کشور و دولت کمک خواهد کرد و دولت بدون حضور این بخش قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور نیست گفت: باید بررسی شود که چه جریانی قصد آسیب به اقتصاد کشور را دارد. به همین دلیل خطاب به شما و وزیر صنعت در نامه‌ای درخواست کردم که سازمان امور مالیاتی کشور منبع درآمدی سه در هزار اتاق را بررسی کند و آمار آن را به صورت عمومی منتشر کند. وزارت صنعت هم که ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق را بر عهده دارد تمام حساب‌های اتاق را بررسی کرده و نتایج آن را اعلام کند.شافعی تأکید کرد: ما احساس خطر می‌کنیم. جریانی قصد دارد بخش خصوصی کشور را در مقابل جریان‌های دیگر قرار دهد. در حالی که این به نفع اقتصاد نیست. دولت نیاز به بخش خصوصی قوی و هماهنگ دارد. البته مسئله سلامت و شفافیت هم باید وجود داشته باشد. به همین دلیل ما از تحقیق و تفحص مجلس از اتاق استقبال می‌کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها