رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 583181

ناکامی دولت سیزدهم در حل تورم و تحریم

ساعت 24 - دستاوردسازی برای دولت سیدابراهیم رییسی از سوی هواداران افراطی وی و به ویژه گروه‌ها و شخصیت‌هایی که دوستدار رییسی شده‌اند حق آنها است. آنها می‌توانند هر چه در ذهن دولت و خودشان است و نیز آنچه درباره آنها تصمیم گرفته و دستور اجرایی صادر شده و با وعده‌های داده شده سازگاری دارند را دستاورد دولت سیزدهم بدانند. از سوی دیگر منتقدان دولت در بخش‌های سیاسی و اقتصادی نیز می‌توانند دستاوردسازی را نقد کنند و بنویسند. آنچه به مثابه دستاورد از آن یاد می‌شود در حقیقت انجام وظایف است و بخشی دیگر نیز دگرگونی در راهبردهای تحریم‌کننده اصلی ایران است.

رییسی
html>

به طور مثال واردات انواع واکسن که حتی در کشورهای بسیار ضعیف نیز اتفاق افتاده و مازاد واکسن تولیدشده در جهان واردات آن را تشویق می‌کرده است را باید از وظایف دولت سیزدهم دانست که انجام داده است. از طرف دیگر کوبیدن بر طبل دور زدن تحریم نفت و صادرات در دولت رییسی بیش از آن آشکار است که بخواهیم آن را برای دولت دستاورد بدانیم.واقعیت این است که شهروندان ایرانی و نیز کارشناسان و اقتصاددانان و سیاست‌ورزان باور دارند که اگر دولت سیزدهم دو اتفاق را در ایران امروز با استفاده از دانش و تخصص و توانایی‌های کادرهای خودی رقم بزند می‌توان گفت آنها دستاورد به حساب می‌آیند. شاخص نخست مهار نرخ تورم و دور کردن اقتصاد از رکود است که بخش اصلی گرفتاری شهروندان تهیدست ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

شهروندان ایرانی برایشان تفاوتی ندارد که کدام رییس دولت با کدام گروه‌های کارشناسی یا کادرهای تخصصی و نیز هواداران، تورم را مهار کرده‌اند یا می‌کنند بلکه نفس مهار تورم و رها کردن گریبان مردم از دست این پدیده نفرت‌انگیز مهم است. آیا دولت رییسی توانسته است در مسیر مهار تورم گام‌های ساختاری و بنیادین بردارد؟ واقعیت این است که دولت در این شاخص کامیابی نداشته و دست‌کم شاخص تورم کالاهای اساسی روندی فزاینده را تجربه کرده است. افزایش قیمت انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها گواه این حقیقت تلخ است. از سوی دیگر شهروندان ایرانی درست یا غلط باور دارند که دلیل اصلی رشد سرسام‌آور نرخ تورم در سال‌های پس از تحریم گسترده ایران از سوی آمریکا همین مساله بوده و هست. به باور کارشناسان پابرجایی و ابهام در داستان حل مساله هسته‌ای و مذاکرات ناکام و در ابهام رهاشده نیز یک شاخص ناکامی دولت فعلی است و نمی‌توان در این‌باره به موفقیت‌ها اشاره کرد. به این ترتیب است که شهروندان دستاوردسازی برای دولت سیزدهم را باور نکرده و نخواهند کرد. کاش در ایران دولتی با شهامت و با تخصص‌های آشکار بتواند گریبان مردم را از دست تحریم و تورم رها کند؛ حالا هر دولتی با هر گرایش سیاسی که باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها