رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584138

مصباحیمقدم : مردم به دولت مجال بدهند / جنگ اوکراین ، نان ایران را گران کرد

ساعت۲۴-مصباحی‌مقدم گفت: مردم توجه کنند که قیمت گندم در بازارهای جهانی سال گذشته ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و هم بر اثر جنگ روسیه و اوکراین و عدم عرضه گندم به جهان، با افزایش قیمت روبه‌رو شدیم و این تاثیرگذار است. افزایش قیمت دو کالا مانند برنج و ماکارونی به معنی افزایش قیمت کل کالاها نیست.

html>

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد اقتصادی دولت گفت: دولت آقای رئیسی از زمانی که روی کار آمده، اقداماتی کرده است که در بهبود شرایط اقتصادی موثر مواقع شده است. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که این یک بهبود اجمالی و نسبی بوده و برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان بیشتری است.

این چهره اقتصادی اصولگرا گفت: این دولت از همان روزهای اول اعلام کرد که اولین هدف من، مهار کرونا است و توانست تلفات روزانه کرونا را ار شهریور سال گذشته که بالای هفتصد نفر بود، با بالابردن واکسیناسیون به حداقل رساند. این کار بسیار موفقیت آمیزی بود.

صف خرید ارز از خیابان‌ها جمع شد

وی ادامه داد: دومین کار موفقیت آمیز و چشمگیر دولت، ثبات قیمت ارز است. البته، اوایل دولت ارز با مقداری افزایش رو به رو شد اما پس از یک کاهش قیمت، امروز با ثبات قیمت ارز حتی در بازار ازاد رو به رو هستیم و تمام تقاضای مقبول ارز از طریق یک سامانه ارتباطی بین صرافی ها و بانک مرکزی انجام شده و صف خرید ارز از خیابان ها جمع شده است.

این سیاستمدار اصولگرا با اشاره به الحاق ایران به پیمان شانگهای، بیان کرد: نکته سوم این است که توسعه روابط خارجی است و الحاق ما به پیمان شانگهای، شرایط را برای ارتباط ما با کشور های عضو این پیمان فراهم کرد. علی الخصوص ارتباط اقتصادی و تجاری ما با کشورهایی همچون روسیه، ترکمنستان، قطر و آذربایجان گسترش یافت و ما در سال گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی صادرات باشیم.

کاهش تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست

مصباحی مقدم گفت: همچنین فروش نفت به صورت جدی افزایش پیدا کرده و از روزی ۲۰۰ بشکه به بالای یک میلیون بشکه رسیده است. این یک ظرفیت و توانایی است. حال افزایش قیمت نفت هم موجب شده که درآمدهای نفتی دولت بسیاری از چالش های اقتصادی که در دولت قبل ایجاد شده بود را پوشش بدهد. به طور مثال، بودجه ۱۴۰۰ با یک کسری بزرگ چهارصد و پنجاه هزار میلیارد تومانی مواجه بود که با درآمد نفت و افزایش درامد مالیات ها، پوشش داده شد. نیازی به استقراض دولت از بانک مرکزی نشد. یکی از نکته های مهم نیز این است که از اولین ماهی که دولت استقرار پیدا کرده، از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق های خود استقراض نکرده است. شاهد این است که نرخ تورم از ۴۵/۶ در شهریور ماه به ۳۹/۲ فرودین ماه امسال رسیده است. البته، این به معنای کاهش قیمت ها نیست و برخی ممکن است تصور اشتباهی داشته باشند.

مردم به دولت مجال بدهند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آنکه یکی دیگر از اقدامات دولت، پرداخت بدهی های دولت قبلی ناشی از تنخواه بودجه ۱۴۰۰ را تسویه کرده است، خاطر نشان کرد: دولت ماهانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان، اوراق مالی را که دولت قبل منتشر کرده بود را تسویه کرده است. همچنین بخشی از بدهی دولت به بانک مرکزی از طریق آزادسازی ارزهای بلوکه شده، پرداخت شده و پشتیبانی بانک مرکزی را تقویت کرده است.

وی گفت: حال، دولت در صدد این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را بنابر قانون بودجه ۱۴۰۱، حذف کند اما، برای حذف آن اقدام به ارائه کارت یارانه برای خرید کالاهای اساسی می کند. این اقدام اگر هرچه زودتر به ثمر برسد، آن وقت مردم می تواند کالاهای مورد نیاز خود را به قیمت سال گذشته خریداری کنند و ما به تفاوتش را دولت به عنوان یارانه از طریق فروشگاه ها پرداخت خواهد کرد. البته، مردم ما نیز باید مجال را برای اجرا کردن تدابیر دولت بدهند تا بتوان این برهه حساس را پشت سر گذاشت و این سیاست یارانه ای اجرایی شود.

تاثیر جنگ اوکراین بر گرانی نان ایران

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به گرانی های اخیر مانند نان و ماکارونی، در پاسخ به انتقادات از عملکرد اقتصادی دولت و ناکارآمد دانستن وزرا از سوی منتقدان، گفت: این انتقادات قابل پاسخ است. دولت اگر قیمت گندم را بنابر مصوبه مجلس برای خرید از کشاورزان دو برابر کرده است و کیلویی ۱۱ هزار تومان رسیده نسبت به کالاهای اساسی مثل نان، یارانه پرداخت شده و جبران می شود. اما، ماکارانی را جز اقلامی که تحت پوشش حمایت دولت قرار بگیرد، قرار ندادند. چه بسا، اگر این اقدام را انجام بدهند، خوب است. همچنین نمی شود قیمت آرد و گندم بالا برود اما قیمت نان صنعتی یا ماکارونی افزایش پیدا نکند.

وی افزود: علاوه بر این، مردم توجه کنند که قیمت گندم در بازارهای جهانی سال گذشته ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد، یعنی در اثر جنگ روسیه و اوکراین و عدم عرضه گندم به جهان، با افزایش قیمت رو به رو شدیم و این بر بازار داخلی تاثیر گذار است. افزایش قیمت دو کالا مانند برنج و ماکارونی به معنی افزایش قیمت کل کالاها نیست و بحمدالله همچین اتفاقی هم نی‌افتاده است.

مدیریت رئیسی از روحانی با کیفیت‌تر است

مصباحی مقدم درباره مدیریت شخص ابراهیم رئیسی هم گفت: مدیریت ایشان را قابل قبول می دانم. نمی توانم بگویم بدون انتقاد است. من نیز انتقاداتی را مطرح و با ایشان درمیان گذاشته ام اما، به نسبت مدیریت دولت قبل، مدیریت آقای رئیسی بسیار با کیفیت بالاتری است. شاهد این موضوع این است که آقای رئیسی در این مدتی که مسئولیت پیدا کرده، حدود ۲۰ استان را بازدید کرده و پروژه های آنان را دنبال کرده است. همچنین تلاش می کند مشکلات استان ها کاهش پیدا کند و الحمدالله، موفق بوده است. ارتباط نزدیک و چهره به چهره ایشان با مردم، گوش دادن به درد و دل های آنان و پاسخ دادن به آن ها نشان از مدیریت خوب ایشان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها