رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584172

میشل عون: در موعد مقرر کاخ ریاست جمهوری را ترک میکنم

ساعت۲۴-رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد که ۳۱ اکتبر کاخ بعبدا را ترک می‌کند و بعد از آن تاریخ حتی یک لحظه در مقر ریاست جمهوری لبنان نمی‌ماند.

html>

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در گفت‌و گو با روزنامه الجمهوریه اعلام کرد: از روند کلی برگزاری انتخابات مجلس لبنان راضی هستم و من همیشه بر برگزاری انتخابات سر موعد مقرر تاکید کرده‌ام.

میشل عون تاکید کرد: اکثریتی که در انتخابات پارلمانی آینده و براساس صندوق‌های رای پیروز خواهد شد، در تعیین جهت‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که متعجب است که «چگونه از قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی و اعلام نتایج، تبلیغات سازمان‌یافته و مشکوکی درخصوص سختی و دشواری تشکیل دولت جدید پس از 15 می یعنی روز برگزاری انتخابات پارلمانی آغاز شده است. انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر و به صورت شفاف و منظم برگزار خواهد شد و اعلام چنین تبلیغاتی نشان می‌دهد که برخی طرف‌ها می‌خواهند که زمینه را برای خلأ قدرت فراهم کنند.

میشل عون در خصوص اعلام گزارش‌هایی مبنی بر پرداخت پول برخی طرف‌ها برای خرید رای صحبت کرد و گفت: این یک اقدام غیر اخلاقی است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با پیش‌بینی همه این فرضیه‌های مشکوک، تأکید می کنم که در 31 اکتبر آینده کاخ بعبدا را ترک می‌کنم و بعد از این تاریخ حتی یک لحظه در آن نمی‌مانم و در بدترین حالت اگر انتخاب رئیس جدید سخت شود، دولت اداره امور کشور به دوره انتقالی واگذار می شود و اگر ، امکان تشکیل دولت جدید وجود نداشته باشد، پس از 31 اکتبر اداره لبنان به دولت پیشبرد امور محول می‌شود.

رئیس جمهور لبنان در خصوص نامزدی « جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان اعلام کرد:من هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری ندارم. اما جبران باسیل یک وطن پرست است و حتی مورد سوءقصد سیاسی هم قرار گرفت که با توجه به اراده‌اش از آن جان سالم به در برد. اما من معتقدم که تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری برای او در این شرایط، کاری دشوار و ظریفی است؛ چرا که اولاً بحران موجود در کشور، انباشتی از مشکلات است و به حالت انفجاری درآمده و دوماً اختیارات رئیس‌جمهور به دلیل ماهیت نظام سیاسی لبنان محدود شده است».

میشل عون در ادامه نسبت به آوارگان سوری در لبنان هشدار داد و گفت: لبنان دیگر نمی‌توان بار آوراگان سوری را تحمل کند و کنترل هجوم غیرقانونی آوارگان به اروپا برای ما دشوار شده است. جامعه بین الملل باید مسئولیت خود را در خصوص این پرونده ، پیش از آن که اوضاع از کنترل خارج شود بر عهده بگیرد.

وی افزود:« به جای ارائه کمک‌های مالی به آوارگان برای ماندن در لبنان ، این کمکها باید در سوریه به آنها ارائه شود، به این صورت بسیاری از آنها انگیزه‌ای برای ماندن در لبنان نخواهند داشت».

رئیس جمهور لبنان تاکید کرد:« نمی توانیم منتظر راه حل سیاسی که احتمال دارد به تأخیر بیفتد بمانیم، زیرا می‌دانیم آنچه پیشنهاد می‌کنیم بازگشت به مناطق امن است».

عون در پایان تاکید کرد که گزارش‌های کشورهای غربی مبنی بر این که آوارگان نگرانی‌های امنیتی و سیاسی دارند با واقعیت سازگار نیست، زیرا حدود 500 هزار نفر از آنها بدون ثبت هیچ حادثه یا آزار و اذیتی به سوریه بازگشتند، این در حالی است که صدها هزار سوری در انتخاب «بشار اسد» به عنوان رئیس جمهور سوریه در سفارت این کشور در لبنان شرکت کردند. چگونه می‌توانند مورد هدف دولت سوریه باشند؟

مرحله اصلی انتخابات پارلمانی لبنان که در داخل این کشور برگزار می‌شود، در روز 25 اردیبهشت ماه انجام خواهد شد. وزارت کشور لبنان اعلام کرده است که علیرغم برخی کارشکنی‌ها، انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

انتخابات پارلمانی لبنان در حالی برگزار می‌شود که این کشور ضمن رویارویی با دشمنان سعودی و صهیونیستی از بحران شدید سیاسی و اقتصادی رنج می‌برد.

این درحالی است که مرحله اول از انتخابات پارلمانی برای لبنانی‌های خارج نشین در شماری از کشورهای عربی برگزار شده بود. مقامات لبنانی اعلام کردند که در جریان مرحله اول قریب به 60 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

در ادامه برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان برای لبنانی‌های ساکن خارجِ این کشور، رأی گیری مرحله دوم روز یکشنبه در شماری از کشورهای اروپایی و آفریقایی آغاز شد.

در مرحله دوم انتخابات پارلمانی لبنان برای لبنانی‌های ساکن خارج از این کشور، رأی گیری در کشورهایی نظیر اسپانیا، آلمان، سوئد، فرانسه، بلژیک، سوئیس، رومانی، ایتالیا، اتریش، اسپانیا، هلند، دانمارک، لهستان، زامبیا، آفریقای جنوبی و جمهوری کنگو برگزار شد.

برخی از ناظران معتقدند که سعودی‌ها در آستانه انتخابات در لبنان خلأ سیاسی ایجاد کرده و با حمایت از محاصره لبنان با حزب‌الله که مانع بزرگی مقابل پروژه‌های آمریکایی - صهیونیستی - سعودی است، مقابله کند؛ به خصوص اینکه طی این سال‌ها در لبنان دیگر قدرت به شکل کامل در اختیار مهره‌های عربستان نبوده و مقاومت نفوذ سیاسی زیادی در لبنان پیدا کرده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها