رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584400

رئیس‌جمهور فنلاند با همتای روسی اتمام حجت کرد/ پوتین: کار اشتباهی میکنی

ساعت24-ایرنا نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت وگو با «سالی نینیستو» همتای فنلاندی خود اعلام کرد، پیوستن (این کشور) به ناتو یک "اشتباه" است.

html>

به گزارش "اسپوتنیک" کاخ کرملین شنبه‌شب در بیانیه‌ای تصریح کرد: پوتین در این گفت وگو تاکید کرد که پایان دادن به سیاست سنتی بی‌طرفی نظامی یک اشتباه است زیرا هیچ تهدیدی برای امنیت فنلاند وجود ندارد.

در ادامه بیانیه آمده است: چنین تغییری در جهت گیری سیاسی می‌تواند تأثیر منفی بر روابط روسیه و فنلاند که طی سال‌ها با روحیه مثبت همجواری و همکاری توسعه یافته است، داشته باشد.

از سوی دیگر سالی نینیستو رئیس جمهور فنلاند روز شنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که حمله مسکو به اوکراین، فضای امنیتی را برای این کشور اسکاندیناوی تغییر داده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور فنلاند در این تماس از برنامه کشورش برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داد.

دفتر رئیس جمهوری فنلاند به نقل از وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مکالمه، مستقیم و صریح و به دور از تنش بود. خودداری از تنش، مهم تلقی می‌شود.

روسیه اعلام کرده است که عضویت فنلاند در ناتو، تهدیدی است که به آن پاسخ خواهد داد، اما چگونگی این پاسخگویی را مشخص نکرده است.

فنلاند و همسایه دیگرش سوئد از زمان آغاز جنگ در اوکراین در گیر و دار پیوستن به ناتو بوده‌اند. تکاپوی این دو برای پیوستن به ناتو در حالی است که دو کشور پس از دهه‌ها عدم تعهد نظامی به یک ائتلاف نظامی می‌پیوندند و شاهد تغییر عمده‌ای در سیاست امنیتی خود هستند.

به باور ناظران چنانچه رئیس جمهور روسیه تصمیم به برداشتن گام‌های تلافی جویانه نظامی داشته باشد، فنلاند با بیش از ۵۴ هزار پناهگاه آمادگی اسکان چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را دارد ضمن آنکه بیش از پنج هزار و ۵۰۰ پناهگاه تنها در هلسینکی پایتخت این کشور قرار دارد.

پس از اعلام رهبران فنلاند مبنی بر پیوستن بی‌درنگ به ناتو و طرح اقدامات تلافی جویانه از سوی کرملین، دولت هلسینکی پناهگاه‌های خود را برای حملات احتمالی مسکو آماده می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها