رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 584459

تفاوت 18 درصدی دلار دولتی و دلارآزاد

ساعت 24 - با وجود اینکه اقتصاددانان بارها و بارها به دولت های گوناگون هشدار داده اند دونرخی شدن هرکالا در بازار داخل با زور ودستور دولت به رانت و فساد منجر می شود و باید راه را بردونرخی بودن بست و اجازه فساد نداد اما دولتهای گوناگون این هشدارها را نمی پذیرند. دولت رییسی هم حالا با وجودی که ادعا دارد نرخ ارز را اصلاح کرده است اما همین دلار سه ترخ دارد. یک نرخ برای دارو وگندم که 4200 تومانی است ، یک نرخ در صرافی ها که در مرز 25 تومان متوقف مانده است و نرخ بازار آزاد که هردلار درآن به بالای 30 هزارتومان رسیده است.

دلار
html>

پرش نرخ تبدیل ارزهای معتبر به ریال ایران در روزهای تازه سپری شده وشکاف فزاینده قیمت هردلارسکناس دادو ستد شده دربازار آزاد با دلار صرافی به حدود 5 هزار تومان رسیده است که 18 درصد تفاوت دارند. در چنین وضعیتی تشکیل صف های خرید ارز پشت در صرافی ها یک رخداد ناگزیر است . هرچنداگر چه خبرهای امیدوار کننده او مثبت در باره برجام قیمت هردلار آمریکا به کریدور انال قیمتی 29 هزار تومانی را در شروع معاملات هفته امکان پذیر کرد اما امروز یکشنبه و با سرد شدنبازار سازش برجامی از پیامدهای مثبت بر بازار دلار کاست وقیمت هر دلار بار دیگر به کریدور قیمتی 30 هزار تومانی رسید. . کارشناسان باوردارند توقف پرداخت ارز ترجیحی به واردکنندگان و انتظارات تورمی سرچشمه گرفته از آن، دلیل مهم ونخست جهش قیمت دلار در هفته گذشته بوده است. ابهام و فرو رفتن سرنوشت برجام در غبار و خبرهای گوناگون و برعکس هم که از سوی مقامهای مذاکره کننده منتشر می شود فعالان بازار ارز را درباره برقراری ثبات اقتصاد کلان ناامید کرده است. واقعیت این است که بازار ارز با توجه به مجموعه مسایل داخلی و به ویژه سیاست خارجی چشم انداز ودر غیاب امید برای حذف تحریم ها با توجه به انعطاف ناپذیری نظام سیاسی ایران و نظام سیاسی آمریکا انتظارات تورمی به دلیل تزریق نااطمینانی های سیاسی و اقتصادی به جامعه تقویت خواهد شد. بدیهی است در این وضعیت می توان پیش بینی کرد قیمت دلار با احتمال بیشتر درمسیر افزایشی قرارمی گیرد و کریدورهای های جدید قیمتی در سطح بالاتر را کشف می کند. دراین شرایط و انتظار افزایشی شدن نرخ تبدیل دلار به ریال تقاضای بازار نیز روند افزایشی را تجربه می کند .

که بازار ارز ایران در این سالها با وضعیت موجود بارها روبه رو شده است و با چنین التهاباتی آشنا است اما آنچه در برهه کنونی می تواند نگران کننده باشد گرفتاری اقتصاد در چرخه باطل رشد تورم و رشد قیمت دلار است. یکی از دلایل دیگر جهش نرخ دلار در روزهای گذشته تصمیم تازه دولت برای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام پرداخت یارانه ها است. انتظارات تورمی شکل گرفته در سایه این تصمیم سیاستی نشانه رشد قیمت دلار را به بازار داده و به افزایش قیمت ارزهای خارجی انجامیده است. کارشناسان بر این باورند در فضای بی خبری برجامی و در حالی که نااطمینانی های سیاسی و اقتصادی در حال تزریق به جامعه است دلار میل به افزایش قیمت خواهد داشت. بنابراین چنانچه خبری از احیای برجام به گوش نرسد و انتظارات تورمی کنترل نشود، عقب نشینی دلار از سطوح بالای 30 هزار تومان دشوار خواهد بود. با این حال به نظر می رسد هرگونه توافق با غرب می تواند آدرس روزهای مثبتی را به بازار ارز بدهد و به عقب نشینی نرخ ها در این بازار کمک کند. هرچند تورم عامل تعیین کننده تری برای ترسیم چشم انداز بلندمدت دلار است اما در کوتاه مدت و با ابزار مذاکره می توان با جهش قیمتها در بازار ارز مقابله کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها