رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584535

با توجه به تسریع جایگزینی پالادیوم به پلاتینیوم خودروسازان روسی

پلاتین در بازار روسیه مازاد میشود؟

ساعت24-روسیه سرعت تغییر خودروسازان را از پالادیوم به پلاتینیوم افزایش می‌دهد.

html>

به گزارش ایسنا، شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین (WPIC) امروز دوشنبه اعلام کرد که خودروسازان به دلیل نگرانی‌ها در مورد عرضه پالادیوم از روسیه، تلاش‌ها برای استفاده کمتر پالادیوم و پلاتین بیشتر را تسریع می‌کنند و مازاد زیادی را در بازار پلاتین در سال جاری پیش‌بینی می‌کند.

خودروسازان در حال حاضر، برای صرفه‌جویی هزینه‌ها، به پلاتین که ارزان‌تر از پالادیوم است روی آورده‌اند اما انتقال سریع‌تر تقاضا برای پلاتین را افزایش می‌دهد و می‌تواند قیمت ها را بالا ببرد و در عین حال تاثیر معکوس بر پالادیوم داشته باشد.

روسیه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از عرضه جهانی پالادیوم و حدود ۸ تا ۱۰ درصد از پلاتین آن را در اختیار دارد.

از زمان اعزام نیرو به اوکراین در ماه فوریه، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش صادرات روسیه به دلیل تحریم‌ها بر این کشور وجود ندارد اما با طولانی‌شدن جنگ، شرکت‌های بیشتری ممکن است فلز روسیه را تحریم کنند و دولت‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنند.

ترور ریموند، رئیس تحقیقات شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: «تلاش برای جایگزینی بسیار بالا رفته است و میزان صرفه‌جویی که یک خودروساز می‌تواند انجام دهد بسیار زیاد و نگرانی در مورد در دسترس بودن (پالادیوم) است.

به نقل از رویترز، قیمت پلاتین در حدود ۹۵۰ دلار در هر اونس و تقریبا نصف پالادیوم است. خودروسازان سالانه حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون اونس پلاتین و حدود ۸.۵ میلیون اونس پالادیوم استفاده می‌کنند.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین در آخرین گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که بازار پلاتین که حدودا ۸ میلیون اونس در سال است، امسال ۶۲۷ هزار اونس مازاد عرضه خواهد داشت که در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۱۳ میلیون اونس مازاد عرضه داشت. در ماه مارس، مازاد ۶۵۲ هزار اونس را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: تقاضای پلاتین در سه ماهه ژانویه تا مارس، ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و عرضه ۱۳ درصد کاهش یافت و باعث شد بازار ۱۶۷ هزار اونس مازاد عرضه داشته باشد.

به گفته این سازمان، با افزایش ۱۶ درصدی تقاضای صنعت خودرو به دلیل افزایش تولید خودروهای سبک، بارگیری بیشتر در هر وسیله نقلیه برای رعایت مقررات سختگیرانه انتشار آلاینده‌ها و جایگزینی پالادیوم، عرضه برای کل سال، پنج درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ و تقاضا دو درصد بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها