رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584569

استقلال حلقه گمشده فدراسیون و ارکان قضایی

چرا برخی از برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال میترسند؟

ساعت24-احتمالا وقتی مدیران سابق فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌های اخیر خود گفتند اعضای هیات رییسه فدراسیون دلسوز نیستند و در جنگ صندلی ریاست این تنها فوتبال است که ضرر می‌کند، چنین روزهایی را دیده بودند. روزهایی که در آن حتی ارکان قضایی فدراسیون هم که باید مستقل باشند تبدیل به ملک شخصی افراد می‌شوند. از چند ماه پیش که با جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون رقم خورد، به‌کرات از نقش نهادهای خارج فوتبال، منفعت‌طلبی اعضای هیات رییسه و بی‌اهمیت بودن منافع تیم ملی نوشتیم.

خبر
html>

تمام امید ما این بود که تاریخ برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در حال نزدیک شدن است و شاید آنجا اعضای مجمع با تلاشی که برخی رسانه‌های مستقل و دلسوزان فوتبال در این مدت انجام داده‌اند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. اما در فاصله تقریبا دو هفته تا برگزاری مجمع که دستور جلسه‌اش بررسی عزل عزیزی خادم و چهار عضو هیات‌رییسه است، خبر رسیده که با ورود شتابزده کمیته اخلاق به پرونده عزیزی خادم، برگزاری این مجمع در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است! روز یکشنبه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال طی حکمی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم را بنا به شکایت برخی از اعضای هیات رییسه، به دلیل «نقض مقررات اخلاقی فوتبال» به دو سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محکوم کرد. قبل از صدور این حکم، طبق ادعای اعضای هیات رییسه دو حسابرس مستقل پرونده مسائل مالی رییس معزول فدراسیون فوتبال را بررسی و گزارش خود را منتشر کردند. در واقع مبنای شکایت اعضای هیات‌رییسه از عزیزی خادم همان گزارش حسابرسی بوده. داستان به‌ طور خلاصه از این قرار است که وقتی چهار عضو هیات رییسه متوجه می‌شوند که در مجمع عمومی خرداد قرار است در مورد ماندن یا نماندن خودشان هم بحث شود و این تنها عزیزی خادم نیست که مورد قضاوت قرار می‌گیرد تلاش کردند کل فرآیند برگزاری مجمع را منتفی کنند. این چهار عضو احسان اصولی، مهرداد سراجی، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی هستند. این افراد بدون مصوبه هیات رییسه و طی کردن تشریفات قانونی دو حسابرس که جزو دوستان خودشان هستند را به عنوان «حسابرس مستقل» به فدراسیون می‌آورند تا رفتارهای مالی عزیزی خادم را بررسی کنند. ناگفته نماند میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون و خداداد افشاریان هم جزو تیم این افراد هستند. دو حسابرس مستقل چه کسانی بودند؟ منصور قنبرزاده و کریم بهرامی. بهرامی رییس سابق هیات فوتبال استان قم است که ویدیوی صحبت کردنش با عادل فردوسی‌پور در برنامه ۹۰ میلیون‌ها بار دیده شد.

قنبرزاده هم مدیرعامل سابق تیم منحل شده نفت تهران است که در ابتدای روی کار آمدن عزیزی خادم به عنوان سرپرست دبیرکلی معرفی شد و بعد از ۳ ماه کنار رفت. در اینجا بازهم بازوهای رسانه‌ای اعضای هیات رییسه دست به کار شدند تا با بزرگنمایی برخی پرداختی‌ها راه را برای صدور حکم سنگین علیه عزیزی خادم باز کنند. طبق معمول چند خبرگزاری خاص وسط آمدند و هر کدام بخشی از اسنادی که هیات رییسه در اختیارشان گذاشتند را منتشر کردند. کمک 10 میلیاردی فدراسیون به پرسپولیس و هزینه ۲۱۱ میلیاردی فدراسیون در 11 ماه مدیریت عزیزی خادم. معلوم بود که در شرایط دو قطبی سرخابی در فوتبال ایران خبر کمک به اصطلاح «غیرقانونی» عزیزی خادم به پرسپولیس چه سر و صدایی می‌کند و چه جوی علیه او می‌سازد. همچنین بحث هزینه‌کرد ۲۱۱ میلیاردی در شرایط سخت اقتصادی امروز. این درحالی است که کمک فدراسیون به یک باشگاه امری مسبوق به سابقه بوده و مدیران باشگاه پرسپولیس با شفافیت نحوه دریافت و بازپرداخت این پول را چندین بار توضیح دادند. در بحث ۲۱۱ میلیارد تومان هم هیچ سندی مبنی بر هزینه‌کرد نادرست به جز پرداخت پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی منتشر نشد. پاداش‌هایی که رقم آن به زحمت به دو میلیارد تومان می‌رسد و هرچند همین مبلغ هم باید با ضابطه پرداخت شود اما طبیعتا در مقایسه با ۲۱۱ میلیارد تومان اصلا به حساب نمی‌آید؛ مگر با شانتاژ رسانه‌ای.اعضای هیات رییسه که حسابی از برگزاری جلسه مجمع عمومی ۱۰ خرداد که در حضور ناظران بین‌المللی برگزار می‌شود ترسیده‌اند با فشار روی کمیته اخلاق که باید نهاد مستقل باشد، حکم دو سال محرومیت عزیزی خادم را گرفتند. کمیته اخلاقی که این روزها به چنان وضعیت اسفباری درآمده که وقتی عزیزی خادم در راس قدرت بود، با فشار او حکم محرومیت برای اعضای هیات رییسه صادر می‌کرد و حالا که آنها در راس قدرت هستند با فشار آنها عزیزی خادم را محروم می‌کند. در این میان تنها چیزی که در ارکان قضایی فدراسیون دیده نمی‌شود استقلال است! اعضای هیات رییسه امیدوارند با صدور حکم محرومیت عزیزی خادم و منتفی شدن دستور جلسه اصلی برگزاری مجمع، این نشست به زمان نامشخصی در آینده موکول شود. اینکه چه پیش می‌آید در چند روز بعد معلوم می‌شود. عزیزی خادم گفته حکم کمیته اخلاق غیرقانونی است و در کمیته استیناف درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و در مجمع هم حضور پیدا می‌کند تا از عملکرد خودش دفاع کند. احسان اصولی سخنگوی خودخوانده هیات رییسه گفته در حال بررسی مسائل قانونی برگزاری مجمع با وجود صدور حکم محرومیت عزیزی خادم هستیم! در این میان هر دو طرف دعوا سعی در تخریب هرچه بیشتر طرف مقابل دارند و در این میان دست هیات رییسه به دلیل دسترسی به اسناد فدراسیون و حمایت رسانه‌ای گسترده و پشتیبانی توسط نیروهای خارج از فوتبال بازتر است. به جز این چی؟ هیچ! یک تیم ملی فوتبال ول شده به امان خدا هست که در فاصله ۶ ماه مانده به جام جهانی همچون گوشت قربانی میان نزاع چند منفعت‌طلب گیر کرده و معلوم نیست آخر و عاقبتش چه خواهد شد.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها