رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584579

دولت رئیسی یک یا دو دوره ای می شود؟ / پاشنه آشیل دولت رئیسی از نگاه یک اصولگرا

ساعت24-قرن نو نوشت:یک چهره سیاسی اصولگرا اظهار داشت: دادند اگر آقای رئیسی و دولت سیزدهم تا پایان چهار سال نشان دهد که اوضاع اقتصادی کشور گُل و بلبل است یقینا مردم در دوره بعدی به آن رای می‌دهند اما اگر نتواند نشان دهد اوضاع گُل و بلبل است مشخص است که مردم هیچ تمایلی برای رای دادن به وی نخواهند داشت.

html>

سیدحسین نقوی حسینی چهره سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا رقیب جدی برای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲ می بینید؟گفت: براساس برآوردی که بنده از فعالیت‌های سیاسی احزاب، جریانات و گروه‌ها و جبهه‌ها دارم، تصور می کنم انتخابات ۱۴۰۲ سه ضلعی خواهد بود بدین گونه که یک ضلع، اصولگرایان هستند که خودشان دارای طیف های مختلف بوده و ممکن است این طیف ها به طور مجزا، لیست ارائه دهند یا به صورت متحد لیست بدهند.که البته بنده بر این باورم که همه طیف های اصولگرا در انتخابات مجلس، لیست واحد و متحد ارائه خواهند داد.

اصلاح طلبان حتما در انتخابات ۱۴۰۲ حضور دارند

او افزود: ضلع دوم هم اصلاح طلبان خواهند بود به بیان دیگر اصلاح طلبان یقینا در انتخابات ورود پیدا می کنند و نامزدهایی معرفی می‌کنند اگرچه آنها دارای طیف‌های مختلفی هستند اما آنها هم تلاش می کنند که یک لیست واحدی ارائه دهند.

رونمایی از یک ضلع نوظهور در انتخابات آینده مجلس

این چهره اصولگرا با بیان اینکه یک ضلع نوظهور نیز در انتخابات آتی خواهیم داشت، تشریح کرد: این ضلع نوظهور همان جریان اعتدالی در کشور است احتمالا آن ها هم به انتخابات ورود پیدا کرده و لیست جدیدی از جریان اعتدالی در انتخابات ارائه خواهند کرد. برآورد دیگری که بنده دارم این است که احتمالا در جریان اصولگرایی، جریان نوظهور دیگری داشته باشیم.

انتخابات چهار ضلعی خواهد شد اگر...

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: جریان اعتدالی بیشتر وجه اصلاح طلبی دارد اما به احتمال زیاد یک جریان نوظهور در بین اصولگرایان تحت عنوان جریان انقلابی شکل می‌گیرد یعنی حامیان دولت و آقای رئیسی که معتقد به جوانگرایی در کشور و ظهور نسل جدیدی از مدیران انقلابی هستند. این جریان نوظهور به احتمال زیاد به صورت یک جریان مستقل در انتخابات حضور پیدا می کنند اگر این اتفاقات رخ دهد ما شاهد یک انتخابات چهارضلعی خواهیم بود اما اگر این اتفاقات در بین اصولگرایان رخ ندهد رقابت دوضلعی خواهد بود.

نقوی حسینی با بیان اینکه نمی خواهم از نام برخی شخصیت‌ها در انتخابات آینده نام ببرم، اظهار کرد: ما در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان طیف هایی داریم که معتقدند اعتدالی هستند هر چند شاهد تنش های درون جناحی آنها هستیم به عنوان مثال در دولت روحانی، شاهد دو طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون هم بودیم حتی گاهی اوقات این اعتدالیون در دولت قدرتمند می‌شدند و حتی اصلاح طلبان را کنار می‌گذاشتند. افرادی مانند نوبخت و واعظی و جریان اعتدالی که در دولت روحانی بودند در مقابل آقای جهانگیری قرار می‌گرفتند.

او تصریح کرد: بنابراین هم در اصلاح طلبان یکسری افراد معتقدند که باید جریان اعتدالی تشکیل شود هم در بین اصولگرایان به ویژه اصولگرایان سنتی وضعیت بدین گونه است. به نظر می رسد این جریان اعتدالی ضلعی از انتخابات را تشکیل می‌دهند.

این چهره سیاسی در پاسخ به این سوال که شانس پیروزی کدام یک از طیف ها را برای انتخابات آتی بیشتر می دانید؟ گفت: این موضوع به عملکردها بستگی دارد در واقع در حال حاضر نمی توان به درستی قضاوت کرد چراکه الان فضا و زمان برآورد دقیق گرایش سیاسی مردم در انتخابات نیست.

پاشنه آشیل دولت رئیسی، اقتصاد است

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت و مجلس تا چه حد فضا را برای اصلاح طلبان فراهم می‌کند که بخواهند دوباره وارد میدان شوند؟ عنوان کرد: یقینا عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم روی موفقیت اصولگرایان و یا عدم موفقیت آنها و تهییج و تحریک اصلاح طلبان و اعتدالیون برای حضور در انتخابات، به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارد. اگر دولت سیزدهم موفق شود فضای مناسب اقتصادی ایجاد کند. مشکل معیشت را حل کند -چون پاشنه آشیل دولت آقای رئیسی، مسائل اقتصادی است- که به نظر می رسد در حال حاضر اقدامات اساسی و خوبی را نیز انجام داده است روی گرایش مردم و سیاسیون تاثیرگذار خواهد بود اما اگر دولت موفق نشود یا مجلس نشان دهد نمی تواند در جهت حل مشکلات مردم گام بردارد طبیعی است که روی گرایش انتخاباتی مردم تاثیر مستقیم برجای می گذارد همانطور که عدم موفقیت دولت روحانی باعث گرایش شدید مردم به اصولگرایان در انتخابات شد.

زود است درباره عملکرد دولت نُه ماهه رئیسی قضاوت کنیم

این چهره اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا می پذیرید اصولگرایان نمی توانند به تنهایی کشور را اداره کنند؟ با توجه به اینکه همواره بسیاری از سیاسیون تاکید می کردند که یکدست شدن قدرت موجب بسیاری از مشکلات خواهد شد، ادامه داد: بر این باورم که هنوز قضاوت در این باره زود است به هر حال دولت، ُنه ماه است که روی کار آمده است. آقای روحانی در دوره دوم یعنی ۶،۷ سال بعد از روی کارآمدن دولتش، وقتی پشت میکروفون قرار می‌گرفت، اعلام می کرد که ما وارث یک دولت ویرانی از احمدی نژاد هستیم بنابراین در مدت زمان نُه ماه نمی‌تواند درباره موفقیت یا عدم موفقیت دولت اظهارنظر کرد. در واقع باید منصفانه قضاوت کرد با توجه به مشکلات کشور ناشی از تحریم ها و آثاری که از دولت پیشین باقی مانده، نمی توان گفت که دولت موفق نبوده و یا نیست.

او اضافه کرد: باید اجازه دهیم که دو، سه سال از عمر دولت آقای رئیسی بگذرد تا بتوان اظهارنظر دقیقی ارائه داد. از من پرسیده شد که آیا موافقید آقایان رئیسی و روحانی با یکدیگر مناظره ای انجام دهند؟ بنده در جواب گفتم که هنوز بسیار زود است و این مناظره را به پایان چهارسال دولت آقای رئیسی موکول کرد.

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره بحث منتقدان مبنی بر اینکه هنوز تصمیم منسجمی برای اداره امور کشور از سوی دولت شاهد نیستیم، تاکید کرد: بنده دیدگاه‌ها و قضاوت شخصی خود را بیان می کنم. باید نگاه منصفانه ای داشت ممکن است بنده انتقادات زیادی را به دولت از لحاظ عزل و نصب ها و تصمیم گیری ها داشته باشم اما می‌خواهم پیرامون یک اقدام بلندمدت قضاوت کنم در واقع نمی توان در کوتاه مدت، درباره اقدامات بلند مدت قضاوت کرد.

همه چیز تقصیر روحانی نبود زیرا ...

این چهره اصولگرا اضافه کرد: ۸ سال آقای روحانی به مردم وعده داد که برجام به نتیجه می‌رسد و آب آشامیدنی، محیط زیست، اشتغال جوانان و... هم حل می شود اما به هر دلیلی نشد. البته نمی توان گفت که به طور کامل، آقای روحانی مقصر بود ترامپ هم از برجام خارج شد و ما به همان شرایط ابتدای دوره اول دولت روحانی بازگشتیم. در داخل هم چون نگاه دو دوره دولت یازدهم و دوازدهم به عرصه بین المللی بود و فکر می کرد اگر این مسئله را حل کند مسئله در داخل نیز حل خواهد شد، در نتیجه مسائل حل نشد، دولت آقای رئیسی به واقع وارث یک اقتصاد فلج به هم ریخته نامنظمِ بی پایه و اساس است.

او تاکید کرد: دولت در عرصه بین المللی نیز وارث آشفتگی ناشی از تحریم های بسیار شدید، آن هم بسیار بدتر از تحریم های سازمان ملل متحد است. بنابراین دولت وارث چنین شرایطی است و نمی توان درمدت زمان نُه ماه انتظار داشت، کشور به وضعیت گُل و بلبل تبدیل شود یقینا چنین چیزی امکان پذیر نیست. دولت از خودش دفاع می کند و اعلام می کند که ما باید در عرصه بین المللی بتوانیم موفقیت هایی به دست آوریم و این موفقیت تنها در زمینه برجام نیست بلکه برجام گوشه ای از این کار است در واقع باید نگاه به شرق را دنبال کنیم مبانی اقتصادی مان را با شرق در داخل محکم کنیم همچنین در داخل جلوی رانت خواری و یارانه خواری را بگیریم. این شعارهای دولت احمدی نژاد بوده و همچنین شعارهای دو دوره دولت روحانی هم بوده است بدین گونه که ما قیمت ها را واقعی کنیم. هیچ کس هم جرأت نمی کرد ورود کند.

دولت رئیسی جرأت کرد جلوی رانت خواری ها را بگیرد

نقوی حسینی اشاره کرد: حال این دولت می گوید جرأت کرده که به این مسئله ورود کند و خسارت آن را هم پرداخت می‌کند، تهمت آن را می شنوم و سختی های آن را هم تحمل می کنم. در نتیجه باید اجازه دهیم دولت کارش را انجام دهد تا پس از پایان دوره اول بتوان آن را قضاوت کرد. به نظر می رسد هنوز زود است بگوییم این دولت شکست خورد و نتوانست کاری کند.

یک دوره ای شدن دولت رئیسی محتمل است

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که در صورت عدم موفقیت دولت می توان انتظار یک دوره ای شدن دولت آقای رئیسی را داشت؟ تصریح کرد: بله ممکن است از لحاظ اقتصادی این اتفاق رخ دهد. در دوره اول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، دوره اول آقای خاتمی، دوره اول آقای احمدی نژاد و در نهایت دوره اول آقای روحانی، دوره گُل و بلبل بود، به همین دلیل مردم به آنها در دوره دوم ریاست جمهوری رأی دادند اگر آقای رئیسی و دولت سیزدهم تا پایان چهار سال نشان دهد که اوضاع اقتصادی کشور گُل و بلبل است یقینا مردم در دوره بعدی به آن رأی می‌دهند اما اگر نتواند نشان دهد اوضاع گُل و بلبل است مشخص است که مردم هیچ تمایلی برای رأی دادن به وی نخواهند داشت.

انتخابات سردی در آینده خواهیم داشت

او در پاسخ به این سوال که آیا ادامه فضای حاکم بر بر جامعه یعنی سرخوردگی و عصبانیت مردم که ناشی از گرانی و تورم است می تواند باعث سردتر شدن انتخابات آتی شود؟ بیان کرد: این موضوع هم به عملکرد دولت و مجلس بستگی دارد یعنی به هر حال سردی انتخابات دوره گذشته به جهت عملکرد دو دوره دولت آقای روحانی بود مردم گفتند ما به روحانی رأی دادیم و از وی حمایت کردیم اما هیچ نتیجه ای نداشت در نهایت پای صندوق رأی حاضر نمی شوند. اگر عملکرد مجلس یازدهم و دولت سیزدهم نیز برای مردم نتیجه ای دربر نداشته باشد باید منتظر انتخابات سردتری نسبت به انتخابات قبلی باشیم اما اگر اینها بتوانند نشان دهند پای کار هستند، اصلاح کردند، رفاه ایجاد کردند مناسبات اقتصادی را بهبود ببخشند یقینا مردم در انتخابات حضور گرمی خواهند داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها