رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584845

زلنسکی: روسیه باید غرامت جنگ اوکراین را پرداخت کند

ساعت24-رئیس‌جمهور اوکراین از کشورهای جهان خواسته با امضای یک توافق، اموال روسیه را بلوکه کرده تا هزینه خسارات جنگ اوکراین را از این دارایی‌ها پرداخت کنند.

html>

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (شنبه) یک توافق رسمی با متحدان این کشور برای تضمین غرامت روسیه برای خساراتی که نیروهایش در طول جنگ ایجاد کرده اند، پیشنهاد کرده است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد، رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد که روسیه تلاش می‌کند تا جای ممکن زیرساخت‌های اوکراین را تخریب کند و چنین توافقی به کشورهایی که به دنبال تهاجم هستند، نشان می‌دهد که باید هزینه اقدامات خود را بپردازند.

وی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما کشورهای شریک خود را دعوت می‌کنیم تا یک توافق چندجانبه را به امضا درآوریم تا مکانیسمی را ایجاد کنیم تا تضمین شود که تمامی آن‌هایی که از اقدامات روسیه متحمل خسارت شده‌اند، می‌توانند برای تمامی خسارات وارد آمده، غرامت دریافت کنند».

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد که طبق چنین توافقی، سرمایه‌ها و اموال روسیه در کشورهای امضاکننده ضبط خواهد شد و مستقیماً‌ این اموال صرف پرداخت غرامتی خواهد شد که روسیه باید بابت خسارات وارد آورده به اوکراین بپردازد.

وی با اشاره به این موارد گفت: «مصفانه خواهد بود و روسیه وزن تمامی موشک‌ها، تمامی بمب‌ها و تمامی خمپاره‌هایی که به ما شلیک کرد را احساس خواهد کرد».

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده است که کانادا نیز پیش از این گفته است که قوانین تحریم‌ خود را تغییر خواهد داد تا اجازه دهد دارایی‌های مسدود شده و بلوکه شده روسیه برای پرداخت غرامت به قربانیان جنگ اوکراین و بازسازی این کشور هزینه شود.

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز تصریح کرد که کشورهای اتحادیه اروپا باید برداشت ذخایر ارزی مسدود شده روسیه به منظور استفاده این مبالغ در بازسازی اوکراین را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد که ایالات متحده پیش از این کنترل میلیاردها دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را تاحدی برای جبران غرامت قربانیان تروریسم و کمک‌ بشردوستانه به این کشور در اختیار گرفته بود و می‌توان گام‌های مشابه در خصوص ذخایر مسدود شده روسیه را نیز مورد بررسی قرار داد. وی گفت: «من به نفع آن رأی می دهم زیرا بسیار منطقی است».

تلاش کشورهای غربی برای بلوکه کردن دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین، واکنش مقام‌های روس را به همراه داشته است به طوریکه چندی پیش در پی انتشار اظهارات بورل،‌ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایده «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انتقال پول‌های بلوکه شده روسیه به اوکراین «دزدی» است.

وی در ادامه سخنانش گفت: «موضع اتحادیه اروپا درباره بحران اوکراین، همان موضع تحمیل شده توسط آمریکا به این اتحادیه است. تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا مانع از ایجاد جهان تک قطبی شویم».

از طرف دیگر، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه مواجه شد. این مقام ارشد مسکو هشدار داد، این پیشنهاد یک «بی قانونی کامل» است. این دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: «این بی قانونی کامل و ویرانی پایه و اساس روابط بین‌الملل است. وی هشدار داد، اگر چنین تصمیماتی گرفته شود، «آنها به خود اروپایی‌ها و به سیستم مالی مدرن ضربه خواهد زد و اعتماد به اروپا و به طور کلی اعتماد به غرب را تضعیف می‌کند».

در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه)، روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، به این کشور اروپایی حمله کرد و مقام‌های روس از همان ابتدا اعلام کردند که به دنبال خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین هستند و تنها زیرساخت‌های نظامی کی‌یف را هدف قرار می‌دهند و کاری با مناطق غیرنظامی ندارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها