رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584882

سازمان هواشناسی هشدار داد

نفوذ گرد و خاک به نقاط مختلف کشور/ افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در خلیج فارس

ساعت24-سازمان هواشناسی با اشاره به وزش باد شدید تا بسیار شدید در برخی استان‌ها نسبت به خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و شعاع دید همچنین افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در خلیج فارس هشدار داد.

html>

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به نفوذ گرد و خاک و وزش باد شدید تا بسیار شدید از خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و شعاع دید از شنبه (۳۱ اردیبهشت) تا سه‌شنبه (۳خرداد) هشدار داد. این شرایط جوی روزشنبه در ایلام، کرمانشاه، خوزستان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، البرز، قم، بوشهر، شرق کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، لرستان، اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و یکشنبه در شرق کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان، شمال شرق اصفهان مورد انتظار است.

روز دوشنبه نیز در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، قم و سه‌شنبه در جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، بوشهر، خوزستان، یزد، کرمان، تهران، البرز درگیر این وضعیت جوی است.

این مخاطره جوی افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای تمام گروه‌ها به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر،استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی دیگری از افزایش سرعت باد در نواحی شمال غربی - جنوب غربی و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج ۱.۵ تا ۲ متر در نواحی ساحلی و ۲.۵ متر در فراساحل در خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر طی روزهای شنبه (۳۱ اردیبهشت) تا یکشنبه(اول خرداد) خبر داد.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها، خسارت به تاسیسات دریایی و خسارت به قایق های صیادی و شناورهای کوچک دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از شنا، محدودیت در تردد با قایق‌های سبک و تفریحی، ممنوعیت در ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع به‌ویژه در ساحل و فراساحل در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان با صدور هشدار زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی و بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد ریزش تگرگ از شنبه (۳۱ اردیبهشت) تا چهارشنبه(۴ خرداد)خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، ارتفاعات سمنان، دوشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و سه‌شنبه در شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان،چهارشنبه در شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره لغزندگی جاده، احتمال برخورد صاعقه، ریزش تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر بطور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و اختلال در پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از وزش شدید موقت، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی از شنبه (۳۱ اردیبهشت) تا سه‌شنبه(۳ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در کردستان، همدان، قزوین،یکشنبه در کرمان، فارس، شرق هرمزگان،دوشنبه در البرز، سمنان، تهران، گیلان و سه‌شنبه در سمنان، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و همدان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای گروه‌های حساس، استحکام سازه‌های موقت ، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها