رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584890

بررسی روند رفع مشکلات تیم‌های ایرانی پس از حذف از آسیا/کوه مشکلات در فوتبال ایران و دریغ از یک اقدام مثبت!

ساعت24-پس از گذشت ۶ ماه از حذف سه تیم ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا، تا کنون هیچ قدم مثبتی برای رفع مشکلات آن‌ها، برداشته نشده است.

html>

حدودا ۶ ماه پیش بود که با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم های استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. در سال های اخیر، همیشه صحبت از ایراد AFC به باشگاه های ایرانی، به خصوص استقلال و پرسپولیس در میان بود اما آن ها همیشه به هر طریقی، مجوز حضور در آسیا را کسب می کردند اما امسال نهایتا کنفدراسیون فوتبال آسیا، تصمیم به حذف سه تیم ایرانی گرفت تا استقلال و پرسپولیس، غایبان بزرگ لیگ قهرمانان باشند.

دلیل حذف تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که AFC برای حرفه‌ای کردن ساختار باشگاه‌های آسیایی، صدور مجوز حرفه‌ای برای آن‌ها را در دستور کار قرار داد. این مجوز شامل ۵ معیار اصلی و اساسی ورزشی، زیرساخت ها، پرسنلی، حقوقی و مالی است که روی هم رفته دارای حدودا ۶۰۰ آیتم است و تمامی بخش‌های یک باشگاه حرفه‌ای را شامل می‌شود. متاسفانه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در هر ۵ معیار نتوانستند انتظارات AFC را برآورده کنند و حتی گل گهر که شرایط بهتری نسبت به تیم‌های پایتخت داشت هم نتوانست از فیلترهای سخت گیرانه این نهاد عبور کند.

طبق گفته‌های فرشید سمیعی در آن موقع، مشاور حقوقی باشگاه استقلال از تاریخ ۱۰ اسفند ۹۹ تا ۱ مهر ۱۴۰۰ هیچ اقدامی جهت اخذ مجوز حرفه‌ای از سوی باشگاه‌ها انجام نشده بود، زیرا همه فکر می‌کردند روال کسب مجوز حرفه‌ای مانند سال‌های قبل است، اما خط و نشان AFC این بار شوخی بردار نبود.

دیگر نمی توان AFC را گول زد!

متاسفانه در همه این سال ها، باشگاه های ایرانی عادت داشتند که با سند سازی، نهادهای مربوطه را گول بزنند و مجوز حرفه ای کسب کنند اما سال گذشته، نهاد نهایی نظارتی در فوتبال آسیا، چشم و گوش خود را باز کردند و این بار با بررسی دقیق، مجوز سرخابی ها را صادر نکردند.

با این وجود خیلی ها در زمان وقوع این موضوع، آن را به فال نیک گرفته و از آن به عنوان توفیقی اجباری یاد می کردند که می تواند تلنگری برای باشگاه ها به خصوص استقلال و پرسپولیس باشد که شرایط خود را بهبود بخشند و با رفع مشکلاتی همچون زیرساخت ها، بدهی های سنگین و خصوصی سازی، در سال های آینده با شرایطی بهتر در آسیا حاضر شوند. اما با حذف سرخابی ها نه تنها آب از آب تکان نخورد، بلکه در همچنان بر همان پاشنه می چرخد و بعید است با این روال، تغییری در شرایط رخ بدهد.

همین حالا با نگاهی کلی می توان دید که استقلال و پرسپولیس همچنان چندین بدهی سنگین دارند و پنجره های آن ها، مدام باز و بسته می شود. از سوی دیگر، مسائلی همچون حق پخش تلویزیونی و درآمد های آن ها مشخص نشده و نمی توان صرفا با سند سازی، AFC را دور زد. علاوه بر این ها، بحث خصوصی سازی این تیم ها هم هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده و به نظر می رسد عرضه سهام این دو باشگاه در بورس، صرفا یک مسکن مقطعی بود که هیچ دردی را از ریشه دوا نمی کند. این معضلات فقط به سرخابی ها مربوط نمی شود بلکه اکثر باشگاه های فوتبال ایران، با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و بعید است بتوانند در سال های آینده، مجوز حرفه ای را کسب کنند.

نمونه آن را می توان در مشکلات نساجی مازندران دید که با قهرمانی در جام حذفی، می تواند حق حضور در آسیا را برای خود محفوظ بداند اما این تیم هنوز یک زمین مناسب برای تمرین و بازی در شهر خود ندارد و از همین حالا می توان پیش بینی کرد چه سرنوشتی در انتظار آن هاست.

تغییر قانون AFC و سردرگمی ایرانی ها!

چندی پیش در اطلاعیه ای اعلام شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا، تغییراتی در شیوه برگزاری لیگ قهرمانان ایجاد کرده و به همین دلیل، این مسابقات در فصل آینده برگزار نخواهد شد.

ماجرا از این قرار است که سال آینده خبری از برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نخواهد بود و این تورنمنت مهم فوتبال آسیا از شهریور سال ۱۴۰۲ با تقویمی متفاوت که منطبق بر تقویم فوتبال اروپا خواهد بود، از سر گرفته می‌شود.

اتفاقی که به‌صورت کلی برای فوتبال ایران خوب است چرا که تیم‌ها در یک فصل و با یک ترکیب و لیست، درگیر رقابت‌ها می‌شوند و دیگر از دست رفتن ستاره‌ها در پنجره نقل و انتقالاتی به کابوس تیم‌های ایرانی تبدیل نمی‌شود. اما از جهت دیگر ممکن است به یک مشاجره بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شود. زیرا بدون شک تیم‌هایی که در این دوره از لیگ و جام حذفی قهرمان شده اند، توقع حضور در این تورنمنت بزرگ آسیایی را دارند و از طرف دیگر قهرمانان لیگ ۲۲ و جام حذفی ۱۴۰۲ هم برای خودشان این حق را محفوظ می‌دانند.البته طبق گفته سهیل مهدی، مسئول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ، تصمیم گیری نهایی برای این موضوع، منوط به تعداد سهمیه های ایران است تا بتوان یک مدل نهایی برای انتخاب تیم ها را استخراج کرد.

امیرحسین اصلانیان: اصلا چیزی به نام زیرساخت نداریم که درباره‌اش بحث کنیم

امیرحسین اصلانیان، مهاجم اسبق پرسپولیس درباره وضعیت تیم های ایرانی و امکان حضور آن ها در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا گفت: از زمان حذف تیم های ایراین تا کنون، شرایط هیچ تغییری نکرده است و اگر به همین منوال ادامه یابد، تیم های ایرانی دوباره حذف خواهند شد. دلایل آن هم مشخص است؛ الان فدراسیون نداریم که اصلا بخواهد تصمیم کلان بگیرد و اولین پیامد این هم نتیجه نگرفتن در جام جهانی خواهد بود که با این هم استعداد، نمی توانیم هیچ کاری را به پیش ببریم.

او ادامه داد: الان فوتبال ما هم مانند هم صنعت خودروسازی‌مان شده که هیچ کشوری از ما بازیکن نمی‌خرد. کیفیت لیگ ما هم مانند همان سمند و پراید است که در لیگ، سطح آن را دیدیم. لیگی کم گل، بدون ساختن پدیده و ستاره. الان تیم های بالای جدول را ببینید که تیمی مانند پرسپولیس، مسن‌ترین تیم در لیگ است. این یعنی سیستم فوتبال ما نه جوانی را ساخته و نه جوانگرایی انجام داده.

اصلانیان افزود: از طرفی هم پول نداریم که بازیکن جوان اروپایی بخریم پس به سراغ میوه های ته مانده در سبد گندیده می گردیم که نتیجه اش همین می شود که دیدیم.

مهاجم اسبق پرسپولیس درباره مقایسه امکانات فوتبال ایران و کشورهای همسایه عنوان کرد: فوتبال ما هیچ زمانی نمی تواند به کشورهایی مانند قطر برسد، وقتی صنعت خودروسازی ما چنین است، فوتبال هم همانند آن است و در ساخت و ساز ورزشگاه های مناسب، مانده ایم. در این سال ها فقط شعار شنیده ایم و افراد سعی کرده اند فیفا و AFC را دور بزنند اما آن ها دیگر دست ما را خوانده اند.

وی افزود: ما اصلا چیزی به نام زیر ساخت نداریم که بخواهیم راجع به آن بحث کنیم.

اصلانیان در پایان گفت: الان استادیوم آزادی که بهترین ورزشگاه ایران محسوب می شود، دچار آسیب فراوان شده که اگر به دادش نرسیم فاجعه به بار می آید. امیدوارم روزی را ببینم که مثل کشورهای همسایه دارای امکانات ورزشی مناسب باشیم البته اگر به عمر ماها قد بدهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها