رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584955

خزانه عربستان چگونه با مالیات شهروندان سعودی پُر میشود؟

ساعت24-به دنبال سیاست‌های متزلزل اقتصادی محمد بن سلمان، خزانه دولتی عربستان سعودی با مالیات شهروندان تامین می‌شود که این امر خشم شهروندان سعودی را به دنبال داشته است.

html>

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با وضع مالیات‌های گزاف علیه شهروندان، خزانه دولتی را پر می‌کند.

به گزارش سعودی لیکس، از زمان راه اندازی چشم انداز 2030، بن سلمان برای پوشاندن شکست اقتصادی خود، به جیب شهروندان با وضع مالیات‌های گزاف متوسل شده است که این مالیات در سال 2020 به حدود 80 میلیارد دلار رسید.

از جمله برجسته‌ترین خدمات و کالاهایی که محمد بن سلمان بر آنها مالیات وضع کرد، می‌توان به مواد غذایی، اجاره املاک تجاری، حمل و نقل ، آموزش خصوصی و مراقبت‌های بهداشتی در مراکز خصوصی اشاره کرد. این مالیات‌ها همچنین شامل بخش نفت و مشتقات نفتی، خدمات ارتباطی و الکترونیکی، بیمه سلامت و ... می‌شود.

علاوه بر این، مالیات بر فروش سایر دارایی‌های تجاری، فروش املاک مسکونی و تجاری و بسیاری از خدمات دیگر نیز اعمال می‌شود.

ناظران تاکید می‌کنند که با وجود اعمال همه این مالیات‌ها بر شهروندان، خدمات ارائه شده به آن‌ها همچنان ضعیف است و تورم در این کشور در حال افزایش است.

علیرغم دوبرابر شدن درآمدهای نفتی در این کشور و ارقام بی سابقه، نارضایتی سعودی‌ها از ادامه تحمیل مالیات‌های گزاف توسط مقامات سعودی افزایش یافته است.

داده‌های رسمی از قیمت نفت عربستان نشان می‌دهد که هر بشکه نفت در سه ماهه اول سال 2022 به 131.13 دلار رسیده است.گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت نشان داد که تولید نفت عربستان سعودی از مرز 10 میلیون بشکه گذشت و ارزش صادرات نفت این کشور را به 255 میلیارد دلار رساند.

بر اساس گزارش موسسه مالی بین‌المللی، به ازای هر 10 دلار افزایش قیمت هر بشکه نفت، عربستان سعودی سالانه 40 میلیارد دلار اضافی درآمد خواهد داشت و در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت همچنان بالاست. از سوی دیگر بودجه دولتی در درآمدهای غیرنفتی (مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات - مالیات بر درآمد شرکت‌ها و تسهیلات خارجی - عوارض گمرکی) عربستان سعودی با حدود 930 میلیارد ریال بالاترین درآمد نفتی تاریخ را به خود اختصاص داده است.

برآوردهای اقتصاددانان نشان می‌دهد که درآمدهای غیرنفتی در عربستان طول سال 2022 نسبت به سال گذشته رشد بیشتری خواهد داشت. با این حال، با توجه به بهبود اقتصادی عربستان سعودی، مالیات بر ارزش افزوده برکالاها از مواد غذایی تا قیمت داروها و خدمات ارائه شده 15 درصد افزایش می‌یابد. همچنین قیمت بنزین به سطح بالایی رسیده است. بدین ترتیب بسیاری از کارشناسان تعجب می‌کنند که پول نفت و مالیات‌ها کجا می رود.

تورم در عربستان سعودی در آوریل گذشته برای بیست و هشتمین ماه متوالی افزایش یافت. افزایش تورم در ماه گذشته، ناشی از افزایش قیمت حمل و نقل، با 4.6 درصد، به دلیل بنزین است که 9.5 درصد افزایش یافت.

نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان در سطح بالایی باقی مانده که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه‌ها و تمایل مردم برای ذخیره‌سازی گسترده این اقلام است و پیش بینی می‌شود که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم در سطح بالای فعلی بماند.

محمد بن سلمان برای بررسی شفاف و واقعی اوضاع بر عدم دخالت کارشناسان ذیربط در این امور تکیه کرد، از این رو برخی از کارشناسان اقتصادی مانند «عصام الزامل» به گونه‌ای صحبت کردند که پرده از ابهام برداشتند.

الزمیل اعلام کرد که عربستان به کدام سو می‌رود و چه شخصی کورکورانه آن را رهبری می‌کند که به دلیل فساد آن هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. الزمیل بعد از انتقاد از دولت و سیاست اقتصادی متزلزل آن بازداشت شد.

عربستان با مشکلات زیادی به دلیل افزایش بیکاری، درآمد کم کارگران مواجه است. این امر باعث اعتراض بسیاری از کارگران و بیکاران در شبکه‌های اجتماعی شده است.

مقامات سعودی همچنین برای تامین هزینه‌های جنگ یمن به افزایش مالیات‌ها و تعرفه‌های خدمات عمومی و کاهش یارانه‌های مشتقات نفتی و خدمات اساسی که تأثیر آشکاری بر اقتصاد این کشور دارد روی آوردند که در نهایت منجر به افزایش هزینه‌های زندگی برای شهروندان سعودی شده و اعتراض آنها را برانگیخت.

مجله فوربس در اواخر سال 2021 در گزارشی تحت عنوان «سرمایه‌گذاری‌های خارجی در عربستان سقوط می‌کند» اعلام کرد که علاوه بر سرمایه گذاری‌های خارجی، سرمایه گذاری‌های داخلی در عربستان نیز طی سال‌های گذشته به شکل قابل توجهی پسرفت کرده است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی عربستان نشان می‌دهد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور در سه ماهه سوم سال 2021 بالغ بر 1.75 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با 3 ماهه دوم این سال کاهش چشمگیری داشته است؛ چرا که در سه ماهه دوم سال 2021 میزان سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان به 13.8 میلیارد دلار می‌رسید.

اعتراضات ملت سعودی از همه فرقه‌ها علیه رژیم سعودی در حال گسترش است. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوب‌گری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در برگرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها