رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585024

راستی‌آزمایی تبلیغاتی که پایتخت را پر کرده است؛

کارنامه‌سازی میلیاردی

ساعت24-اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ۲۰۰ روزه عملکرد شهرداری تهران است. تبلیغاتی که برخی فعالیت‌های روزمره و روتین شهرداری تهران است. اما هزینه این تبلیغات چقدر است؟ شرق چند مورد از بیلبوردهای تبلیغاتی را راستی‌آزمایی کرده که در این گزارش آمده است.

html>

علیرضا زاکانی شهردار تهران، از همان روزهای اول حضورش درشهرداری تهران، میکروفونی به گوشه کتش چسبیده بود و چندین دوربین در هر مراسم همراهی‌اش می‌کرد. فیلم‌هایی که مشخص نیست چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالیست که زاکانی چند هفته پیش در جمع مدیران مسئول رسانه‌ها گفته بود: در 6 ماه اول مسئولیتم در شهرداری به هیچ‌وجه کار رسانه‌ای نکردم. این کارعامدانه بود. 6 ماه اول، دوره استقرار مدیریت جدید شهر بود. حالا که زیرساخت‌ها آماده شده، به طور جدی در خدمت رسانه‌ها هستیم.

اولین خروش رسانه‌ای شهردار

به نظر می‌رسد اولین خروش رسانه‌ای شهرداری پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش 200 روزه عملکرد شهرداری تهران باشد. تبلیغاتی که برخی فعالیت‌های روزمره و روتین شهرداری تهران است. از پاسخگویی به شکایات و درخواست‌های مردم تا تفاوت قیمت 40 درصدی محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار و سطح شهر از جمله برنامه‌های این عملکرد 200 روزه است که در واقع در همه دوره‌های شهرداری رایج بوده است .

بوستان جنگلی هزار و 200 هکتاری که پیدا نیست

ایجاد بوستان جدید جنگلی هزار و 250 هکتاری یکی از فعالیت‌هایی است که در این بیلبوردها نقش بسته بود و بسیاری از شهروندان تهرانی‌ به دنبال این بوستان جدید بودند. اما تهران صاحب بوستان جنگلی تازه‌ای نشده این همان نهال‌کاری‌هایی است که هرساله برای ایجاد کمربند سبز تهران انجام می‌شود. پس دنبال آن نگردید. شهردار تهران به تازگی درباره این بوستان جنگلی گفته: سال گذشته اضافه کردن 1250 هکتار به فضای سبز پیرامونی را از آبان‌ماه شروع کردیم که در روز درختکاری افتتاح شد.

32 میدان میوه و تره بار بدون مراسم افتتاحیه

ایجاد 32 میدان میوه و تره بار یکی دیگر از بخش‌های کارنامه 200 روز شهردار تهران است. میادینی که اعلام نشد در کدام نقاط تهران به بهره‌برداری رسیده‌اند. شهردار تهران در نشست خبری خود گفت که 31 بازارچه را به بهره‌برداری رسانده و قول داد لیست این بازارچه‌ها را منتشر کند. لیستی که البته تاکنون منتشر نشده و به‌نظر می‌رسد بازارچه‌های مورد نظر شهردار تهران همان غرفه‌های کوچکی هستند که در برخی از ایستگاه‌های مترو ایجاد شده و برخی از مسافران مترو عکس این غرفه‌های خالی را در فضای مجازی منتشر کرده و اعلام کرده‌اند که برخی از این غرفه‌ها در پارکینگ‌های دوچرخه قرار گرفته است.

اتوبوس های تهران کم شد یا زیاد ؟

یکی دیگر از بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری تهران، ورود 675 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل و ترافیک بوده است. شهردار تهران گفته 500 اتوبوس اورهال(بروز رسانی) شده و 175 اتوبوس را به ناوگان اضافه کرده است . این درحالی است که سید جعفرتشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران گفته بود که در ابتدای دوره مدیریت شهری 2 هزار و 200 اتوبوس فعال در شهر داشتیم که این تعداد به 1500اتوبوس رسیده است . از 175 اتوبوس جدیدی که شهردار تهران در لیست عملکرد خود آورده 110 اتوبوس حاصل تلاش‌های مدیریت شهری گذشته است که مهدی چمران نیز به آن اشاره کرد و وعده 65 اتوبوس باقی مانده نیز که آبان‌ماه قرار بود به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود هنوز محقق نشده است .

گفته می‌شود در حوزه حمل و نقل هیچ قرارداد جدیدی بسته نشده خریدها و حتی اورهال (بروزرسانی) و نصب مخازن گاز در دوران مدیریت گذشته انجام شده است.

حصارکشی در 27 بوستان

ایجاد 27 بوستان مادر و کودک یکی دیگر از فعالیت‌های 200 روز شهرداری تهران است . این بوستان‌ها پیش از این 200 روز بدون حصار برای همه شهروندان تهرانی بودند. اما در این 200 روز شهرداری تهران دور این بوستان‌های قدیمی حصار کشید و یک اتافک مادر و کودک هم در این بوستان‌ها ایجاد کرد و ورود مردان را هم ممنوع کرد، طرحی که منتقدان زیادی دارد .

ساماندهی 10 هزار معتاد متجاهر

شهردار تهران 25 آذرماه خطاب به شهروندان تهرانی اعلام کرد که دو ماه دیگر معتاد متجاهری در تهران نمی‌بینید. در کارنامه 200 روز خود نیز از ساماندهی 10 هزار معتاد متجاهر خبر داد. اما اما مدیر سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به تازگی گفته که تا زمانی که تمام معتادان متجاهر جمع نشوند و پروسه زمانی یک تا سه سال طی نشود، شاهد حضور معتاد در تهران خواهیم بود. او آمار ساماندهی معتادان متجاهر را 7 هزار تن عنوان کرده است.

200 روز بدون تراکم فروشی و آمارهای معکوس

هرچند که در بیل بوردهای تبلیغاتی خبری از عملکرد حوزه شهرسازی نبود اما شهردار تهران دربسیاری از برنامه‌های تلویزیونی خود بر پایان دادن به تراکم فروشی در شهر تهران تاکید داشت ، اما آمار منتشر شده برای تعداد پروانه‌های صادر شده در منطقه 22 شهرداری تهران در نخستین فصل مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران حکایت از صدور پروانه ساختمانی برای زیر بنای 153.690 متر مربع آن هم برای مجموع مساحت زمین بالغ بر 17.629 متر مربع دارد. بررسی بارگذاری این حجم زیر بنا بر مساحت زمین نمایانگر بارگذاری 872 درصدی است که با ادعای زاکانی درباره پایان دادن به فروش تراکم مغایر است.

نگاه مردم به طرح برای مردم

نقدهایی هم از سوی کاربران فضای مجازی با کارنامه 200 روزه که فضاهای تبلیغاتی شهری را اشغال کرده بود مطرح شد.

یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است «آخه مسئله اینجاست که خیلی از اون چیزایی که پزشو داره میده کار خودش نیست، تو دور قبلی همه کاراش انجام شده و بهره‌برداری‌ها به دوره ایشون رسیده است .»

کاربر دیگری هم نوشته است :«جالبه شهرداری تهران وظایف خودشو بنر تبلیغ کرده، می‌کنه توی چشامون»

در توییتی دیگر نوشته شده:«حتی نظافت کوچه و خیابان هم از وقتی ایشون شهردار شده دیگه مثل سابق نیست. بنر زده احداث 1250 هکتار فضای جنگلی در 200 روز خدمت. کجا احداث شده؟»

هزینه تبلیغات عملکرد شهرداری چقدر است؟

گفته می‌شود هزینه هر متر مربع تبلیغات در سطح شهر تهران در هر ماه چهار میلیون و پانصد و هشتاد و سه تومان است و تبلیغات برای مردم دست کم 14 روزی تمام بیل بوردهای تبلیغاتی سطح شهر را پر کرده بود . هزینه چاپ و نصب و جمع‌آوری کارهای فرهنگی نیز متری چهل هزار تومان است که برای شرکت‌ها گفته می‌شود نزدیک به چهار و نیم میلیون بابت هر متر مربع هزینه دارد اگر این ارقام صحیح باشد با یک ضرب و جمع ساده این کارنامه‌سازی بیش از 50 میلیارد تومان برای تهران هزینه داشته است. البته این مبلغ از سوی مدیران شهرداری تهران هیچگاه اعلام نشده است و شرق این آمادگی را دارد که در راستای شفافیت آمار تبلیغات عملکرد 200 روزه شهرداری را با همکاری شهرداری تهران راستی‌آزمایی و منتشر کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها