رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585059

نامزد رقیب قالیباف برای ریاست مجلس : نمایندگان عاقل هستند ، قالیباف رای میآورد

ساعت24-فریدون عباسی گفت: قالیباف جلوی استیضاح‌ها را نمی‌گیرد؛ یعنی یک نفر، که نمی‌تواند جلوی استیضاح‌ها را بگیرد. برخی نمایندگان یک تحلیل و نظری درباره عملکرد یک وزیر دارند آن را مطرح و حتی اقدام به جمع‌آوری امضاء نیز می‌کنند. حال این امضاها به حدنصاب نمی‌رسد.

html>

شمارش معکوس برای آغاز انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس شروع شده است و تاکنون الیاس نادران و محمدباقر قالیباف برای فتح صندلی ریاست پارلمان اعلام کاندیداتوری کردند.

فریدون عباسی از نامزدی خود در انتخابات هیئت‌رئیسه خبر داد؛ اما تأکید کرد که «قالیباف می‌تواند در انتخابات هیئت‌رئیسه رأی بیاورد.»

او گریزی هم به انتقادات نادران از قالیباف زد و گفت: «آقای نادران اگر حرفی داشتند باید در سال اول یا دوم مجلس می‌گذاشتند؛ حالا تجربه ایشان بیشتر شده و اشکالاتی را مشاهده کردند و آزاد هستند که آن را بیان کنند. نمایندگان هم نظرات ایشان و هم توضیحات آقای قالیباف را می‌شوند و به هرکدام که خواستند رأی می‌دهند. حال امسال به جای دو نفر، سه نفر کاندیدای انتخابات هیئت‌رئیسه هستند و نمایندگان اگر از عملکرد آقای قالیباف ناراضی باشند، در برگه رأی نشان می‌دهند.»

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون در مجلس را در قرن نو می‌خوانید:

آقای عباسی! شما هم برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس کاندید می‌شوید؟

بله، من هم برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنم.

به نظر شما آقای قالیباف ممکن است دوباره برای ریاست مجلس انتخاب شوند؟

بله، ایشان رأی می‌آورند.

قالیباف می‌تواند در انتخابات رأی بیاورد

یعنی حواشی اخیر آقای قالیباف مانند انتشار فایل صوتی یا ماجرای سفر خانواده‌شان به ترکیه روی رأی نمایندگان تأثیر نمی‌گذارد؟

نمایندگان مجلس عاقل هستند و به این مسائل توجهی نمی‌کنند.

اما این موضوعات با انتقادات شدیدی روبه‌رو شد.

آزادی در کشور بوده و منتقدان نیز انتقاد کردند. انتقادات متوجه ایشان بوده و آقای قالیباف نیز پاسخ دادند. این موضوع ربطی به مجلس ندارد و ما اگر بخواهیم ارزیابی کنیم به عملکرد ایشان نگاه می‌کنیم که در دو سال گذشته مجلس را چطور اداره کرده است. یعنی به ایشان نمره داده می‌شود که آیا آقای قالیباف به قانون پایبند بوده است؟ منظم بوده و جلسات را به‌خوبی اداره کرده است؟ با نمایندگان تعامل داشته و به نظرات آنان گوش کرده است؟ آیا مجلس را کمیسیون‌محور اداره کرده است یا خیر. اینها مسائلی است که نمایندگان می‌توانند بسنجد و موارد انتقادی را که در جامعه متوجه ایشان بوده را نگاه کرده و به آن وزن می‌دهند.

ما زمانی‌که می‌خواهیم یک نفر را برای مسئولیتی ارزیابی کنیم باید کل عملکرد او را بررسی کرده و نمره بدهیم. من با این اوصاف می‌گویم آقای قالیباف می تواند در انتخابات هیئت‌رئیسه رأی بیاورد.

قالیباف جلوی استیضاح‌ها را نمی‌گیرد

این روزها انتقادات تندی از سوی برخی پایداری‌های مجلس به عملکرد آقای قالیباف شده و معتقدند ایشان جلوی استیضاح وزرا را می‌گیرد. نظر شما درباره این انتقادات چیست و آیا عملکرد آقای قالیباف در این دو سال قابل‌قبول بوده است؟

آقای قالیباف جلوی استیضاح‌ها را نمی‌گیرد؛ یعنی یک نفر، که نمی‌تواند جلوی استیضاح‌ها را بگیرد. برخی از نمایندگان یک تحلیل و نظری درباره علمکرد یک وزیر دارند، آن را مطرح و حتی اقدام به جمع‌آوری امضا نیز می‌کنند. حال این امضاها به حدنصاب نمی‌رسد. یا اگر این استیضاح‌ها را به هیئت‌رئیسه تحویل می‌دهند، هیئت‌رئیسه آن را بررسی کرده و موضوع همکاری و تعامل با دولت مطرح می‌شود.

نمی‌شود که ما در چند ماه گذشته به وزرا رأی بالایی داده و حال آنها را استیضاح کنیم. باید به وزرا فرصت داد و مدام به کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف نخواهند پاسخ بدهند. باید اجازه بدهیم دولت قوام پیدا کرده و کشور را اداره کند؛ یعنی من به درک اینکه الآن فرصت استیضاح وزراست، نرسیدم. باید به آنان زمان داد تا وزرا مشکلات را حل کنند و مشکلات کشور زیاد است و نباید دولت تفکیک شود تا به وظایف خودش عمل کند. نمایندگان مجلس نیز اینگونه فکر می‌کنند که تاکنون بحث استیضاح وزرا مطرح نشده و ربطی به آقای قالیباف ندارد.

رئیس مجلس از بیرون انتخاب نمی‌شود

آقای عباسی این گفته که رئیس مجلس از بیرون انتخاب می‌شود، صحت دارد؟

فکر نمی‌کنم. نمایندگان رأی می‌دهند و اینجوری نیست که کسی از بیرون رأی بدهد. من این را ندیدم؛ زیرا در انتخابات شرکت کردم و دو سال رقیب آقای قالیباف بودم. البته اسمش را از نظر سیاسی رقیب می‌گذاریم اما همراه بودیم. من کاندیدا شدم که اگر کسی درباره ایشان حرفی دارد، بگوید یک نفر دیگر هم کاندیدا بوده و به او رأی می‌دهم. اما ایشان در سال گذشته ۲۳۰ تا رأی آورد؛ یعنی اختلاف زیادی با رأی من داشت و نمایندگان از عملکرد ایشان راضی بودند و حتی به دلیل عدم حضور در انتخابات ۱۴۰۰ و عدم مقابله با آقای رئیسی به ایشان امتیاز هم دادند. این یکی از شاخصه‌هایی بودند که نمایندگان آن را مثبت ارزیابی کردند و چه دلیلی هست که از بیرون فشار آورده و آقای قالیباف انتخاب شود؟ چه عدله‌ای دارد؟ نمایندگان رأی می‌دهند. حال ممکن است نمایندگان مشورت بگیرند که به عباسی رأی بدهیم یا قالیباف.

مگر مجلس فوت شده که فاتحه‌اش را بخوانیم؟

نامه‌ای از آقای نادران خطاب به نمایندگان منتشر شده که ایشان طعنه‌های تندی را به پدرخوانده‌های اصول‌گرایی و نواصول‌گرایی زدند و حتی به نمایندگان هشدار دادند که اگر مجلس به همین روال ادامه بدهد باید فاتحه آن را خواند. نظر شما درباره نامه ایشان چیست و آقای نادران شانسی در برابر آقای قالیباف دارند؟

ایشان هم مانند خیلی از افراد کشور آزاد هستند که اظهارنظر کنند. من صحبت شما را تأیید نمی‌کنم اما اینکه بگویند فاتحه مجلس خوانده است؛ مگر مجلس فوت شده که فاتحه‌اش را بخوانیم؟ مردم به نمایندگان رأی دادند و آنان آمده‌اند که حقوق مردم حفظ شود و کارشان را نیز درست انجام می‌دهند.

مجلس زنده است و به حیات خودش ادامه می‌دهد. تجربه حکومت آزاد در کشور ما ۴۳ سال است و با توجه به تلاطم‌های جنگ و تحریم و... در این جایگاه ایستاده است. باید به همدیگر فرصت بدهیم و حتی جناح‌های رقیب مانند اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نباید بی‌رحم بوده و همدیگر را نابود کنند. هر جناح دارای طیف‌های مختلفی است که وقتی اکثریت می‌شود تازه اختلافات آنان بروز می‌کند. آقای نادران اگر حرفی داشتند باید در سال اول یا دوم مجلس می‌گذاشتند؛ حالا تجربه ایشان بیشتر شده و اشکالاتی را مشاهده کردند و آزاد هستند که آن را بیان کنند. نمایندگان هم نظرات ایشان و هم توضیحات آقای قالیباف را می‌شوند و به هرکدام که خواستند رأی می‌دهند. حال امسال به جای دو نفر، سه نفر کاندیدای انتخابات هیئت‌رئیسه هستند و نمایندگان اگر از عملکرد آقای قالیباف ناراضی باشند، در برگه رأی نشان می‌دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها