رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585197

مرگ مرد سخت کوش اقتصاد و اندیشه ورز نیرومند

ساعت24-محمد صادق جنان صفت - در سالهایی که دولتی کردن همه اقتصاد دردستور کار سیاست ورزان هردو جناح سیاسی در ایران بود ، گروهی از فعالان اقتصادی درایران بودند که می خواستند با اراده خستگی ناپذیر خود زنده سازی بخش خصوصی اصیل را از ذهن و حرف به عمل تبدیل کنند و جای پای نهادهای مدنی را در بخش کارفرمایی در سپهر اقتصادایران سفت کنند . با بررسی کارنامه مردان بزرگی که دراین جبهه سخت و هزینه ساز در وسط میدان بودند نامهای قابل اعتنایی را می توان دید که راه فروبسته شده بخش خصوصی را از این مسیر باز می کردند. مهندس عوض محمد پارسا رییس فدراسیون صادرات انرژی بدون تردید یکی از سخت کوش ترین فعالا ن صنعتی دراین راه بود. او بدون هیاهو و با دور اندیشی در هرجایی که بود نهادهای مدنی را تاسیس و با پشتیبانی همه جانبه و هزینه کردن از انرژی ووقت خود آنها را بالنده می کرد.

پارسا
html>

زاد و رشد سندیکای صنعت برق یکی از دستاوردهای درخشان او به همراه گروهی از همکارانش بود که حالا به درختی تناور تبدیل شده است. مهندس پارسا از نمایندگان ادوار اتاق بازرگانی تهران و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های صنعت برق که تلاش زیادی برای توسعه این صنعت، صادرات محصولات آن و شکل‌گیری تشکل‌های مرتبط با صنعت برق داشت پس از ماهها مبارزه با بیماری و درشرایطی که هرگز تسلیم نمی شد از دنیا رفت . واکنش گسترده فعالان بخش خصوصی پس از شنیدن درگذشت وی نشان از عمق و گستردگی فعالیت های اودرنقش یک اصلاح گر اقتصادی دارد. بخش خصوصی و به طور خاص صنعت برق کشور یکی از چهره‌های اثرگذار و جریان‌ساز خود را از دست داد. محمد پارسا، از نمایندگان ادوار اتاق بازرگانی تهران بود که در دوران حضور در ترکیب هیات نمایندگان این اتاق، ریاست کمیسیون انرژی را برعهده داشت.او به عنوان یک فعال اقتصادی از بخش خصوصی واقعی کشور، خدمات زیادی به پیشرفت صنعت برق کشور داشت. پارسا با راه‌اندازی شرکت پارس‌تابلو، برای اولین بار تابلوهای برق را به بازارهای خارجی صادر کرد و هم‌چنین به اولین تولیدکننده پست‌های فشار قوی در ایران تبدیل شد.

مهندس پارسا در تدبیر اقتصادی در سطح کلان وارایه راه حل های اقتصادی برای بیرون بردن اقتصاد ایران از تنگناها ونیز با ارایه برنامه های کاربردی به دولتهای وقت وحتی همین دولت فعلی نشان داده بود ازاندیشه ای منسجم و مستجکم برای اقتصاد سالم درایران برخوردار است. در این دوسال تازه سپری شده که با او از نزدیک همکاری داشتم راهنمایی هایش برای اقتصاد ایران بسیار کارساز بود و نوشته های پرشمارش نشان می دهد که راه را یافته و قدرت درک مفاهیم پیچیده اقتصادی و نیز انطباق دانش اقتصاد با مسایل ایران را به خوبی در ذهن خویش سازماندهی کرده است. شادروان پارسا یک میهن دوست واقعی بود که همواره با تاسف از هدررفتن نفت وبه ویژه گاز ایران می نوشت وهشدار می دادو بسیاری ازط نوشته های وی نشان می دهد تا چه اندازه راه را یافته است. محمد پارسا علاوه بر این که یک کارآفرین و صادرکننده نمونه بود، در فعالیت‌های تشکلی نیز جزو پیشگامان بود و با همراهی جمعی دیگر از فعالان اقتصادی، سندیکای صنعت برق را راه‌اندازی کرد. او هم‌چنین از بنیانگذاران انجمن تابلوسازان برق و فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته بود.محمد پارسا، این چهره خوشنام و ماندگار بخش خصوصی، روز سه‌شنبه سوم خردادماه دار فانی را وداع گفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها