رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585289

عربستان به درآمد مازاد صادرات نفت دست نمیزند

ساعت 24 - عربستان سعودی برای خرج کردن درآمد عظیمی که در پی افزایش چشمگیر قیمت نفت نصیب این کشور شده است، عجله ای ندارد.به گزارش ایسنا، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، درآمد عظیمی که در حال حاضر از نفت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه به دست می آورد را در حساب جاری خود نگه خواهد داشت و برخلاف کاری که در دوره های افزایش قیمت نفت انجام می داد، این پول را برای پروژه های توسعه، رشد و متنوع سازی خرج نخواهد کرد.

html>

طبق گزارش بلومبرگ، پس از سالها کسری بودجه پس از این که قیمت نفت در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ و در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد، عربستان سعودی اکنون از مازاد بودجه پیدا کرده است اما عجله ای برای افزایش هزینه دولتی ندارد.محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی در بیانیه ای به بلومبرگ گفت: مازادی که در سه ماهه اول به دست آمده است، در حساب جاری دولت دیده نمی شود و به خزانه دولت یا گروههای دیگر منتقل نشده است. اختصاص این درآمد پس از پایان سال مالی انجام خواهد شد.در دوره فعلی رونق بازار نفت، سعودیها قصد دارند پیش از افزایش هزینه، صندوقهای خزانه را پر کنند. احتمال دارد که عربستان سعودی بخواهد ابتدا بدهیهایش را بازپرداخت کند و بخشی از این پول را به صندوق سرمایه دولتی یا صندوق توسعه ملی منتقل کند که در زیرساخت این کشور سرمایه گذاری می کند.عربستان سعودی که در دوره های قبلی فروپاشی صنعت نفت، آسیب دید و با ریزش قیمت نفت، موجودی خزانه اش به سرعت ته کشیده شده بود، اکنون می خواهد یک طرح پایداری مالی داشته باشد که تحت آن ذخایر به پایین سهم خاصی از تولید ناخالص داخلی افت نمی کنند.

وزیر دارایی عربستان سعودی پیش از این به رویترز گفته بود: تحت این سیاست، ذخایر ما نباید کمتر از درصد مشخصی از تولید ناخالص داخلی شود. این عدد، دو رقمی خواهد بود.در حال حاضر عربستان سعودی به کمک قیمت بالای نفت، از درآمد خوبی بهره مند شده است. عربستان در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۱۵.۳ میلیارد دلار معادل ۵۷.۴۹۱ میلیارد ریال مازاد بودجه ثبت کرد و درآمد نفتی این کشور در فاصله ژانویه تا مارس، به میزان ۵۸ درصد رشد کرد و به ۴۹ میلیارد دلار معادل ۱۸۳.۷ میلیارد ریال رسید.طبق آمار رسمی، ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در مارس امسال ۱۲۳ درصد معادل ۱۶.۷ میلیارد دلار در مقایسه با مارس سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت سعودی جدوی للإستثمار (Jadwa Investment) ماه جاری پیش بینی کرد درآمد نفتی عربستان سعودی ۶۶ درصد در سال ۲۰۲۲ رشد کرده و به حدود ۲۴۹ میلیارد دلار می رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها