رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585295

روابط اقتصادی آلمان و چین در خطر

ساعت 24 - در پی انتقاد شدید قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد و محیط زیست آلمان از سرکوب و شکنجه مسلمانان اویغور در ایالت شین جیانگ، چین از آلمان خواست که مراقب منافع اقتصادی خود در این کشور باشد. انتشار "اوراق شین جیانگ" به تازگی شکنجه و آزار بی رحمانه اویغورها را در اردوگاه های ایالت شین جیانگ چین برملا کرده است.

html>

روز چهارشنبه ۲۵ مه، روزنامه هندلزبلات آلمان از خشم چینی ها در برابر انتقادهای روبرت هابک قائم مقام صدراعظم و وزیراقتصاد، انرژی و محیط زیست آلمان خبر داد. بنا به این گزارش سخنگوی وزارت خارجه چین شامگاه چهارشنبه این هفته دریک کنفرانس مطبوعاتی آلمان را به از دست دادن منافع خود در چین تهدید کرده و گفته است: "همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان چین و آلمان به نفع هر دو طرف است".سخنگوی وزارت خارجه چین افزوده است: "امیدوارم دولت و سیاستمداران آلمان با دقت به این موضوع نگاه کنند، افکار عمومی را گمراه نکنند و به منافع خودشان آسیب نزنند".یک روز پیش از کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه چین، روبرت هابک وزیراقتصاد و محیط زیست آلمان در واکنش به انتشار اسناد موسوم به "اوراق شین جیانگ" گفته بود: "همواره گزارش های تکان دهنده تری از برخورد خشونت آمیز چین با ایغورها می رسد". هابک افزوده بود: "اطلاعاتی که در باره تحمیل کار اجباری و آزار ایغورها به ما می رسند بسیار تکان دهنده هستند. جامعه بین الملل باید پاسخی روشن بدهد و خواستار توضیحات بیشتر شود".

روز سه شنبه این هفته یک شبکه مطبوعاتی بین المللی درباره هزاران سند و عکس محرمانه گزارش داد. این عکس ها بار دیگر دستگیری و زندانی کردن مسلمانان اویغور را تحت شرایطی ناقض حقوق بشر در ایالت شین جیانگ مستند کرده اند و بعضا شکنجه های وحشیانه علیه آن ها را نشان می دهند. عمده مسلمانان اویغور در ایالت شین جیانگ واقع در غرب چین زندگی می کنند و چین آن ها را برای خود خطر می شناسد.

نگاه محافل اقتصادی آلمان

در حالی که محافل سیاسی آلمان خواستار اعمال فشار بر چین هستند، بخش اقتصاد این کشور فاصله گرفتن از بازار این کشور را غیرممکن ارزیابی می کند."دیرک یاندورا" رئیس "اتحادیه عمده فروشان، تجارت خارجی و خدمات آلمان" به هندلزبلات گفته است: "خروج فوری و کامل از چین از دید اقتصاد ملی در شرایط فعلی ممکن نیست. تکانه های این کار شدید خواهد بود"به گفته دیرک یاندورا، حجم مبادلات بازرگانی آلمان با چین چهار برابر روسیه است. او می گوید که اقتصاد آلمان در حال حاضر به زحمت می تواند تعادل خود را حفظ کند. این امر در درجه اول با تجاوز روسیه به اوکراین در ارتباط است، اما سیاست چین در برابر پاندمی کرونا نیز در این زمینه سهم داشته است.رئیس اتحادیه عمده فروشان و تجارت خارجی آلمان در تماس با هندلزبلات توضیح داده که در سال ها و ماه های گذشته بخشی از کارکنان شرکت های خارجی فعال در چین این کشور را ترک کرده اند و وابستگی به اقتصاد کشورهائی مثل چین قدم به قدم کاهش می یابد، اما این روند طولانی و پرهزینه است.اتحادیه فدرال شرکت های متوسط آلمان هم در برابر زمزمه های مربوط به کاهش یا قطع همکاری با جمهوری خلق چین خویشتندارانه نظر داده است. "مارکوس یگر" رئیس این اتحادیه گفته است: "باید مراقب تصمیمات ناگهانی بود. یک بازرگانی جهانی بدون چین به سختی قابل تصور است. همین حالا هم در سراسر جهان شرکت ها به صورت افزاینده با مشکل کاهش حمل و نقل کالاها و قطعات دست و پنجه نرم می کنند. این وضعیت نباید بدتر شود".رئیس اتحادیه شرکت های متوسط آلمان در عین حال معتقد است که سرنوشت انسان ها باید بر منافع اقتصادی اولویت داشته باشد. سیاست و اقتصاد نمی توانند خواستار بررسی موضوع از دولت چین نشوند.

حقیقتی که انکار می شد

نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر از سال ها پیش دولت چین را به سرکوب، دستگیری و شکنجه اقلیت مسلمان اویغور در شین جیانگ متهم می کردند، اما به ندرت موفق به مستند کردن این اتهام می شدند و دولت چین نیز همه اتهامات را رد می کرد.اکنون با انتشار اوراق شین جیانگ ابعاد گسترده ای از فاجعه از پرده بیرون افتاده و همکاری با چین را برای کشورهای مدعی پاسداری از حقوق بشر دشوار کرده است. مجلس فدرال آلمان به احتمال زیاد در روزهای آینده اوران شین جیانگ را مورد بررسی قرار خواهد داد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها