رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585376

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش میرسد

ساعت24-سوالات امتحانات نهایی کمتر از نیم ساعت از شروع امتحان روی کانال‌های ایجاد شده توسط سودجویان قرار گرفته است و این افراد راه‌های تقلب را هم برای دانش‌آموزان می‌فرستند.

html>

خبرگزاری فارس ـ هنوز چند روز مانده بود به آغاز امتحانات نهایی دانش‌آموزان که کانال‌های مختلفی برای رساندن سؤالات امتحان نهایی ایجاد شدند.

این کانال‌ها مدعی هستند که سؤالات امتحانی را قبل از شروع امتحان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند اما برخی از این کانال‌ها با اشاره به ادعای مسؤولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه سؤالات امتحان نهایی قبل از شروع امتحان لو نمی‌رود، به انتشار سؤالات امتحانی بعد از آغاز آزمون می‌پردازند.

متأسفانه سؤالات امتحانات نهایی کمتر از نیم ساعت از شروع امتحان روی کانال‌های ایجاد شده توسط این افراد قرار گرفته است و این افراد راه‌های تقلب را هم برای دانش‌آموزان می‌فرستند.

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

* اذعان کانال‌های توزیع سؤالات امتحان نهایی مبنی بر لو نرفتن سؤالات قبل از جلسه

این کانال‌ها عنوان می‌کنند کانال‌هایی که چند ساعت قبل از شروع امتحان، سؤالات امتحانی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند،‌ سؤالات فیک پخش می‌کنند.

همچنین آنها مسلط به فرایند توزیع سؤالات امتحان نهایی هستند و این را عنوان می‌کنند که سؤالات امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی و در قالب فایل رمزدار به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود؛ در نتیجه امکان لو رفتن نیست.

به عبارت دیگر این کانال‌ها، اعتماد دانش‌آموزان را برای در اختیار قرار گرفتن پاسخ درست بعد از شروع امتحان، جلب می‌کنند.

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

* چگونه دانش‌آموزان بعد از شروع امتحان می‌توانند به پاسخ‌ها دسترسی داشته باشند؟!

از اینجای ماجرا به بعد، سودجویان به سراغ آموزش تقلب کردن می‌پردازند و دانش‌آموزان را وادار می‌کنند که این ابزار را البته به راحتی از یک میلیون و 500 هزار تومان تا 15 میلیون تومان خریداری کنند.

و در ادامه در کانال‌های خود آموزش می‌دهند که این وسایل را چگونه جاساز کنند تا کسی متوجه نشود.

البته در کنار ارائه سؤالات امتحانی، جزوه‌هایی را نیز می‌فروشند که مدعی هستند دانش‌آموزان با خواندن این جزوه‌ها نمره بالا می‌گیرند.

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

*سؤالاتی که در امتحان نهایی مطرح می‌شود، حافظه‌محور است

به گفته برخی کارشناسان، سؤالات امتحان نهایی حافظه محور است و این موضوع باعث می‌شود که فرصت جویان بتوانند از این خلأ استفاده کنند.

هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت به خبرنگار فارس گفت: سؤالاتی که در امتحان نهایی مطرح می‌شود، حافظه‌محور است؛ در بررسی که روی سؤالات دین و زندگی که اولین امتحان نهایی بود توسط تعدادی از دبیران داشتیم، تمام سؤالات دین و زندگی حافظه‌محور بود و خط به خط آن از داخل کتاب درسی بود، هیچ جایی برای ترکیب و تحلیل نبود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه بیش از 50 درصد سؤالات عیناً تکرار سؤالاتی بود که در چند سال اخیر در امتحانات نهایی سال‌های گذشته آمده بود.

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

سومین امتحان نهایی هم در دام سودجویان/ ابزارهای تقلب میلیونی به فروش می‌رسد

* بلافاصله از طریق بررسی شواهد و رصد نشانه‌های منقوش در برگه سؤال، حوزه‌های عامل انتشار شناسایی می‌شود

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه سؤالات رمز شده امتحانات نهایی دقیقا پیش از شروع هر امتحان از قرنطینه طراحی سؤالات به طور مستقیم با روش الکترونیکی به حوزه‌های اجرای سراسر کشور ارسال و در همان جا رمزگشایی و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دسترسی به سؤالات قبل از امتحان امکان‌پذیر نبوده و موضوع افشای سؤالات منتفی است.

وی ادامه داد: اما در مواردی پس از شروع امتحان، تعداد انگشت شماری از دانش‌آموزان با استفاده از گوشی همراه، ساعت هوشمند و ... که توانسته‌اند با خود به جلسه امتحان ببرند، مبادرت به تصویربرداری از سؤالات و ارسال آن در کانال‌های خاص می‌کنند و در مواردی نیز افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از انتشار سربرگ مجعول سؤالات و تغییرات گرافیکی در آنها و انتشار در فضای مجازی، سعی در فریب دانش‌آموزان دارند.

زارعی تصریح کرد: انتشار سؤالات از یکی، دو حوزه بوده است که بلافاصله از طریق بررسی شواهد و رصد نشانه‌های منقوش در برگه سؤال، حوزه‌های عامل انتشار شناسایی و اقدامات حقوقی برای برخورد با متخلفین در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، آنطور که آموزش و پرورش اعلام کرده است، افرادی که به بردن وسایل در سر جلسه آزمون امتحانی اقدام می‌کنند حتی اگر نتوانند تقلب هم کنند، مشمول جریمه‌های سنگین می‌شوند.

از سوی دیگر ترس و لرز و نگرانی بابت گرفتار نشدن در تقلب خیلی بالاست و واقعا آیا می‌ارزد که پول خرج کرد، کلی استرس و اضطراب تحمل کرد تا بتوان تقلب کرد؟ آیا این تقلب، ضایع کردن حق دانش‌آموزی که درس می‌خواند، نیست؟ قبول شدن و نمره گرفتن در امتحان به چه قیمتی؟!

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها