رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 585684

شهروندان ایرانی و دولت ؛ دو خط موازی

ساعت 24 - دولت سیزدهم در وضعیتی قرار دارد که می‌خواهد شهروندان ایرانی باور کنند این دولت نیتش در اقتصاد خوب است، می‌خواهد شهروندان باور کنند این دولت نسبت به دولت پیشین دلسوزتر است و می‌خواهد شهروندان باور کنند این دولت در ۱۰ ماه تازه ‌سپری‌شده به اندازه سال‌ها فعالیت دولت‌های حسن روحانی خدمت کرده است. شهروندان ایرانی نیز با شگفتی به این داوری‌های دولت نگاه کرده و به زبان بی‌زبانی می‌گویند برای آنها و کسب‌وکار و معیشت‌شان در این ۱۰ ماه حاکمیت دولت سیزدهم رخدادی امیدوارکننده و درخشان نبوده است .

رییسی
html>

به این ترتیب دولت و شهروندان در باور کردن سخنان و رفتارهای هم دو خط موازی هستند که هرگز به هم نرسیده‌اند و با ادامه شرایط موجود دست‌کم در کوتاه‌مدت همچنان دو خط موازی خواهند بود. دولت سیزدهم لابد از راه‌های گوناگون از درون و از گرفتاری‌های شهروندان ایرانی آگاهی کامل دارد و می‌داند شهروندان ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم تحریم آمریکا که از ۱۳۹۷ تشدید شده و پایه‌های اقتصاد ایران را به سستی کشانده دلیل اصلی بدبختی آنها از جمله رشد نرخ تورم به مثابه بزرگ‌ترین بدبختی است. شهروندان ایرانی روزی این دولت را باور می‌کنند و زاویه ‌شان را با دولت به گونه‌ای آرایش می‌دهند که از ادامه دو خط موازی دور شده و با دولت احساس نزدیکی کنند که سایه شوم تحریم را از سر ایرانیان بردارد. شهروندان ایرانی به هر دلیل همین امروز با وجود پرداخت یارانه ‌ای نزدیک به یک میلیون و۴۰۰ هزار به یک خانواده چهارنفره که در سبد سه دهک فقیرترین شهروندان قرار دارند و نزدیک به یک میلیون تومان به شش دهک دیگر به این باور نرسیده‌اند که این رخداد سطح رفاه آنها را افزایش داده و باور دارند که همه انواع کالاها و خدمات به اندازه‌ای افزایش یافته است که احساس فقر بیشتری می‌کنند.

واقعیت این است که وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه و سایر وزرای اقتصادی و نیز معاونان رییس‌جمهور در حوزه اقتصاد با شهروندان گونه‌ای سخن می‌گویند که دارای کمترین ضریب نفوذ از نظر اعتمادسازی است و در عمل نیز سرگرم کارهایی هستند که به بنیان و اساس آسیب‌دیدگی اقتصاد خانوارها سودی نمی‌رساند. به طور مثال دولت سیزدهم می‌تواند در یک اقدام پژوهشی- علمی و با استفاده از پژوهشگران ممتاز ایرانی در حوزه اقتصاد و جامعه‌شناسی و نیز سیاست درباره اینکه شهروندان نسبت به تاثیر تحریم بر کسب‌وکارشان چگونه می‌اندیشند نظرخواهی کرده و نتیجه را در بالاترین نهادهای اثرگذار طرح کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها